Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AERPD004 | KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi, ilkeleri, yöntem ve teknikleri ve söz konusu psikolojik danışma yaklaşımına ilişkin güncel araştırmaları kapsamaktadır.
Prof. Dr. Süleyman Doğan
1 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesini hatırlayabilme. |
2 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın temel ilkelerini tanıyabilme. |
3 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın aşamaları, stratejileri ve teknikleri bilgisi. |
4 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın stratejilerini ve yöntemlerini kullanabilme. |
5 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın değişik alanlara uygulanabilirliğini kavrayabilme. |
6 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın aşamalarını uygulayabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın özellikleri ve varsayımları. İlk oturum ve sürecin anlatılması. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde amaç oluşturma. Gönülsüz danışanların süreci kabul etmesine yardımcı olma. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde mucize sorular. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde “Başka ne?” soruları. Çözümlere ilişkin farkındalık kazandırma. Öğrencilerin özkaynaklarına ilişkin farkındalık kazanmalarına yardımcı olma: zihin haritası, amigo teknikleri. Belirlenen ana hattın ve ilerlemenin derecelendirilmesi. Amaca ulaşmada karşılaşılabilecek olası engellerin tanımlanması ve engellerle başa çıkma. İlk oturumu bir mesaj vererek sonlandırma: Övgü, ifadeleri bağlama, ödevler. İlk oturumun bileşenlerini bütünleştirme: Yol haritası. Sonraki oturumları yürütme. Sonraki oturumların bileşenleri: “EARS”. Derecelendirme. Başka bir oturum için gereksinimi belirleme. İkinci ve sonraki oturumlar: Yol haritası. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma kavramlarını genişletme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Yapılandırılması. | ||
2 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi. | ||
3 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın özellikleri ve varsayımları. Makaleler 1. Problem solving skills: Solution focused strategies for student development. 2. Integratively oriented brief psychotherapy: Historical perspective and contemporary approaches. 3. Solution-focused strategies with “involuntary” school and clinical setting. | ||
4 | Çlk oturum ve sürecin anlatılması. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde amaç oluşturma. Gönülsüz danışanların süreci kabul etmesine yardımcı olma. Makaleler 4. Providing efficacy for solution-focused theory in school counseling programs. 5. Working with what works: A solution-focused approach to school behavior problems. 6. A solution-focused approach to mental health intervention in school settings. | ||
5 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde mucize sorular. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde “Başka ne?” soruları. The impact of solution-focused brief therapy with at-risk junior high school students. 8. Using solution-focused approaches in motivational interviewing with young people. 9. Effectiveness of solution-focused brief therapy in a school setting. 10. Brief counseling in schools: A solution-focused approach for school counselors. | ||
6 | Çözümlere ilişkin farkındalık kazandırma. Öğrencilerin özkaynaklarına ilişkin farkındalık kazanmalarına yardımcı olma: Zihin haritası, amigo teknikleri. Belirlenen ana hattın ve ilerlemenin derecelendirilmesi. Amaca ulaşmada karşılaşılabilecek olası engellerin tanımlanması ve engellerle başa çıkma. Makaleler 11. What works remarks on research aspects of solution focused brief therapy. 12. Brief solution-focused therapy with parents and adolescents with ADHD. 13. SFBT groupwork with atrisk junior high school students. 14. Solution-focused practice with middle and high school at-risk youths. 15. SF group therapy | ||
7 | İlk oturumu bir mesaj vererek sonlandırma: Övgü, ifadeleri bağlama, ödevler. İlk oturumun bileşenlerini bütünleştirme: Yol haritası. Makaleler 16. Solution-focused brief therapy helpful interventions for school counselors. 17. Steve De Shazer and the future of SFT. 18. A helping hand solution-focused brief therapy and child and adolescent mental health. | ||
8 | Ara sınav. | ||
9 | Sonraki oturumları yürütme. Sonraki oturumların bileşenleri: “EARS”. Derecelendirme. Başka bir oturum için gereksinimi belirleme. İkinci ve sonraki oturumlar: Yol haritası. 19. Investigation of what clients and counselors do not say in brief therapy. 20. Solution-focused counseling in schools. 21. The application of SFBT in public school setting. 22. School counselors’ use of solution focused questioning to improve teacher work life. | ||
10 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma kavramlarını genişletme. 23. A Model of solution-focused consultation for school counselors. 24. Change in working alliance, social support, and psychological symptoms in brief therapy. 25. Effect of session length on treatment outcome for college students in brief therapy. | ||
11 | Senaryoların sunulması. | ||
12 | Senaryoların sunulması. | ||
13 | Senaryoların sunulması. | ||
14 | Senaryoların sunulması. | ||
15 | Dersin değerlendirilmesi. | ||
16 | Final sınavı. |
TEMEL KAYNAK Sklare, G. B. (2014). Brief counseling that works: A solution-focused approach for school counselors and other mental health professionals (3rd ed.). California: Corwin, A Sage Company. YARDIMCI KAYNAKLAR Garfield, S. L. (1998). The practice of brief psychotherapy. Canada: John Wiley & Sons, Inc. Lines, D. (2006). Brief counselling in schools: Working with young people from 11 to 18 (Second Edition). London: Sage Publications. Littrell, J. M. (1998). Brief counseling in action. New York: W. W. Norton & Company. Metcalf, L. (1995). Counseling toward solutions: A practical solution-focused program for working with students, teachers and parents. San Francisco: Jossey-Bass. Murphy, J. J. (1997). Solution-focused counseling in middle and high schools. Washington: ACA.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Makale Kritik Etme | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 109 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 |