Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
1303002442012 | FOREIGN POLICY ANALYSIS | Ders | 2 | 4 | 6,00 |
Lisans
İngilizce
Bu dersin ana amacı öğrencilerin Uluslararası İlişkilerin bir alt çalışma dalı olan Dış Politika Analizinin temel kavramsal, kuramsal ve analitik yaklaşımlarını sistematik bir şekilde tanımasını, zayıf ve güçlü yönlerini değerlendirebilmesini ve verili dış politika örneklerini açıklamak ve analiz etmek üzere kullanmasını sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KÜÇÜK
1 | Dış Politika Analizinin tarihsel ve düşünsel kaynaklarını ve disiplinlerarası boyutunu gösterebilmek, özellikle Uluslararası İlişkiler disiplini ile karşılaştırmalı siyaset arasında bir köprü oluşturduğunu kavrayabilmek; |
2 | Farklı analiz düzeylerinde dış politika yapımına ve uygulamasına etki eden bir çok değişik aktörü ve unsuru saptayabilmek ve önemini değerlendirebilmek; |
3 | Dış politikayı kuramsal ve kavramsal düşünebilmek; dış politika örnek olaylarına Dış Politika Analizi’nin ilgili kuramsal, kavramsal ve analitik yaklaşımlarını uygulayabilmek, bu yaklaşımlar yardımıyla dış politika gelişmelerini analiz edebilmek; ve dış ilişkilerde kuramsal açıdan tutarlı, siyasal, toplumsal ve etik sonuçlarını düşünerek ve değerlendirerek uygun politikalar geliştirebilmek; |
4 | Küreselleşme dinamiklerinin ve çağdaş dünya siyasetinde güncel gelişmelerin (örneğin, devlet dışı aktörlerin artan rolü, iktisadi entegrasyon süreçlerinin yoğunlaşması) dış politika yapımı ve uygulaması ile dış politika analizi çalışmalarına etkisini değerlendirebilmek; dış politikada ahlaki ilkelerin ve normların oynadığı rolü değerlendirebilmek, ve kuramsal ve pratik açıdan tartışabilmek; dış politika kararlarına ve eylemlerine eleştirel yaklaşabilmek, siyasal, toplumsal ve etik açıdan sonuçlarını düşünebilmek, ve uluslararası barışa, güvenliğe ve adalete katkılarını değerlendirebilmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dış Politika Analizi teoride ve uygulamada dış politikanın oluşturulması ve uygulanmasıyla ilgilidir. Bu amaçla, bu derste alandaki başlıca kuramsal (Realizm, Liberalizm, Konstrüktivizm ve Marksizm) ve analitik yaklaşımlar ele alınmakta ve özellikle farklı analiz düzeyleri (bireysel, kurumsal, devlet ve uluslararası sistem) çerçevesinde devletlerin dış davranışları incelenmektedir. Derste ayrıca önemli tarihsel ve güncel dış politika örnekleri (Küba Füze Krizi, Irak Savaşı, ABD Büyük Stratejisi, AB Genişleme Politikası, ve Türk dış politikasından örnekler) incelenmekte ve dış politikanın oluşturulmasında ve uygulanmasında ahlaki ilkelerin ve normların yeri ve önemi tartışılmaktadır. Ders sonunda öğrencilerin bir dış politika çıktısını derste ele alınan kavramsal, analitik veya teorik çerçevelerden yararlanarak analiz edebilmeleri beklenmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dış Politika Analizi Nedir? | ||
2 | Dış Politika Analizinde Temel Kuramsal Yaklaşımlar: Realizm, Liberalizm, İnşacılık, Marksizm | ||
3 | Rasyonellik ve Dış Politika | ||
4 | Örnek Dış Politika Analizi: Rasyonel Karar Alma ve Küba Füze Krizi | ||
5 | Örnek Dış Politika Analizi: Kıbrıs Krizlerinde Türk Dış Politikası | ||
6 | Bilişsel Süreçler: Düşünceler, İnanışlar, Algılamalar ve Yanlış Algılamalar | ||
7 | Örnek Dış Politika Analizi: Lider Karakteri Analizi ve Operasyonel Kod | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Dış Politikada Karar Almak: Küçük Gruplar, Örgütsel ve Bürokratik Siyaset | ||
10 | Örnek Dış Politika Analizi: Grupla Düşünmek ve Bürokratik Siyaset | ||
11 | Dış Politikanın İç Siyasal Boyutu: Siyasal Rejim ve Devlet Kurumları | ||
12 | Dış Politikanın Toplumsal Kaynakları: Kimlik ve Kültür | ||
13 | Dış Politikada Kamuoyu ve Medya | ||
14 | Uluslararası Sistem: Güç, Konum ve Büyük Güçler | ||
15 | Yükselen Güçlerin ve Bölgesel Güçlerin Dış Politikaları | ||
16 | Final Sınavı |
1. Laura Neack, Studying Foreign Policy Comparatively: Cses and Analysis (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2019) 2. Steve Smith, Amelia Hadfield, Tim Dunne, eds., Foreign Policy: Theories, Actors, Cases, (Oxford: Oxford University Press, 2008).
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 182 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 3 | 1 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 | 2 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 1 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |