GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
1303009362018 TÜRKİYE'DE ANAYASAL HAREKETLER Seçmeli Ders Grubu 4 8 7,00

Lisans


Türkçe


Bu ders Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri; 1982 Türkiye Anayasası, Cumhuriyetin Nitelikleri, Temel Hak ve Özgürlükler, Yasama Yetkisi, Seçimler, Milletvekilleri, Meclis Dokunulmazlıkları, Yürütme Yetkisi, Yargı, Anayasa Mahkemesi ve Anayasal Denetim konularını ele alacaktır. Ders, esas olarak Osmanlı-Türk Anayasaları hakkında genel bir anlayış ve bilgi edinme fırsatı verir. Öğrenciler, ders anlayışını ve değerlendirmesini geliştirme yetisi edinirler. Ders boyunca öğrenciler, Türkiye'nin mevcut yönetim sistemini karşılaştırmalı anayasa hukuku perspektifinden analiz etme becerisi geliştireceklerdir. Yalnızca Türk anayasa hukuku ve siyaseti ile Türk devletinin siyasi ve anayasal tarihi hakkında genel bilgi edinmekle kalmayacaklar- ayrıca Osmanlı devletinin son dönemleri ve Cumhuriyet; aynı zamanda insan hakları, demokrasi ve hukukun üstünlüğü konusundaki önemli tartışmaları anayasa hukuku teorisi perspektifinden değerlendirebilecektir. Haftalık dersler, öğrencilerin Türkiye'de anayasal devlete dair geçmiş ve güncel sorunları hakkında yorum yapma ve tartışma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olacaktır.


Prof. Dr. Engin BERBER


1 Türkiye'de anayasa yapımının ve anayasacılığın tarihini anlatabilme
2 1982 Anayasası’nın temel hükümlerini analiz edebilme
3 Demokrasi, hukukun üstünlüğü, sosyal devlet, insan hakları, laiklik ve eşitlik kavramlarını 1982 Anayasası'nın öngördüğü şekilde yorumlayabilme
4 1982 Anayasasına yasama-yürütme ilişkisini betimleyebilme

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Dersin başlangıç noktası, 19. yüzyıl ve 20. yüzyıl başlarında Osmanlı İmparatorluğu'nun temel siyasi ve anayasal gelişmelerinin değerlendirilmesi olacaktır. Ardından genç Türk Cumhuriyeti’nin ulus ve anayasa inşa süreci incelenecektir. 1980 askeri darbesine yol açan 60'lı ve 70'li yılların önemli siyasi / anayasal gelişmeleri de bu dersin bir parçasıdır. Daha sonra, 1982 Anayasası tarafından tesis edilmiş olan anayasal düzen ele alınacaktır. Son olarak, derste öğrencilere Türkiye'deki anayasal devlete ilişkin güncel sorunlar anlatılacaktır. * Osmanlı-Türk Anayasaları *Türkiye’nin Anayasa tarihi *Türkiye’deki mevcut hükümet sistemi *Anayasal devletin Türkiye’deki güncel sorunları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse Giriş ve Osmanlı Dönemi Erken Anayasa Tarihi • Derse Giriş • Osmanlı İmparatorluğu’ndaki ilk anayasal belgeler • 1808 Sened-i ittifak • 1839 Tanzimat Fermanı • 1856 Islahat Fermanı
2 Geç Osmanlı Döneminde Anayasal gelişmeler • 1876 Anayasası: İçeriği ve uygulanması • 1921 Anayasasının yapımı
3 Cumhuriyetin Kuruluşu: Yeni Türkiye Devleti ve Anayasası • 1924 Türkiye Anayasası: İçeriği ve uygulaması
4 Türkiye 1961 Anayasası • 1961 Anayasası’nın yapımı • 1961 Anayasasının içeriği ve uygulaması • 1961 Anayasasında 1971 ve 1973 Değişiklikleri
5 Türkiye’de 1982 Anayasası • 1982 Anayasası ‘nın yapımı • 1982 Anayasası’nın ana özellikleri
6 1982 Anayasasına Göre Demokrasi ve Hukukun Üstünlüğü • Demokrasi • Laiklik • Hukuk Devleti
7 1982 Anayasası’na Göre Cinsiyet Eşitliği • Eşitlik kavramı • Pozitif ayrımcılık • Cinsiyet Eşitliği sorunu
8 Vize
9 1982 Anayasasına Göre Seçim Demokrasisi • Seçimler • Referandumlar
10 Anayasa Değişiklikleri • Anayasa Değişiklik Usulü • Anayasa değişiklikleri (2001,2007, 2010, 2017)
11 Başkanlık Sisteminde Yürütme ve Yasama İlişkileri • Meclis • Başkanın seçilmesi • Başkanın yetkileri • 2017 sonrası siyasi yaşamda kuvvetler ayrılığı sorunu
12 Olağanüstü hal • Hukuki nitelik • Usule ilişkin açıklamalar • 15 Temmuz 2016 darbe girişimi ve ilgili sorunlar
13 Anayasa Yargısı • Anayasa Mahkemesinin Oluşumu • Anayasa Mahkemesinin Yetkileri • Önemli güncel kararlar
14 Genel değerlendirme ve özet • Türkiye'de demokrasi ve hukukun üstünlüğünün çağdaş sorunları üzerine düşünceler
15 Genel değerlendirme ve gelecek için öngörüler
16 Final Sınavı

Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, İstanbul: Yapı Kredi. Sina Akşin, Sened-I ittifak ile Magna Carta’nın Karşılaştırılması, (http://dergiler.ankara.edu.tr/deRGİLER/18/22/83.pdf) Kemal Gözler, “TANZİMAT FERMANI: GÜLHANE HATTI HÜMAYUNU (1839)” https://www.anayasa.gen.tr/tanzimatfermani.htm Niyazi Berkes (1978), Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: Doğu-Batı Yayınları. Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin, 2018. Barış Erman, “Düşman Ceza Hukukun Dönüşümü”, Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2012, C. 9. İlker Kılıç, “İki Hukuk Devleti, İki Devlet Teorisi-Mübadele Mantığı-Sermaye Mantığı”, Çankaya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, S.1, Nisan 2019.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Staj Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 4 56
Bireysel Çalışma 14 4 56
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 21 21
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 21 21
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 199

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 3 3
ÖÇ 2 5 3 3 3 4
ÖÇ 3 3 3 3
ÖÇ 4 1 3 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek