Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TBS141 | KLARNET I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Lisans
Türkçe
Klarnet çalgısının tarihsel ve yapısal olarak öğrenciye açıklanıp üzerindeki perdelerin Türk Müziği perde sistemine göre aktarılıp, makamları icra edebilmesi için gerekli görülen majör ve minör tonalitelerde egzersizlerin öğrenciye öğretilerek öğrencinin bir sonraki dönemde göreceği makamları klarnet üzerinde daha doğru bir şekilde icra etmesini sağlamak.
Aykut UÇAKÇI
1 | Öğrencinin klarnet çalgısını doğru pozisyonda tutabilmesi, üfleyebilmesi ve entonasyon bütünlüğünü sağlayabilmesi. |
2 | Öğrencinin klarnet üzerinde bulunan perdeleri öğrenmesi ve icra kabiliyetinin gelişmesi |
3 | Majör ve Minör tonlarının 3 oktav şeklinde klarnet üzerinde icra kabiliyetinin kazandırabilmesi |
4 | Klarnetin çalarken doğru ekipman seçiminin önemi, doğru bek ve kamış ilişkisi |
5 | Klarnet üzerinde bulunan yardımcı perdelerin öğrenilmesi |
6 | Öğrenilen majör ve minör tonlarıyla alakalı ezgi yaratma becerisinin öğrenciye kazandırılması |
Birinci Öğretim
[Yok]
Klarnetin doğru pozisyonda tutuluşu, klarnette ses çıkarma teknikleri, dil çalışmaları, klarnetin icrası sırasında dikkat edilmesi gereken detaylar, klarnet üzerinde yer alan perdelerin öğrenilmesi, bek ( ağızlık ) ve kamış ilişkisi, temel müzik içerisinde bulunan majör ve minör dizileri, majör ve minör dizilerle alakalı gam, aralık ve arpej çalışmaları. Türk müziği içerisinde bulunan makamların majör ve minör tonları ile ilişkisinin incelenmesi ve icra edilmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Klarnet çalgısının fiziki yapısının öğrenciye aktarılması, klarnetin bölümlerinin tanıtılması, bek ( ağızlık ) ve kamış ilişkisinin klarnet icrası konusundaki öneminin öğrenciye doğru ve eksiksiz bir şekilde anlatılması, klarnet duruş ve tutuş pozisyonu hakkında öğrencinin bilgilendirilmesiyle birlikte öğrencinin klarnetten ses çıkarabilmesi için üfleme tekniğinin öğrenciye gösterilerek klarnet üzerinden doğru ve entonasyonlu sesin çıkarılabilmesini sağlamak. Diyafram nefesinin öğrenciye öğretilerek klarnette kullanılan üfleme tekniğinin öğrenci tarafından anlaşılmasını sağlamak. Klarnet üzerinde Do Majör gamını içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda( Kaba Çargah, Yegah, Hüseyni-aşiran, Acem-aşiran, Rast, Dügah, Buselik, Çargah, Neva, Hüseyni, ) tanıtılması ve öğrencinin bu perdeleri doğru entonasyonda üfleyebilmesini içeren egzersizlerin öğrenciye öğretilmesi. | |||
2 | Klarnet üzerinde La Minör gamının içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda öğrenciye aktarılarak La Minör gamı içerisindeki Sol# ( Nim Şehnaz ve Nim Zirgüle ) perdesinin öğrenciye aktarılması ve bu aktarımın ardından La Minör gamını içeren egzersizlerin öğrenciye çaldırılması. Klarnet üzerinde Sol Majör ve ilgili Minörü olan Mi Minör içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda öğrenciye aktarılarak bu iki gamın içerisinde bulunan Fa# perdelerinin ( Eviç ve Irak ) öğrenciye aktarımının sağlanması ve bu gamlarla alakalı egzersizlerin öğrenci tarafından çaldırılmasını sağlamak. | |||
3 | Klarnet üzerinde Re Majör ve ilgili Minörü olan Si Minör içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda öğrenciye aktarılarak bu iki gamın içerisinde bulunan Do# ( Dik Hicaz ) perdelerinin öğrenciye aktramının sağlanması ve bu gamlarla alakalı egzersizlerin öğrenciye aktarılmasını ve öğrenci tarafından çalınmasını sağlamak. Klarnet Üzerinde bulunan Si Bemol Majör ve ilgili Minörü olan Sol Minör içeren perdelerin ilk ve ikinci oktavda çalınarak bu iki gamın içerisinde bulunan Si Bemol ve Mi Bemol ( Kürdi, Sümbüle, Nim Hisar ) perdelerinin öğrenciye öğretilerek ilgili egzersizler ile öğrenciye aktarılması ve çalınmasını sağlamak. | |||
4 | Klarnet üzerinde La Majör ve ilgili Minörü olan Fa diyez Minör içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda çalınarak bu iki gamın içerisinde bulunan Do#, Fa#, Sol#, perdelerinin gam içerisinde öğretilerek ilgili egzersizlerle öğrenciye aktarılması ve çalınmasını sağlamak. Klarnet üzerinde Mi Bemol Majör ve ilgili Minörü olan Do Minör içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda çalınarak bu iki gamın içerisinde bulunan Si Bemol, La Bemol (Nim Şehnaz ve Nim Zirgüle) ve Mi Bemol perdelerinin gam içerisinde öğretilerek ilgili egzersizlerle öğrencinin daha önce öğrendiği perdeleri pekiştirmesi ve çalınmasını sağlamak. | |||
5 | Klarnet üzerinde La Bemol Majör ve ilgili Minörü olan Fa Minör içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda çalınarak bu iki gamın içerisinde bulunan Si Bemol, La Bemol, Re Bemol ve Mi Bemol perdelerinin öğrenciye gam içerisinde öğretilerek ilgili egzersizlerle öğrencinin daha önce öğrendiği La Bemol, Si Bemol, Mi Bemol perdelerini pekiştirmesi ve Re Bemol perdesini öğrenmesini sağlamak. Klarnet üzerinde Mi Majör ve ilgili Minörü olan Do Diyez Minör içeren perdelerin ilk oktavda ve ikinci oktavda çalınarak bu iki gamın içerisinde bulunan Fa#, Sol#, Re# ve Do# perdelerinin öğretilerek ilgili egzersizlerle öğrencinin bu gamı içeren egzersizlerle alakalı sesleri öğrenmesini ve pekiştirmesini sağlamak. | |||
6 | Klarnet üzerindeki bütün seslerin kromatik olarak icra edilmesi | 6. Haftaya kadar öğretilen gamların ve içerdiği seslerin icrasıyla alakalı öğrencinin imtehan edilmesi ve bir adet deşifrenin öğrenciye sorulması | ||
7 | Öğrenilen Majör Gamlarla ilgili egzersizlerin öğrenciye öğretilmesi ve çalmasını sağlamak. | |||
8 | Klarnet üzerinde bulunan üçüncü oktav seslerinin öğrenci tarafından öğrenilmesi ve doğru entonasyonda seslendirilmesini sağlamak | |||
9 | Klarnet üzerinde bu zamana kadar öğrenilmiş Majör ve Minör gamlar üzerindeki sesler arasındaki ilişkiyi içeren egzersizlerin öğrenci tarafından öğrenilmesi ve çalınmasını sağlamak, majör ve miinör gamların ardı ardına farklı varyasyonlarla klarnet üzerinde seslendirilmesi ve iki gam arasındaki duyum farkının öğrenci tarafından anlaşılmasını sağlamak | |||
10 | Türk Müziğinde çokça kullanılan aralık sisteminin öğrenciye anlatılması ve öğretilen gamlar klarnet üzerinde uygulanmasını sağlamak | |||
11 | Türk Müziği saz ve söz eserleri içerisinde bulunan arpej mantığının öğrenciye anlatılması ve öğrencinin bu sistem ile alakalı eserleri inceleyerek öğrenci tarafından anlaşılmasının sağlanması | |||
12 | Majör ve Minör arpejlerin öğrenciye aktarılması ve öğrenci tarafından bu arpejlerin çalınması | |||
13 | Majör ve Minör arpejlerin öğrenciye aktarılması ve öğrenci tarafından bu arpejlerin çalınması | |||
14 | Majör ve Minör arpejlerin öğrenci tarafından icra edilmesi sağlanarak öğrencinin Majör ve Minör duyumu farkının benimsenebilmesinin sağlanması | |||
15 | Armonik Minör kavramının öğrenciye açıklanması bu kavramla alakalı klarnet üzerinde uygulama yaptırılması | |||
16 | Melodik Minör kavramının öğrenciye açıklanması bu kavramla alakalı klarnet üzerinde uygulama yaptırılması | |||
17 | FİNAL HAFTASI |
Klarnet çalgısı ders notları (Aykut Uçakçı) Klarnet Lisans 1 Repertuvarı
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Performans | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Uygulama/Pratik | 14 | 4 | 56 |
Bireysel Çalışma | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 238 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |