GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AERPD004 KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli Ders Grubu 3 6 4,00

Lisans


Türkçe


Bu ders, çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi, ilkeleri, yöntem ve teknikleri ve söz konusu psikolojik danışma yaklaşımına ilişkin güncel araştırmaları kapsamaktadır.


Doç. Dr. Betül Meydan


1 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesini hatırlayabilme.
2 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın temel ilkelerini tanıyabilme.
3 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın stratejilerini ve yöntemlerini kullanabilme.
4 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın değişik alanlara uygulanabilirliğini kavrayabilme.
5 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın aşamalarını uygulayabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın özellikleri ve varsayımları. İlk oturum ve sürecin anlatılması. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde amaç oluşturma. Gönülsüz danışanların süreci kabul etmesine yardımcı olma. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde mucize sorular. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde “Başka ne?” soruları. Çözümlere ilişkin farkındalık kazandırma. Öğrencilerin özkaynaklarına ilişkin farkındalık kazanmalarına yardımcı olma: zihin haritası, amigo teknikleri. Belirlenen ana hattın ve ilerlemenin derecelendirilmesi. Amaca ulaşmada karşılaşılabilecek olası engellerin tanımlanması ve engellerle başa çıkma. İlk oturumu bir mesaj vererek sonlandırma: Övgü, ifadeleri bağlama, ödevler. İlk oturumun bileşenlerini bütünleştirme: Yol haritası. Sonraki oturumları yürütme. Sonraki oturumların bileşenleri: “EARS”. Derecelendirme. Başka bir oturum için gereksinimi belirleme. İkinci ve sonraki oturumlar: Yol haritası. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma kavramlarını genişletme.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Yapılandırılması. Tanışma ve Makale Seçimi.
2 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi.
3 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın özellikleri ve varsayımları.
4 İlk oturum ve sürecin anlatılması. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde amaç oluşturma. Gönülsüz danışanların süreci kabul etmesine yardımcı olma.
5 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde mucize sorular. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde “Başka ne?” soruları.
6 Çözümlere ilişkin farkındalık kazandırma. Öğrencilerin özkaynaklarına ilişkin farkındalık kazanmalarına yardımcı olma: Zihin haritası, amigo teknikleri. Belirlenen ana hattın ve ilerlemenin derecelendirilmesi. Amaca ulaşmada karşılaşılabilecek olası engellerin tanımlanması ve engellerle başa çıkma.
7 İlk oturumu bir mesaj vererek sonlandırma: Övgü, ifadeleri bağlama, ödevler. İlk oturumun bileşenlerini bütünleştirme: Yol haritası.
8 Ara sınav.
9 Sonraki oturumları yürütme. Sonraki oturumların bileşenleri: “EARS”. Derecelendirme. Başka bir oturum için gereksinimi belirleme. İkinci ve sonraki oturumlar: Yol haritası.
10 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma kavramlarını genişletme.
11 Makale sunumu.
12 Makale sunumu.
13 Makale sunumu.
14 Makale sunumu.
15 Makale sunumu.
16 Final sınavı.

TEMEL KAYNAK Sklare, G. B. (2014). Brief counseling that works: A solution-focused approach for school counselors and other mental health professionals (3rd ed.). California: Corwin, A Sage Company. YARDIMCI KAYNAKLAR Garfield, S. L. (1998). The practice of brief psychotherapy. Canada: John Wiley & Sons, Inc. Lines, D. (2006). Brief counselling in schools: Working with young people from 11 to 18 (Second Edition). London: Sage Publications. Littrell, J. M. (1998). Brief counseling in action. New York: W. W. Norton & Company. Metcalf, L. (1995). Counseling toward solutions: A practical solution-focused program for working with students, teachers and parents. San Francisco: Jossey-Bass. Murphy, J. J. (1997). Solution-focused counseling in middle and high schools. Washington: ACA.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Proje Sunma 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 1 15 15
Rapor Sunma 1 2 2
Makale Kritik Etme 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 109

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek