GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MBSEÇ006 EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME Seçmeli Ders Grubu 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; program geliştirme sürecini ve eğitim programının öğelerini kavrayarak, öğretim hizmetinin niteliğini arttırabilecek öğretim becerileri için gerekli altyapıyı kazanabileceklerdir.


Dr. Öğr. Üyesi Gizem ENGİN


1 Program geliştirme dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme
2 Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme
3 Program geliştirmenin aşamalarını kavrayabilme
4 Eğitimde hedef belirleme kurallarını hatırlayabilme
5 Hedef belirlemede yararlanılan aşamalı sınıflamaları hatırlayabilme
6 Belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini hatırlayabilme
7 Öğretimde plan hazırlama ilkelerini hatırlayabilme
8 Öğretimi planlı yürütmeye isteklilik
9 Öğretim hizmetini zenginleştirmeye yönelik oluş
10 Program değerlendirme model ve yaklaşımlarını bilme
11 Program geliştirmenin temellerini kavrama
12 Öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumluluklarını fark etme
13 dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimleri bilme

Birinci Öğretim


-


Yok


Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri; öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç, değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme modelleri; program okur-yazarlığı; öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Gerekçesi ve Önemi - Dersin Kural ve Gerekleri
2 Temel Kavramlar Eğitim Programı ve Öğeleri
3 Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri
4 Eğitimde Program Tasarımı ve Modeller
5 Gereksinim Çözümlemesi - Hedefler ve Hedeflerin Belirlenmesi
6 Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alan Taksonomileri ve Hedef Yazma İlkeleri
7 Ara sınav
8 İlgili öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi ve tartışılması
9 İçerik Düzenleme
10 Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi  Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler  Eğitim Durumunun Düzenlenmesi  Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri
11 Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi  Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler  Eğitim Durumunun Düzenlenmesi  Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri
12 Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi  Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler  Eğitim Durumunun Düzenlenmesi  Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri
13 Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi  Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler  Eğitim Durumunun Düzenlenmesi  Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri
14 Eğitim Programı Tasarısının Denenmesi, Değerlendirilmesi ve Programa Süreklilik Kazandırılması
15 Genel Değerlendirme
16 Final sınavı

Anderson, L.A. ve Krathwohl, D.R. (2011). (Çev Özçelik, D. A.) Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme İle İlgili Bir Sınıflama. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2012a). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2012b). Planlamadan Uygulamaya Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erden, M. (2009). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Ertürk, S. (2000). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş. MEB. (2012). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/?width=900 ve height=530 ve TB_iframe=true adresinden indirilebilir. Sönmez, V. (2012). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Şeker, H. (2012). (Ed.) Eğitimde Program Geliştirme: Kavramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 15 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 10 30
Okuma 12 1 12
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 3 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1
ÖÇ 7 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 8 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 9 1 1 1 3 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1
ÖÇ 10 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 11 1 1 1 3 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 12 1 1 1 3 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 13 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek