Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
1301001312023 | İKTİSAT,TOPLUM, UYGARLIK | Ders | 1 | 2 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin temel amacı insanlık tarihi, farklı uygarlıklar ve sosyal bilimlerde kavramsal sorunlar konularında öğrencilere genel bir perspektif kazandırmaktır.
Arş. Gör. Dr. Barış Alpaslan
1 | Sosyal bilimlerde kavramsal sorunlar konusunda genel bir bilimsel perspektif edinme |
2 | Farklı uygarlıkların toplumsal ve iktisadi örgütlenmeleri konusunda genel bir perspektif edinme |
3 | İktisadi süreçlerin anlaşılmasında tarihin öneminin kavranması |
4 | İktisadi süreçlerin anlaşılmasında diğer sosyal bilimlerin ve yer yer de doğa bilimlerin öneminin kavranması |
5 | İnterdisipliner bir perspektifin gerçekliğe yaklaşmamızda ne kadar önemli olduğunun anlaşılması |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Sosyal bilimlerde kavramsal sorunlar, iktisat bilimi ve tanımları, uygarlık kavramı, avcı-toplayıcılar, hediye mübadelesi, hayvan ve bitki evcilleştirme süreçlerinin doğuşu ve yayılması, uygarlığın doğuşu ve yayılması, ilk uygarlıklar, Antik Yunan, Antik Çağ ekonomisi, Çin Uygarlığı, İslam Uygarlığı, Avrupa Uygarlıkları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlara giriş, iktisat bilimi ve tanımları, uygarlık kavramı, yöntem sorunu. | ||
2 | Avcı-toplayıcılar I: Beslenme, 'çalışma', nüfus, ekosistemle etkileşim içinde avcı-toplayıcılar, çeşitli avcı-toplayıcı gruplar arası ilişkiler (savaş, mübadele, dostluk, vb.), teknoloji, 'yönetim'. | ||
3 | Avcı toplayıcılar II: 'Ekonomi', mübadele ilişkileri ve armağan mübadelesi. | ||
4 | Hayvan ve bitki evcilleştirme süreçlerinin doğuşu ve yayılması. | ||
5 | Uygarlığın doğuşu ve yayılması. | ||
6 | İlk uygarlıklar: İktidar, kent, devlet ve piyasa | ||
7 | Ara Sınav | ||
8 | Antik Yunan I | ||
9 | Antik Yunan II | ||
10 | Antik Çağ Ekonomisi | ||
11 | Çin Uygarlığı I | ||
12 | Çin Uygarlığı II | ||
13 | İslam Uygarlığı | ||
14 | Avrupa Uygarlıkları I | ||
15 | Avrupa Uygarlıkları II | ||
16 | Final |
Alpaslan, B. (2021), Mübadele Oyunları, Uluslararası Ticaret ve Küresel Gelişmeler İçinde (Sf. 1-25), Editörler Mustafa Ünvar, Önder Canveren ve Çağdaş Cengiz, Gazi Kitabevi, Ankara. Braudel, F. (1996), Uygarlıkların Grameri, İmge Kitabevi, Ankara. Diamond, J. (2004), Tüfek, Mikrop ve Çelik, Tübitak Yayınları, Ankara. Earle T. (2013), Şefler Nasıl İktidara Geldiler, Versus Kitap Yayımcılık, İstanbul. Finley, M. I. (2007), Antik Çağ Ekonomisi, Arkeoloji Sanat Yayınları, İstanbul. Maisels, C. K. (1999), Uygarlığın Doğuşu, İmge Kitabevi, Ankara. McNeill, W. H. (1990), Dünya Tarihi, İmge Kitabevi, Ankara. Ponting, C. (2011), Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, Alfa Yayınları, İstanbul. Ponting, C. (2000), Dünyanın Yeşil Tarihi, Cevre ve Uygarlıkların Çöküşü, Sabancı Üniversitesi Yayınevi, İstanbul. Ronan C. A. (2003), Bilim Tarihi, Tübitak Yayınları, Ankara. Sahlins, M. (2017), Taş Devri Ekonomisi, BGST Yayınları, İstanbul. Şenel, A. (1995), İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. Şenel, A. Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. Gombrıch, E. H. (2003), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 15 | 2 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 126 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 1 | 3 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | |||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | |||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 2 | 2 | 4 |