Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEO407 | TÜRK HALK EDEBİYATINA GİRİŞ I | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Halk Edebiyatı adlı dersin amacı; halk bilimi (folklor)’nin bir alt inceleme alanı olan Türk halk edebiyatının; tarihsel ve kültürel kökenleri, anonim ve âşık tarzı örneklerinin tanıtılması ile diğer sözlü kültür ürünlerinin (türkü, mani, koşma, destan, hikâye, masal, meddahlık, fıkra, bilmece, atalar sözü vb.)incelenmesi ve bu kültürel ürünlerin gelecek kuşaklara aktarılmasıdır.
Assoc. Prof. Dr. F. Reyhan Altınay
1 | Halk bilimi ve halk edebiyatı kavramları açıklanarak, halk biliminin geçmişi ve bugünkü durumu hakkında bilgiler verilmesi |
2 | Âşık edebiyatının başlıca özellikleri açıklanarak, âşık edebiyatının biçimleri ve türleri hakkında bilgiler verilmesi |
3 | Türkü türünün yaratılma süreci, konularına ve yapılarına göre türkülerin özellikleri, seslendirilme bağlamları bakımından türküler hakkında bilgiler verilmesi |
Yok
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanılarak, alandan sözlü kültür ürünlerinin derlenmesi ve derlenmiş ürünlerin çeşitli bakımlardan incelenerek, bu halk kültürü değerlerinin yerel – ulusal – evrensel kültür köprülerinin kurulmasına yönelik çalışmaların gerçekleştirilmesi önerilir.
Halk Edebiyatı alanına ilişkin temel kavramların tanıtılması; halk biliminin içindeki konumunun belirlenmesi, anonim ve âşık tarzı sözlü kültür ürünlerinin açıklanması, türkü, mani, koşma türleri başta olmak üzere diğer tüm sözlü kültür ürünlerinin başlıca karakteristiklerinin incelenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Halk bilimi ve halk edebiyatı kavramları açıklanarak, halk biliminin geçmişi ve bugünkü durumu hakkında bilgiler verilecektir. | |||
2 | Halk bilimi ve halk edebiyatı kavramları açıklanarak, halk biliminin geçmişi ve bugünkü durumu hakkında bilgiler verilecektir. | |||
3 | Âşık edebiyatının başlıca özellikleri açıklanarak, âşık edebiyatının biçimleri ve türleri hakkında bilgiler verilecektir. Geçmişten günümüze iz bırakmış başlıca âşıkların kimler olduğu açıklanacaktır. | |||
4 | Âşık edebiyatının başlıca özellikleri açıklanarak, âşık edebiyatının biçimleri ve türleri hakkında bilgiler verilecektir. Geçmişten günümüze iz bırakmış başlıca âşıkların kimler olduğu açıklanacaktır. | |||
5 | Halk şiirinin başlıca iki türü / biçimi olan mani ve koşma hakkında bilgiler verilecek; mani ve koşma biçimlerinin başlıca farklılıkları belirtilecektir. | |||
6 | Halk şiirinin başlıca iki türü / biçimi olan mani ve koşma hakkında bilgiler verilecek; mani ve koşma biçimlerinin başlıca farklılıkları belirtilecektir. | |||
7 | Genel Tekrar | |||
8 | Ara Sınav | |||
9 | Halk edebiyatının başlıca biçimi / türü olan türküler hakkında bilgiler verilerek, ortak bir sözlü kültür ürünü olarak halk edebiyatı ve halk müziği bağlamında türkülerin başlıca karakteristikleri açıklanacaktır. | |||
10 | Halk edebiyatının başlıca biçimi / türü olan türküler hakkında bilgiler verilerek, ortak bir sözlü kültür ürünü olarak halk edebiyatı ve halk müziği bağlamında türkülerin başlıca karakteristikleri açıklanacaktır. | |||
11 | Türkü türünün yaratılma süreci, konularına ve yapılarına göre türkülerin özellikleri, seslendirilme bağlamları bakımından türküler hakkında bilgiler verilecektir. | |||
12 | Halk edebiyatı türlerinden destan ve hikâye türleri hakkında bilgiler verilerek; en eski Türk topluluklarında destan geleneği ve başlıca destanlar tanıtılacaktır. Halk hikâyelerinin neleri içerdiği, nasıl çeşitlendiği, âşık şiirleri bağlamında halk hikâyelerinin başlıca özelliklerinin neler olduğu açıklanacaktır. | |||
13 | Halk edebiyatı türlerinden destan ve hikâye türleri hakkında bilgiler verilerek; en eski Türk topluluklarında destan geleneği ve başlıca destanlar tanıtılacaktır. Halk hikâyelerinin neleri içerdiği, nasıl çeşitlendiği, âşık şiirleri bağlamında halk hikâyelerinin başlıca özelliklerinin neler olduğu açıklanacaktır. | |||
14 | Halk edebiyatı türlerinden meddahlık ve meddahlık geleneğinin tarihsel gelişimi açıklanarak, günümüzdeki durumu hakkında değerlendirmeler yapılacaktır. | |||
15 | Genel Tekrar | |||
16 | Final Sınavı |
Pertev Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, 5. baskı, İstanbul. İlhan Başgöz, İzahlı Halk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul, 1956. Hikmet Dizdaroğlu, Halk Şiirinde Türler, Ankara, 1969.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 62 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | ||||
ÖÇ 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | ||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |