GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
805004522020 KİTLE İLETİŞİM KURAMLARINA ELEŞTİREL YAKLAŞIMLAR Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Dersin temel amacı iletişim biliminin temel ekollerinden olan eleştirel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olabilmektir.


Doç. Dr. Gökçen Başaran İnce


1 Ana akım yaklaşımlar ve eleştirel görüşler arasındaki temel teorik ve metodolojik farklılıkları kavrayabilme
2 Eleştirel yaklaşımların temelindeki felsefik ve sosyolojik yaklaşımları kavrayabilme
3 Eleştirel yaklaşımların türlerini tanımlayabilme
4 Eleştirel yaklaşımlara dair temel kuram örneklerini öğrenebilme

Birinci Öğretim


yok


yok


İletişim biliminin doğuşu, ana akım yaklaşımların temel nitelikleri, eleştirel yaklaşımların temel nitelikleri, ana akım ve eleştirel kuramların farkları, temel eleştirel kuram örnekleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin ve önerilen kaynakçanın tanıtılması
2 Bilim kavramı, modernite-kapitalizm ve bilim ilişkisi
3 Sosyal bilimlerin doğuşu, temel epistemolojik ve metodolojik dönemler
4 İletişimin Bilim Olarak Ortaya Çıkışı (Tarihsel-Ekonomik ve Kültürel Arkaplan)
5 Ana Akım Yaklaşımların Temel Özellikleri
6 Eleştirel yaklaşımların temel teorik arkaplanı: Karl Marx sosyolojisi
7 İletişim Biliminde Eleştirel Yaklaşımlar: Ana Akım Yaklaşımlardan Teorik ve Metodolojik Farkları
8 ara sınav
9 Ekonomi-Politik ve Eleştirel Ekonomi-Politik Yaklaşımlar-I (Klasik ve eleştirel ekonomi politik yaklaşımların farkları) (Kültür Endüstrisi ve Bilinç Endüstrisi Yaklaşımları)
10 Eleştirel Ekonomi-Politik Yaklaşımlar II (Propoganda ve Rızanın İmalatı, Kültür Emperyalizmi, Beyin İğfal Şebekeleri)
11 Kültürel Çalışmalar- İdeoloji I (Marx ve Gramsci’de İdeoloji Kavramı)
12 İdeoloji II- Althusser ve İdeoloji Kavramı, Söylem
13 Göstergebilimin Temel Kavramları
14 Amerikan Ana Akım Kuramlarında Eleştirel Bir Uğrak: Chicago Okulu
15 Genel değerlendirme
16 Final sınavı

-Lazar, J. (2001). İletişim Bilimi, İstanbul: Vadi. -Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. İstanbul: Pharmakon -Mutlu, E. (2017). İletişim Sözlüğü. İstanbul: Ütopya. -Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar, Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal. -Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları. İstanbul: İletişim



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Tartışma 8 3 24
Makale Yazma 2 5 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 10 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 10 20
Okuma 6 5 30
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25
ÖÇ 1 2 3 2 3 2 2 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 2 2 2 3 2 3 2 3 2
ÖÇ 2 3 2 3 2 2 3 2 3 2 3 2 3 2 2 3 3 3 2 1 2 3 3 3 3 2
ÖÇ 3 2 2 3 2 2 3 3 3 2 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 2 3 4 3 3 3
ÖÇ 4 3 2 3 3 2 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 2 3 2 3 2 3 3 3 2 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek