Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TBH323 | DERLEME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ I | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Derlemenin/alan çalışmasının temel kavramlarını, terminolojisini, yöntemlerini tartışmaya açmak ve öğrencilerin ilerleyen dönemlerde gerçekleştirecekleri alan çalışmalarını daha metotlu ve akademik bir söylem içerisinde gerçekleştirebilmelerini sağlamak dersin temel hedeflerindedir
Yrd. Doç. Dr. Rabia Uçkun
1 | Alan çalışmasının temel kavramlarını tanımak |
2 | Türkiye’deki alan çalışması tarihinde öne çıkan isimleri tanımak |
3 | Geçmişten günümüze yapılmış derleme çalışmalarını tanımak |
4 | Halkbiliminin teorik yanıyla pratik yanı arasındaki ilişkiyi kurmak |
5 | Alan çalışması sırasında kullanılacak teknikleri etkili bir biçimde kullanmak |
6 | Derleme esnasında gereken teknik araç gereçleri kullanmayı öğrenmek |
Yok
Yok
Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Konuluk ve Ödevler | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
2 | Konuluk ve Ödevler | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
3 | Türkiye’de Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilimci Olmak | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
4 | Türkiye’de Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilimci Olmak | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
5 | Sosyal Bilimlerin Evrenselliği Özgünlüğü-Kalitatif-Kantitatif Araştırma Teknikleri Uygulama: Bilgi toplama Teknikleri, serbest yazma tekniği | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
6 | Sosyal Bilimlerin Evrenselliği Özgünlüğü-Kalitatif-Kantitatif Araştırma Teknikleri Uygulama: Bilgi toplama Teknikleri, serbest yazma tekniği | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
7 | Hafta Halkbilimci Alanın Tozunu Yutmalı mı? / Türkiye’de Gerçekleştirilen İlk Alan Çalışmaları Uygulama: Bilgi toplama Teknikleri, serbest yazma tekniği | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
8 | Arasınav | |||
9 | Hafta Derleme/Alan Çalışmasının Temel Kavramları Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
10 | Hafta Derleme/Alan Çalışmasının Temel Kavramları Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
11 | Kurtarma Etnografyası: Nasıl Bir Derleme/Alan Çalışması Yapmalı? Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
12 | Kurtarma Etnografyası: Nasıl Bir Derleme/Alan Çalışması Yapmalı? Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
13 | Yola Çıkıyoruz: Kervan Yolda Mı Düzülür? Alana Çıkmadan Neler Yapmalı? Uygulama: Taslak Hazırlama/Tablo hazırlama/Listeleme/Kümeleme | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
14 | Yola Çıkıyoruz: Kervan Yolda Mı Düzülür? Alana Çıkmadan Neler Yapmalı? Uygulama: Taslak Hazırlama/Tablo hazırlama/Listeleme/Kümeleme | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
15 | Yola Çıkıyoruz: Kervan Yolda Mı Düzülür? Alana Çıkmadan Neler Yapmalı? Uygulama: Taslak Hazırlama/Tablo hazırlama/Listeleme/Kümeleme | Öğretim Elemanının Sunumu | ||
16 | Final Sınavı |
1. Altıntaş, Betül. Mendile, Simite, Boyaya, Çöpe… Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar. İstanbul: İletişim Yay, 2003. 2. Atay, Tayfun. Batı’da Bir Nakşi Cemaati Şeyh Nazım Kıbrısî Örneği. İstanbul: İletişim Yay, 1996. 3. Bayrı, M. Halit. “Halk Bilgisi Derneğine Aid Hatıralar: Konferanslar, Törenler, Anketler, Derleme Seyahatleri,” Türk Folklor Araştırmaları, sayı 31, s. 489. 4. Chagnon, Napoleon A. Yanomamö Savaşa Doğanlar. Çev. Burcu Bölükbaşı. İstanbul: Epsilon Yay, 2004. 5. Delaney, Carol. Tohum ve Toprak. Çev. Selda Somuncuoğlu-Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yay, 2001. 6. Ekici, Metin. Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yay. 2008. 7. Goldstein, Kenneth. Sahada Folklor Derleme Metotları. Çev. Ahmet Edip Uysal. Ankara: Kültür Bak. Millî Folklor Araştırma Yay., 1977. 8. Işık, Oğuz-M. Melih Pınarcıoğlu. Nöbetleşe Yoksulluk Sultanbeyli Örneği. İstanbul: İletişim Yay, 2005. 9. İnan, Abdülkadir. Birinci İlmi Seyahate Dair Rapor. İstanbul: Türk Halk Bilgisi Derneği, 1930. 10. Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yay, 2005. 11. Lewis, Oscar. Tepoztlan Meksika’da Bir Köy. Çev. Çiğdem Girgiç Çalap. İstanbul: Epsilon Yay, 2002. 12. Lindisfarne, Nancy. Elhamdülillah Laikiz Cinsiyet, İslam ve Türk Milliyetçiliği. Çev. Selda Somuncuoğlu. İstanbul: İletişim Yay. 2002. 13. Özyeğin, Gül. Başkalarının Kiri Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri. İstanbul: İletişim Yay, 2005. 14. Shaw, Linda L.-Rachel I. Fretz,-Robert M. Emerson. Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı. Ankara: Birleşik Kitabevi, 2008. 15. Sosyal Bilimler Öngörü Çalışması 2003-2023. Ankara: TÜBA Yay, 2007. 16. Şahin, Kaya-Semih Sökmen-Tanıl Bora. Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek Yeni Bir Kavrayışa Doğru. İstanbul: Metis Yay, 1998. 17. Tekeli, Şirin. Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Seminer | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 61 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||||
ÖÇ 6 |