GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
4505004472016 KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli Ders Grubu 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Bu ders ile öğrencilerin kültür ve psikolojik danışma arasındaki ilişkiyi kavrayarak, psikolojik danışmada kültürel bir bakış açısı geliştirmeleri amaçlanmaktadır.


Prof. Dr. D. Yelda KAĞNICI


1 Kültür ile ilgili temel kavramların anlamlarını hatırlayabilme
2 Kültürel farklılıkları açıklayabilme
3 Kültürel teması yorumlayabilme
4 Çokkültürlülüğün boyutlarını anlama
5 Sosyal adalet ve hak savunuculuğunu kavrama
6 Çokkültürlü psikolojik danışma yeterliklerini anlama
7 Çokkültürlü psikolojik danışma sürecini kavrama

Birinci Öğretim


Yok


Yok


• Kültür Tanımı • Türkiye’deki Kültürel Çeşitlilik • Kültürel Temas • Kültür ve Psikolojik Danışma • Çokkültürlü Psikolojik Danışma Yeterlikleri • Çağdaş Psikolojik Danışman Rolleri: Sosyal Adalet ve Hak Savunuculuğu • Çokkültürlü Psikolojik Danışma (Kültürleşme, Vaka Kavramsallaştırma vb)


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders Planı
2 Kültür Tanımı
3 Türkiye’de Kültürel Çeşitlilik
4 Türkiye’de Kültürel Çeşitlilik
5 Çokkültürlülük
6 Kültür ve Psikolojik Danışma
7 Çokkültürlü Psikolojik Danışma Yeterlikleri
8 Çokkültürlü Psikolojik Danışma Yeterlikleri
9 Çağdaş Psikolojik Danışman Rolleri: Sosyal Adalet ve Hak Savunuculuğu
10 Çağdaş Psikolojik Danışman Rolleri: Sosyal Adalet ve Hak Savunuculuğu
11 Çokkültürlü Psikolojik Danışma : Kültürleşme
12 Çokkültürlü Psikolojik Danışma: İlk Görüşme
13 Çokkültürlü Psikolojik Danışma: Vaka Analizi
14 Çokkültürlü Psikolojik Danışma: Müdahaleler
15 Çokkültürlü Psikolojik Danışma: Psikolojik Danışman Rolleri
16 Dersin Değerlendirilmesi

Dersin Kitabı Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve psikolojik danışma. Pegem Yayıncılık İngilizce Kaynaklar Axelson, J. A. (1999). Counseling and development in a multicultural society (3rd Ed.). Pasific Grove: Brooks/Cole Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46, 5–68. Corey, G. (2001). Theory and practice of counseling and psychotherapy (6th Ed). Belmont: Brooks/Cole Ivey, A. E., & Ivey, M. B. (2003). Intentional interviewing and counseling. Facilitating client development in a multicultural society (5th Ed.). Pasific Grove: Brooks/Cole. Kurter, F ve Mattis, JJ (2015). Türkiye’de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma içinde (s. 362-385) İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları Matsumoto, D. (2001). The handbook of culture and psychology. New York: Oxford Univesity Press. Özentürk, N., Dündar, C. ve Aral, Ç. (2015). Biz kültür yolcuları. İstanbul: Deniz Kültür Pedersen, P. (1988). A handbook for developing multicultural awareness. Virginia: American Association for Counseling and Development Pedersen, P. B., & Ivey, A. (1993). Culture-centered counseling and interviewing skills. A practice guide. London: Praeger Publishers Pope Davis D. B., Coleman, H. L., Liu, K W. M., & Toporek, R. L. (Eds) (2003). Handbook of multicultural competencies in counseling and psychology. California: Sage Publications Sue, D. W., Ivey, A. E., & Pedersen, P. B. (1996). A theory of multicultural counseling and therapy. California: Brooks/Cole Publishing Türkçe Kaynaklar Bektaş, D. Y. (2006). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri ve psikolojik danışman eğitimindeki yeri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Büyükşahin Çevik, G. (2014). Kültür merkezli psikolojik danışma. Kuramsal bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 2, 577-596. Erdur-Baker, Ö. (2007). Psikolojik danışma ve kültürel faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 27, 109-122 Erkan, S. (2020). Kültüre duyarlı psikolojik danışma. Pegem Yayınları Kağnıcı, D. Y. (2013). Çok kültürlü psikolojik danışman eğitiminin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (40), 222-231 Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik danışman eğitiminde cinsel yönelim olgusunun irdelenmesi: Benim Çocuğum Filmi. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik Dergisi, 44, 83-95. Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16 /4), 1768-1776. Karaırmak, Ö. (2008). Çok kültürlülük, kültürel duyarlılık ve psikolojik danışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi,532,115-126. Karaırmak, Ö. (2015). Psikolojik danışma alanında değişen paradigma: Kültüre duyarlı ve hak savunucusu psikolojik danışman eğitimi. F. Kurter ve J.S. Mattis. Türkiye’de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma içinde (s. 362-385) İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları Keklik, İ. (2010). Psikolojik danışma alanının hak savunuculuğu bağlamında birey ötesi sorumlulukları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (33), 89-99. Koç, Z. (2003). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yaklaşımı: Kuramsal bir açıklama. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-17.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Seminer 1 50
Makale Kritik Etme 2 25
Ev Ödevi 2 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 16 3 48
Seminer 1 2 2
Makale Kritik Etme 2 3 6
Okuma 10 3 30
Rapor 1 15 15
Ev Ödevi 2 5 10
Toplam İş Yükü (saat) 111

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 5 4
ÖÇ 2 5 4 3
ÖÇ 3 5 4 3 4
ÖÇ 4 5 4
ÖÇ 5 4 4 4 5
ÖÇ 6 4 4 4 4
ÖÇ 7 5 4 4 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek