GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TBS327 UD V Seçmeli Ders Grubu 3 5 8,00

Lisans


Türkçe


Çalgıyı geleneksel icra uslubu ve tekniğiyle öğretmek.


Dr. Fatih COŞKUN- Dr. Erkan AYDIN


1 Geleneksel TSM türlerinde icra becerisi.
2 GTSM de edindiği kuramsal bilgileri uygulama sırasında değerlendirebilme.
3 Makamsal doğaçlama becerisi kazanabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Çalgı repertuvarı, albümler ve makam gösterme ve geçkiler.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 1. DERS Çalgı Repertuvarı: Acemaşîran Peşrev/ Refik Fersan. Acemaşîran Şarkı/ “O Tebessüm, O tavırlar”/ İsmail Baha Sürelsan. Acemkürdî Şarkı/ “Rüzgar uyumuş, ay dalıyor”/ Refik Fersan. Acemkürdî Saz Semaî/ Cevdet Çağla. Z.E.(Zorunlu Eser): Hüseynî Saz Eseri/ “Düğün Evinde”/ Hüseyin Sadettin Arel.(ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi. 2.DERS Çalgı Repertuvarı: Acemaşîran Şarkı/ “O Tebessüm, O tavırlar”/ İsmail Baha Sürelsan Acemkürdî Şarkı/ “Rüzgar uyumuş, ay dalıyor”/ Refik Fersan Acemkürdî Saz Semaî/ Cevdet Çağla Hüseynî Saz Eseri/ “Düğün Evinde”/ Hüseyin Sadettin Arel Z.E. Hicaz Peşrev/ Refik Fersan (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
2 3. DERS Çalgı Repertuvarı: Acemaşîran Saz Semaî/ Mısırlı İbrahim Efendi. Acemaşîran Şarkı/ “Gördüm Seni Sevdim Güzelim”/ İrfan Doğrusöz. Acemkürdî Şarkı/ “Sana Eller Ne Güzelsin Demesin”/ Faruk Kayacıklı. Kürdî Şarkı/ “Susadım Gülüşüne”/ Erol Sayan. Z.E.: Hüseynî Saz Eseri/ “Düğün Evinde”/ Hüseyin Sadettin Arel. (Ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi. 4. DERS Çalgı Repertuvarı: Acemaşîran Saz Semaî/ Mısırlı İbrahim Efendi Acemaşîran Şarkı/ “Gördüm Seni Sevdim Güzelim”/ İrfan Doğrusöz Acemkürdî Şarkı/ “Sana Eller Ne Güzelsin Demesin”/ Faruk Kayacıklı Kürdî Şarkı/ “Susadım Gülüşüne”/ Erol Sayan. Hüseynî Saz Eseri/ “Düğün Evinde”/ Hüseyin Sadettin Arel Z.E. Hicaz Peşrev/ Refik Fersan (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
3 5. DERS Çalgı Repertuvarı: Acemaşîran Saz Semaî/ Refik Fersan Acemaşîran Saz Semaî/ Tanbûri Emin Ağa Acemaşîran Şarkı/ “Düştüm Bir Yol sevdasına”/ Ali Rıza Avni Acemkürdî Şarkı/ “Baharla Hazan Birleşemez”/ Avni Anıl Tahir Oyun Havası/ Hüseyin Sadettin Arel Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi 6. DERS Çalgı Repertuvarı: Acemaşîran Saz Semaî/ Refik Fersan Acemaşîran Saz Semaî/ Tanbûri Emin Ağa Acemaşîran Şarkı/ “Düştüm Bir Yol sevdasına”/ Ali Rıza Avni Acemkürdî Şarkı/ “Baharla Hazan Birleşemez”/ Avni Anıl Tahir Oyun Havası/ Hüseyin Sadettin Arel Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
4 7.DERS Çalgı Repertuvarı: Acemkürdî Saz Semaî/ Refik Fersan Muhayyerkürdî Şarkı/ “Hani O Bırakıp Giderken Seni”/ Yusuf Nalkesen Muhayyerkürdî Şarkı/ “Var mı Hacet Söyleyim”/ Nikogos Ağa Muhayyerkürdî Şarkı/ “Gönlüm Özledikçe”/ Sadettin Kaynak Tahir Oyun Havası/ Hüseyin Sadettin Arel Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi 8. DERS Çalgı Repertuvarı: Acemkürdî Saz Semaî/ Refik Fersan Muhayyerkürdî Şarkı/ “Hani O Bırakıp Giderken Seni”/ Yusuf Nalkesen Muhayyerkürdî Şarkı/ “Var mı Hacet Söyleyim”/ Nikogos Ağa Muhayyerkürdî Şarkı/ “Gönlüm Özledikçe”/ Sadettin Kaynak Tahir Oyun Havası/ Hüseyin Sadettin Arel Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
5 9. DERS Çalgı Repertuvarı: Muhayyerkürdî Şarkı/ “Bir Yaralı Ceylanım Ben”/ Onur Akdoğu Acemaşîran Şarkı/ “Nideyim Bilmem Elinden Senin”/ Sadettin Kaynak Ferahfeza Şarkı/ “Dinlendi Başım Dün Gece”/ Lemi Atlı Ferahfeza Şarkı/ “Gayetle Dilber Bir Şivekare”/ Muallim İsmail Hakkı Bey Nihavent Saz Semaî/ “Hırs”/ Onur Akdoğu Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi 10. DERS Çalgı Repertuvarı: Muhayyerkürdî Şarkı/ “Bir Yaralı Ceylanım Ben”/ Onur Akdoğu. Acemaşîran Şarkı/ “Nideyim Bilmem Elinden Senin”/ Sadettin Kaynak. Ferahfeza Şarkı/ “Dinlendi Başım Dün Gece”/ Lemi Atlı. Ferahfeza Şarkı/ “Gayetle Dilber Bir Şivekare”/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Nihavent Saz Semaî/ “Hırs”/ Onur Akdoğu. Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi Yıl içi birinci performans (Quiz I) için birden ve altıncı haftaya kadar olan tüm eserlerin çalışılması. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
6 11. DERS Yıl içi birinci performans (Quiz I) için birinci haftadan ve altıncı haftaya kadar olan tüm eserlerin dinlenip, değerlendirilmesi. 12. DERS Çalgı Repertuvarı: Ferahfeza Peşrev/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Ferahfeza Şarkı/ “Âteş-i Aşkınla Cana”/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Sultanıyegah Şarkı/ “Saçının Telleri”/ Münir Nurettin Selçuk. Sultanıyegah Şarkı/ “Kaçıncı Faslı Bahar Bu”/ Cevdet Çağla. Nihavent Saz Semaî/ “Hırs”/ Onur Akdoğu. Z.E. Hicaz Mandra/ Lavtacı Andon (ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
7 13. DERS Çalgı Repertuvarı: Ferahfeza Peşrev/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Ferahfeza Şarkı/ “Âteş-i Aşkınla Cana”/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Sultanıyegah Şarkı/ “Saçının Telleri”/ Münir Nurettin Selçuk. Sultanıyegah Şarkı/ “Kaçıncı Faslı Bahar Bu”/ Cevdet Çağla. Nihavent Saz Semaî/ “Hırs”/ Onur Akdoğu. Z.E. Hicaz Mandra/ Lavtacı Andon (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi 14. DERS Çalgı Repertuvarı: Ferahfeza Şarkı/ “Seyretmek İçin Seyrini”/ İsak Varon. Ferahfeza Saz Semaî/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Sultanıyegah Methal/ Kemal Emin Bara. Sultanıyegah Şarkı/ “Bebek”/ Onur Akdoğu. Acemaşîran Saz Semaî/ Reşat Aysu. Z.E. Hicaz Mandra/ Lavtacı Andon (ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
8 15. DERS Çalgı Repertuvarı: Ferahfeza Şarkı/ “Seyretmek İçin Seyrini”/ İsak Varon Ferahfeza Saz Semaî/ Muallim İsmail Hakkı Bey. Sultanıyegah Methal/ Kemal Emin Bara. Sultanıyegah Şarkı/ “Bebek”/ Onur Akdoğu. Acemaşîran Saz Semaî/ Reşat Aysu. Z.E. Hicaz Mandra/ Lavtacı Andon (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi 16. DERS Taksim/ Doğaçlama’nın Tanımı , yöntemi, taksim türleri ve örnekleri üzerine çalışmalar (Kaynak: Taksim Nedir, Nasıl Yapılır?/ Onur Akdoğu). Acemaşîran Saz Semaî/ Reşat Aysu’nun eserinin örneklenmesi ve öğrenciye ödev olarak verilmesi. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
9 17. DERS Taksim/ Doğaçlama’nın Tanımı yöntemi, taksim türleri ve örnekler üzerine çalışmalar (Kaynak: Taksim Nedir, Nasıl Yapılır?/ Onur Akdoğu). Acemaşîran Saz Semaî/ Reşat Aysu. Z.E. Nikriz Saz Semai/ Refik Fersan (ezber) 18. DERS Taksim esnasında/ sırasında geçki yöntemleri: Taksim sırasında doğrudan geçki yapılabilecek makamların işlenip çalışılması a-Rast- Sazkar- Hüseynî- Sûzidilara- Neva- Muhayyer- Tahir- Gerdaniye- Dilkeşhaveran- Yegah- Segah- Müstear. b- Uşşak- Beyati- Acem- Isfahan- Besteısfahan c- Acemaşîran- Acenkürdî- Kürdî- Muhayyerkürdî- Ferahfeza- Sultanıyegah Z.E. Nikriz Saz Semai/ Refik Fersan (ezber) Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
10 19. DERS Taksim esnasında geçki yöntemleri: Taksim sırasında doğrudan geçki yapılabilecek makamların çalışılması a- Rast- Sazkar- Hüseynî- Sûzidilara- Neva- Muhayyer- Tahir- Gerdaniye- Dilkeşhaveran- Yegah- Segah- Müstear b- Uşşak- Beyati- Acem- Isfahan- Besteısfahan c- Acemaşîran- Acenkürdî- Kürdî- Muhayyerkürdî- Ferahfeza- Sultanıyegah Z.E. Nikriz Saz Semai/ Refik Fersan (ezber) 20. DERS Taksim sırasında dolaylı / uzak geçki yapılabilecek makamlar: Yukarıda adları yazılı olan makamlar arasında dolaylı geçkiler. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
11 21. DERS Taksim sırasında dolaylı/ uzak geçki yapılabilecek makamlar: bir önceki derste üzerinde çalışılan makamlar arasında dolaylı geçkiler. Z.E. Nikriz Saz Semai/ Refik Fersan (by heart) 22. DERS Doğaçlamayla ilgili öğrencinin baştan itibaren öğrendiği tüm bilgilerin teorik ve pratik olarak sorgulanmasına yönelik genel tekrar. Z.E. Nikriz Saz Semai/ Refik Fersan (ezber) Yıl içi ikinci performans (QUİZ II) için yedinci haftadan on birinci haftaya kadar olan eserlerin çalışılması. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
12 23. DERS Yıl içi ikinci performans (QUİZ II) için yedinci haftadan on birinci haftaya kadar olan eserlerin dinlenilip, değerlendirilmesi. 24. DERS Çalgı Repertuvarı: Sultanıyegah Şarkı/ “Biz Heybeli’de Her Gece”/ Yesari Asım Arsoy Hicaz Şarkı/ “Solsan da Sararsan”/ Mısırlı İbrahim Efendi Hicaz Şarkı/ “Sezdim Dargın Bakışını”/ Rıfat Ayaydın Hicaz Şarkı/ “Yorgun Düştüm Koklamaktan Hayalini”/ Rıfat Ayaydın Nihavend Longa/ Kevser Hanım Z.E. Ferahfeza Saz Semaî/ Tanburi Cemil Bey (ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
13 25. DERS Çalgı Repertuvarı: Sultanıyegah Şarkı/ “Biz Heybeli’de Her Gece”/ Yesari Asım Arsoy Hicaz Şarkı/ “Solsan da Sararsan”/ Mısırlı İbrahim Efendi Hicaz Şarkı/ “Sezdim Dargın Bakışını”/ Rıfat Ayaydın Hicaz Şarkı/ “Yorgun Düştüm Koklamaktan Hayalini”/ Rıfat Ayaydın Nihavend Longa/ Kevser Hanım Z.E. Ferahfeza Saz Semaî/ Tanburi Cemil Bey (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi. 26. DERS Çalgı Repertuvarı: Hicaz Hümayûn Peşrev/ Veli Dede Hicaz Saz Semaî/ Yusuf Paşa Nikriz Şarkı/ “Dağ Başında Tüter Duman”/ Kadri Şençalar Nikriz Şarkı/ “Yalova’nın Şen Kızını”/ Yesari Asım Arsoy Nihavend Longa/ Kevser Hanım Z.E. Ferahfeza Saz Semaî/ Tanburi Cemil Bey (ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
14 27. DERS Çalgı Repertuvarı: Hicaz Hümayûn Peşrev/ Veli Dede Hicaz Saz Semaî/ Yusuf Paşa Nikriz Şarkı/ “Dağ Başında Tüter Duman”/ Kadri Şençalar Nikriz Şarkı/ “Yalova’nın Şen Kızını”/ Yesari Asım Arsoy Nihavend Longa/ Kevser Hanım Z.E. Ferahfeza Saz Semaî/ Tanburi Cemil Bey (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi 28. DERS Çalgı Repertuvarı: Hicaz Peşrev/ Osman Bey Hicaz Şarkı/ “Âşık Oldum Yavrucağım”/ Enderunlu Ali Bey Nikriz Şarkı/ “Bir Destan Dolaşır”/ Selahattin İçli Zavil Türkü/ “Yörükte Yaylasında”/ Tamburacı Osman Pehlivan Z.E. Ferahfeza Saz Semaî/ Tanburi Cemil Bey (ezber) Bir sonraki ders için eserlerin öğrencilere ödev olarak verilmesi ve hoca tarafından eserlerin seslendirilmesi. Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
15 29. DERS Çalgı Repertuvarı: Hicaz Peşrev/ Osman Bey Hicaz Şarkı/ “Âşık Oldum Yavrucağım”/ Enderunlu Ali Bey Nikriz Şarkı/ “Bir Destan Dolaşır”/ Selahattin İçli Zavil Türkü/ “Yörükte Yaylasında”/ Tamburacı Osman Pehlivan Z.E. Ferahfeza Saz Semaî/ Tanburi Cemil Bey (ezber) Eserlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi 30. DERS Final sınavı için dönemin tüm eserlerinin tekrar edilmesi Konu kısmında yer alan parçaların öğretmen ve öğrenci tarafından çalınması
16 Final Sınavı

vokal ve çalgısal eserlerden oluşan çalgı repertuarı, zorunlu parçalar, ud albümleri



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 2 1 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 14 2 28
Gözlem 10 3 30
Gösterme 9 3 27
Bireysel Çalışma 13 2 26
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 4 32
Performans 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5
ÖÇ 2 5 5
ÖÇ 3 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek