Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MBSEÇ006 | EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler; program geliştirme sürecini ve eğitim programının öğelerini kavrayarak, öğretim hizmetinin niteliğini arttırabilecek öğretim becerileri için gerekli altyapıyı kazanabileceklerdir.
Dr. Öğr. Üyesi Gizem ENGİN
1 | Program geliştirme dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme |
2 | Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme |
3 | Program geliştirmenin aşamalarını kavrayabilme |
4 | Eğitimde hedef belirleme kurallarını hatırlayabilme |
5 | Hedef belirlemede yararlanılan aşamalı sınıflamaları hatırlayabilme |
6 | Belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini hatırlayabilme |
7 | Öğretimde plan hazırlama ilkelerini hatırlayabilme |
8 | Öğretimi planlı yürütmeye isteklilik |
9 | Öğretim hizmetini zenginleştirmeye yönelik oluş |
10 | Program değerlendirme model ve yaklaşımlarını bilme |
11 | Program geliştirmenin temellerini kavrama |
12 | Öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumluluklarını fark etme |
13 | dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimleri bilme |
Birinci Öğretim
-
Yok
Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri; öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç, değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme modelleri; program okur-yazarlığı; öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Gerekçesi ve Önemi - Dersin Kural ve Gerekleri | ||
2 | Temel Kavramlar Eğitim Programı ve Öğeleri | ||
3 | Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri | ||
4 | Eğitimde Program Tasarımı ve Modeller | ||
5 | Gereksinim Çözümlemesi - Hedefler ve Hedeflerin Belirlenmesi | ||
6 | Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alan Taksonomileri ve Hedef Yazma İlkeleri | ||
7 | Ara sınav | ||
8 | İlgili öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi ve tartışılması | ||
9 | İçerik Düzenleme | ||
10 | Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler Eğitim Durumunun Düzenlenmesi Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri | ||
11 | Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler Eğitim Durumunun Düzenlenmesi Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri | ||
12 | Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler Eğitim Durumunun Düzenlenmesi Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri | ||
13 | Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler Eğitim Durumunun Düzenlenmesi Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Öğretmen Nitelikleri | ||
14 | Eğitim Programı Tasarısının Denenmesi, Değerlendirilmesi ve Programa Süreklilik Kazandırılması | ||
15 | Genel Değerlendirme | ||
16 | Final sınavı |
Anderson, L.A. ve Krathwohl, D.R. (2011). (Çev Özçelik, D. A.) Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme İle İlgili Bir Sınıflama. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2012a). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2012b). Planlamadan Uygulamaya Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erden, M. (2009). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Ertürk, S. (2000). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş. MEB. (2012). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/?width=900 ve height=530 ve TB_iframe=true adresinden indirilebilir. Sönmez, V. (2012). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Şeker, H. (2012). (Ed.) Eğitimde Program Geliştirme: Kavramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Okuma | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
ÖÇ 7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 9 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 |
ÖÇ 10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 11 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 12 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 13 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 |