GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
1301008672014 FEMINIST ECONOMICS Seçmeli Ders Grubu 4 7 5,00

Lisans


İngilizce


Dersin amacı, öğrencilerin feminist düşüncenin temel yönleri ile ilgili temellere sahip olmalarını sağlamaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Gül Ş. Huyugüzel Kışla


1 Feminist yaklaşımın temellerini anlayabilme
2 Cinsiyet kavramının önemli iktisat paradigmalarında ve iktisat politikalarında rolünü analiz edebilme
3 Kadın ve erkeğin iktisadi faaliyetlerini, bunların nasıl geliştiğini ve değiştiğini kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, öğrencilere feminist yaklaşımın temellerini sunmayı amaçlamaktadır. Feminist teoriler sadece cinsiyet temelinde ilişkileri değil, bu ilişkilerin değişmesi ile ilgili politik ve entelektüel önermeleri de içermektedir. Bu sebeple ırk ve sosyal sınıf gibi insanların diğer özelliklerinin incelenmesi gerekmektedir. Kapsanan konular cinsiyet tartışmalarını, cinsiyetin politik iktisadını ve erkeksiliğin inşasını içerir. Cinsiyetçi düşünmenin iktisat çalışmalarını ve metodolojisini nasıl etkilediği de incelenmektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Feminist iktisat nedir?
2 Ölçülemeyen ekonomiyi ölçmek
3 Ev içi kaynakların paylaşımı ve ilişkiler
4 Aile yapısı ve sosyal politikalar
5 Feminist kadın işgücü
6 Çocuk ve yaşlı bakımı, aile politikası ve çalışma hayatı
7 Ara sınav
8 Kalkınmada feminist yaklaşım
9 Feminist çevre iktisadı ve ekolojik iktisat
10 Cinsiyete göre farklılaşan tüketim ve yatırım patikaları
11 Feminist makroiktisat ve iktisadi büyüme
12 Feminist uluslararası ticaret ve finans
13 Gelir, yoksulluk, servet, sağlık ve mutluluk
14 Feminist kamu maliyesi ve regülasyonlar
15 Feminist iktisatçılar
16 Final Sınavı

Barker, Drucilla and Susan Feiner (2004). “Economics She Wrote” Ch. 1. in Barker and Feiner Liberating Economics: Feminist Perspectives on Families, Work, and Globalization, Ann Arbor: University of Michigan Press. Figart, Deborah M. (1997). “Gender as More Than a Dummy Variable.” Review of Social Economy 55(1); 1-32. Nelson, J. (1995). Feminism, objectivity and economics. Routledge, Ch. 1-3. Horrell, Sara, and Jane Humphries (1995). “Women’s labour force participation and the transition to the male‐breadwinner family, 1790‐1865.” The Economic History Review 48 (1), pp. 89-117. Barker, Drucilla and Susan Feiner (2004). “Family Matters: Reproducing the Gender Division of Labor” Ch. 2 in Barker and Feiner Liberating Economics: Feminist Perspectives on Families, Work, and Globalization, Ann Arbor: University of Michigan Press. Agarwal, Bina (1997). “‘Bargaining’ and Gender Relations: Within and Beyond the Household.” Feminist Economics, Vol. 3(1), pp. 1-51. Becker, Gary S. (1974). “A theory of marriage.” Economics of the family: Marriage, children, and human capital. UMI, pp. 299-351. Iversen, V. (2003). Intra-household inequality: a challenge for the capability approach?. Feminist Economics, 9(2-3), 93-115. Seiz, Janet A. “Bargaining models, feminism, and institutionalism.” Journal of Economic Issues 29.2 (1995): 609-618. Barker, Drucilla K. “Beyond Women and Economics: Rereading “Women’s Work”.” Signs 30.4 (2005): 2189-2209. Folbre, Nancy. “Measuring care: gender, empowerment, and the care economy.” Journal of human development 7.2 (2006): 183-199. Ransom, Michael R., and Val E. Lambson. “Monopsony, Mobility, and Sex Differences in Pay: Missouri School Teachers.” American Economic Review101.3 (2011): 454-59. Ransom, Michael R., and Ronald L. Oaxaca. “New market power models and sex differences in pay.” Journal of Labor Economics 28.2 (2010): 267-289. Standing, Guy. “Global Feminization through Flexible Labor.” World development 17.7 (1989): 1077-1095. Standing, Guy (1999). “Global Feminization through Flexible Labor: a Theme Revisited.” World Development. Vol. 27(3), pp. 551-69. Klasen, Stephan and Francesca Lamanna (2009). “The Impact of Gender Inequality in Education and Employment on Economic Growth: New Evidence for a Panel of Countries.” Feminist Economics. Vol. 15(3), pp. 91-132. Schober, Thomas and Rudolf Winter-Ebmer (2011). “Gender Wage Inequality and Economic Growth: Is There Really a Puzzle?—A Comment.” World Development, Vol. 39(8), pp. 1476-84. Cagatay, Nilufer. 2003. “Engendering Macroeconomics” in Martha Gutierrez, ed. Macroeconomics: Making Gender Matter, Zed Books, pp. 22-35. Berik, Gunseli and Yana Rodgers. 2008. “Engendering Development Strategies and Macroeconomic Policies: What’s Sound and Sensible?” In Social Justice and Gender Equality, Routledge, pp. 16-30. Blecker, Robert A., and Stephanie Seguino. “Macroeconomic Effects of Reducing Gender Wage Inequality in an Export‐Oriented, Semi‐Industrialized Economy.” Review of Development Economics 6.1 (2002): 103-119. Seguino, Stephanie (2010). “Gender, Distribution, and Balance of Payments Constrained Growth in Developing Countries.” Review of Political Economy, Vol. 22 (3), pp. 373-404. Aronson, Pamela (2003). “Feminists or ‘Postfeminists?”. Gender and Society, Vol. 17 (6), pp. 903-922. Beneria, L., Berik, G., Floro, M. S. (2016). Gender, Development, and Globalization. Routledge: Londra ve New York. Berik, G., Kongar, E. (2021). The Social Provisioning Approach in Feminist Economics: the Unfolding Research. G. Berik ve E. Kongar (Ed). The Routledge Handbook of Feminist Economics içinde (s. 3-21). Oxon ve New York: Routledge. Mutari, E. (2021). Feminist Institutional Economics. G. Berik ve E. Kongar (Ed). The Routledge Handbook of Feminist Economics , (s. 43-52). Oxon ve New York: Routledge. Jacobsen, Joyce. 2020. Advanced Introduction to Feminist Economics. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 16 3 48
Seminer 6 1 6
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 16 2 32
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 2 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 20 2 40
Toplam İş Yükü (saat) 148

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 2 5 5 2 4 1 2 3 5 5 2
ÖÇ 2 5 5 2 5 5 2 4 1 2 3 5 5 2
ÖÇ 3 5 5 2 5 5 2 4 1 2 3 5 5 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek