GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TBH323 DERLEME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ I Seçmeli Ders Grubu 3 5 2,00

Lisans


Türkçe


Derlemenin/alan çalışmasının temel kavramlarını, terminolojisini, yöntemlerini tartışmaya açmak ve öğrencilerin ilerleyen dönemlerde gerçekleştirecekleri alan çalışmalarını daha metotlu ve akademik bir söylem içerisinde gerçekleştirebilmelerini sağlamak dersin temel hedeflerindedir


Yrd. Doç. Dr. Rabia Uçkun


1 Alan çalışmasının temel kavramlarını tanımak
2 Türkiye’deki alan çalışması tarihinde öne çıkan isimleri tanımak
3 Geçmişten günümüze yapılmış derleme çalışmalarını tanımak
4 Halkbiliminin teorik yanıyla pratik yanı arasındaki ilişkiyi kurmak
5 Alan çalışması sırasında kullanılacak teknikleri etkili bir biçimde kullanmak
6 Derleme esnasında gereken teknik araç gereçleri kullanmayı öğrenmek


Yok


Yok


Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Konuluk ve Ödevler Öğretim Elemanının Sunumu
2 Konuluk ve Ödevler Öğretim Elemanının Sunumu
3 Türkiye’de Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilimci Olmak Öğretim Elemanının Sunumu
4 Türkiye’de Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilimci Olmak Öğretim Elemanının Sunumu
5 Sosyal Bilimlerin Evrenselliği Özgünlüğü-Kalitatif-Kantitatif Araştırma Teknikleri Uygulama: Bilgi toplama Teknikleri, serbest yazma tekniği Öğretim Elemanının Sunumu
6 Sosyal Bilimlerin Evrenselliği Özgünlüğü-Kalitatif-Kantitatif Araştırma Teknikleri Uygulama: Bilgi toplama Teknikleri, serbest yazma tekniği Öğretim Elemanının Sunumu
7 Hafta Halkbilimci Alanın Tozunu Yutmalı mı? / Türkiye’de Gerçekleştirilen İlk Alan Çalışmaları Uygulama: Bilgi toplama Teknikleri, serbest yazma tekniği Öğretim Elemanının Sunumu
8 Arasınav
9 Hafta Derleme/Alan Çalışmasının Temel Kavramları Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? Öğretim Elemanının Sunumu
10 Hafta Derleme/Alan Çalışmasının Temel Kavramları Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? Öğretim Elemanının Sunumu
11 Kurtarma Etnografyası: Nasıl Bir Derleme/Alan Çalışması Yapmalı? Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? Öğretim Elemanının Sunumu
12 Kurtarma Etnografyası: Nasıl Bir Derleme/Alan Çalışması Yapmalı? Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? Öğretim Elemanının Sunumu
13 Yola Çıkıyoruz: Kervan Yolda Mı Düzülür? Alana Çıkmadan Neler Yapmalı? Uygulama: Taslak Hazırlama/Tablo hazırlama/Listeleme/Kümeleme Öğretim Elemanının Sunumu
14 Yola Çıkıyoruz: Kervan Yolda Mı Düzülür? Alana Çıkmadan Neler Yapmalı? Uygulama: Taslak Hazırlama/Tablo hazırlama/Listeleme/Kümeleme Öğretim Elemanının Sunumu
15 Yola Çıkıyoruz: Kervan Yolda Mı Düzülür? Alana Çıkmadan Neler Yapmalı? Uygulama: Taslak Hazırlama/Tablo hazırlama/Listeleme/Kümeleme Öğretim Elemanının Sunumu
16 Final Sınavı

1. Altıntaş, Betül. Mendile, Simite, Boyaya, Çöpe… Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar. İstanbul: İletişim Yay, 2003. 2. Atay, Tayfun. Batı’da Bir Nakşi Cemaati Şeyh Nazım Kıbrısî Örneği. İstanbul: İletişim Yay, 1996. 3. Bayrı, M. Halit. “Halk Bilgisi Derneğine Aid Hatıralar: Konferanslar, Törenler, Anketler, Derleme Seyahatleri,” Türk Folklor Araştırmaları, sayı 31, s. 489. 4. Chagnon, Napoleon A. Yanomamö Savaşa Doğanlar. Çev. Burcu Bölükbaşı. İstanbul: Epsilon Yay, 2004. 5. Delaney, Carol. Tohum ve Toprak. Çev. Selda Somuncuoğlu-Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yay, 2001. 6. Ekici, Metin. Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yay. 2008. 7. Goldstein, Kenneth. Sahada Folklor Derleme Metotları. Çev. Ahmet Edip Uysal. Ankara: Kültür Bak. Millî Folklor Araştırma Yay., 1977. 8. Işık, Oğuz-M. Melih Pınarcıoğlu. Nöbetleşe Yoksulluk Sultanbeyli Örneği. İstanbul: İletişim Yay, 2005. 9. İnan, Abdülkadir. Birinci İlmi Seyahate Dair Rapor. İstanbul: Türk Halk Bilgisi Derneği, 1930. 10. Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yay, 2005. 11. Lewis, Oscar. Tepoztlan Meksika’da Bir Köy. Çev. Çiğdem Girgiç Çalap. İstanbul: Epsilon Yay, 2002. 12. Lindisfarne, Nancy. Elhamdülillah Laikiz Cinsiyet, İslam ve Türk Milliyetçiliği. Çev. Selda Somuncuoğlu. İstanbul: İletişim Yay. 2002. 13. Özyeğin, Gül. Başkalarının Kiri Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri. İstanbul: İletişim Yay, 2005. 14. Shaw, Linda L.-Rachel I. Fretz,-Robert M. Emerson. Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı. Ankara: Birleşik Kitabevi, 2008. 15. Sosyal Bilimler Öngörü Çalışması 2003-2023. Ankara: TÜBA Yay, 2007. 16. Şahin, Kaya-Semih Sökmen-Tanıl Bora. Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek Yeni Bir Kavrayışa Doğru. İstanbul: Metis Yay, 1998. 17. Tekeli, Şirin. Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Seminer 14 2 28
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 10 1 10
Toplam İş Yükü (saat) 61

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek