Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
1301002282003 | İKTİSADİ DÜŞÜNCE TARİHİ | Ders | 2 | 4 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin amacı 18. ve 20. yüzyıllar arasında yaşanan ekonomik ve toplumsal gelişmelerin ortaya koyduğu sorular ışığında iktisat teorisinin gelişimi üzerine öğrenciye teorik ve kavramsal bir altyapı kazandırmaktır.
Prof. Dr. Alp Yücel Kaya
1 | 1- İktisadi kuram ve kavramların tartışmalarını yapabilme. |
2 | 2- İktisadi ve toplumsal dönüşüm süreçlerini kavrayabilme. |
3 | 3- İktisadi ve toplumsal dönüşümler üzerine iktisadi tartışmaların analizini yapabilme. |
4 | 4- Toplumsal, siyasi, kültürel ve düşünsel değişim ile iktisadi değişim arasındaki karşılıklı etkileşimi analiz edebilme. |
5 | 5- Güncel iktisadi tartışmaların en iyi şekilde anlaşılması ve sentez edilebilmesi. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders 18.-20. Yüzyıllar arasında yaşanan iktisadi ve toplumsal gelişmelerin ortaya koyduğu sorular ışığında iktisadi ve iktisadi düşünce tarihini ele alacaktır. İktisadi ve toplumsal dönüşümlerin bir taraftan, iktisat teorisi diğer taraftan karşılıklı olarak nasıl etkileşim içinde oldukları üzerinde durulacaktır. İktisat teorisi ve toplumsal dönüşümler açısından önemli iktisatçılar ve iktisadi düşünce okullarınının tarihsel çerçeve dahilinde analizleri gerçekleştirilecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | İktisat Teorileri ve Toplumsal Dönüşümler | ||
2 | 18. Yüzyıl’da İktisadi Analiz: Fizyokratlar | ||
3 | Laissez-faire İktisadı: Bir Sistem Kurucu olarak Adam Smith | ||
4 | 19. Yüzyılda Liberal İktisat Analiz ve Politikaları: Robert Malthus, David Ricardo, Jean-Baptiste Say | ||
5 | 19. Yüzyılda Liberal İktisat Analiz ve Politikaları: John Stuart Mill | ||
6 | 19. Yüzyılda İktisadi Dönüşüm ve Toplumsal Eleştiri: Sismondi, Fourier, Owen, Saint-Simon, Alman Tarihçi Okulu | ||
7 | Eleştirel Siyasal İktisat ve kapitalizm analizi: Karl Marx | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Faydacılık, Marjinalizm ve Neoklasik İktisat | ||
10 | Genel Denge ve Refah İktisadı: Walras ve Pareto | ||
11 | Kurumsal ve Evrimci İktisat: Veblen, Polanyi ve Schumpeter | ||
12 | 1929 Büyük Bunalım ve John Maynard Keynes | ||
13 | 1929 Krizi ve Almanya’da Ordoliberaller, the Mont Pelerin Society | ||
14 | 1970’ler İktisadi Krizi ve Kriz Analizleri | ||
15 | Neoliberal İktisat, Yeni Kurumsal İktisat ve Chicago Okulu | ||
16 | Final Sınavı |
• Albert O. Hirschman, Tutkular ve Çıkarlar, Kapitalizm Zaferini İlan Etmeden Önce Nasıl Savunuluyordu?, Metis Yayınları, İstanbul, 1977 [2008]. • Mehmet Selik, İktisadi Doktrinler Tarihi, Gerçek Yayınevi, 1980. • Gülten Kazgan, İktisadi Düşünce veya Politik İktisatın Evrimi, Remzi Kitabevi, 1993. • E. K. Hunt, İktisadi düşünce tarihi, Dost Yayınevi, 2005. • Anwar Shaikh, “Bunalim Kuramlarının Tarihine Giriş”, Dünya Kapitalizminin Bunalımı (derleyenler Nail Satılgan ve Sungur Savran), Alan Yayıncılık, İstanbul, 1988, s. 126-171. • Andrey V. Anikin, Bilimin Gençlik Çağı, Marx Öncesi Siyasal İktisat, İstanbul: Yazılama Yayınevi, 2008. • Christian Laval, Pierre Dardot, Dünyanın Yeni Aklı, Neoliberal Toplum Üzerine Deneme, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2012. • Eyüp Özveren (derl.), Kurumsal İktisat, Ankara : İmge Kitabevi, 2007.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 154 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | ||||||||
ÖÇ 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | ||||||||
ÖÇ 3 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | ||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 2 |