Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AERPD018 | AİLE İÇİ ŞİDDET | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, aile içi şiddet konusunu özellikle psikolojik ve sosyal açıdan genel olarak ele alan bir ders niteliğindedir.
Dr. Öğr. Üyesi Barış Yaka
1 | Aile içi şiddet olgusunu anlama, |
2 | Aile içi şiddetle ilgili temel kavramları anlama, |
3 | Aile içi şiddet mağdurlarına sunulan profesyonel psikolojik yardım sürecini anlama, |
4 | Aile içi şiddeti önleme stratejilerini anlama, |
5 | Aile içi şiddeti önlemenin önemini takdir etme. |
Birinci Öğretim
Yok.
• Yarıyılın başında öğrenciler gruplara ayrılacaktır. Her grup; dersin konularından birini seçecek, tüm grup üyeleriyle dersin öğretim elemanından en az bir kez geri bildirim ve destek alarak seçilen konuyu sunmak için hazırlık yapacak ve konuyu tüm ders süresince sınıfta sunacaktır. Gruptaki tüm üyeler, bir bütünlük içinde ve eşit sürede sunum yapacaktır (Derse kayıtlı öğrenci sayısına göre sunumlar, grup yerine bireysel yapılacaktır.). • Dersin konuları aynı zamanda, öğretim elemanı tarafından ele alınacak ve anlatım, soru-cevap, tartışma gibi tekniklerle irdelenecektir. Bunların yanı sıra ders kapsamında, aile içi şiddet ile ilgili çeşitli eğitim filmleri, popüler filmler, fotoğraflar vb. materyaller sunulacak ve bu materyaller üzerinde tartışmalar yapılacaktır. • Öğrenciler, ders planında yer alan ve derste işlenen konulardan sorumludurlar. Bu nedenle öğrencilerin; başta “Kaynaklar” kısmında sıralananlar olmak üzere, ders kapsamında yer alan konularla ilgili her tür güvenilir kaynağı okumaları ve derste not tutmaları, dersten azami düzeyde yararlanabilmeleri için önemlidir. Ayrıca öğrencilerden; derse düzenli devam etmeleri, dersteki tartışmalara ve ders kapsamında düzenlenecek tüm etkinliklere aktif olarak katılmaları ve dersle ilgili anlaşılmayan her tür konuyu öğretim elemanına sormaları ve ondan açıklayıcı örnekler istemeleri beklenmektedir.
Bu dersle öğrencilere; aile içi şiddetin tanımı, dinamikleri, döngüsü, etkileri, ulusal ve uluslararası düzeydeki durumu; aile içi şiddet mağdurlarına profesyonel psikolojik yardım sunma; aile içi şiddete yol açan psikolojik ve sosyal faktörler; aile içi şiddetle ilgili mevzuat ve aile içi şiddeti önleme stratejileri konularında bir temel sağlanması öngörülmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin yapılandırılması. | ||
2 | Aile içi şiddet ile ilgili popüler bir filmin izlenip tartışılması: Uslu, M., Yıldırım, N. (Yapımcılar) & Ulkay, C., Ketche (Yönetmenler). (2018). Müslüm [Film]. Türkiye: Dijital Sanatlar. | ||
3 | Aile İçi Şiddet Nedir? | ||
4 | Aile İçi Şiddetin Dinamikleri. | ||
5 | Aile İçi Şiddetin Döngüsü. | ||
6 | Aile İçi Şiddetin Etkileri. | ||
7 | Ulusal ve Uluslararası, Aile İçi Şiddet İstatistikleri. | ||
8 | Aile İçi Şiddet Mağdurlarına Profesyonel Yardım Sunma-Bireysel Müdahaleler. | ||
9 | Aile İçi Şiddet Mağdurlarına Profesyonel Yardım Sunma-Grup Müdahaleleri. | ||
10 | Aile İçi Şiddete Yol Açan Psikolojik ve Sosyal Faktörler. | ||
11 | Aile İçi Şiddetle İlgili Mevzuat. | ||
12 | Aile İçi Şiddeti Önleme Stratejileri. | ||
13 | Aile İçi Şiddeti Önleme Stratejileri (Devam). |
• Aktaş, A. M. (2006) Aile içi şiddet: Kadının ve çocuğun korunması. Ankara: Elma. • Aydın, B. N., Kocagazioğlu, S. Y., Arda, Ö. E. & Gölge, Z. B. (2016). Basında kadına yönelik şiddet haberlerinin ele alınış biçimlerinin karşılaştırılması. Türk Psikoloji Yazıları, 19, 64-72. • Belen, Ö. (2019). Türkiye’de aile içi şiddet konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. • Dattilio, F. M. & Jongsma, A. E. (2013). Aile terapisi tedavi planlayıcısı. (A. Yıldırım, İ. Kurt, Çev.). Ankara: Nobel. • Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) (2004). Tecavüze maruz kalanlara klinik yaklaşım ve bakım. • Gladding, S. T. (2012). Aile terapisi: Tarihi, kuram ve uygulamaları. [İ. Keklik & İ. Yıldırım (Çev. Ed.)]. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2011) • Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2002). Counseling today’s families. Pacific Grove, CA: Thomson Brooks/Cole. • Öztürk, N. (2017). Ailenin korunması ve kadına karşı şiddetin önlenmesine dair kanunun getirdiği bazı yenilikler ve öneriler. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-32. doi:10.21492/inuhfd.298121 https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuhfd/issue/27681/298121 adresinden elde edildi. • Şahin, G. A. (2010). Aile içi şiddet kavramı ve aile içi şiddetin uluslararası ve ulusal hukuki belgelerdeki düzenlemesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. • Sanderson, C. (2008). Counselling survivors of domestic abuse. London: Jessica Kingsley. • T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Araştırma Daire Başkanlığı https://www.ailevecalisma.gov.tr/athgm/yayin-kaynak/arastirmalar/ adresindeki ilgili araştırma raporları. • T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı (1995). Aile içi şiddetin sebep ve sonuçları. Ankara: Bizim Büro. https://docplayer.biz.tr/327589-Aile-ici-siddetin-sebep-ve-sonuclari.html adresinden elde edildi. • T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı (1998). Aile içinde ve toplumsal alanda şiddet. Ankara: Başbakanlık. https://ekutuphane.ailevecalisma.gov.tr/ adresinden elde edildi. • T.C. Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu (SHÇEK) (2010). Türkiye’ de çocuk istismarı ve aile içi şiddet araştırması: Özet rapor. http://www.unicef.org.tr/bilgimerkezidetay.aspx?id=84 adresinden elde edildi. • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) (2001/4721). Türk Medeni Kanunu. • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) (2001/4722). Türk Medeni Kanunun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun. • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) (2005/5395). Çocuk Koruma Kanunu. • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) (2012/6284). Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun. • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21869 adresindeki aile yapısı araştırması (2016) • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1068 adresindeki toplumsal yapı ve cinsiyet istatistikleri • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) https://biruni.tuik.gov.tr/kadinasiddetdagitim/kadin.zul adresindeki kadına yönelik aile içi şiddet istatistikleri (2008) • Ünal, G. (2005). Aile içi şiddet. Aile ve Toplum, 2(9). • United Nations Children’s Fund (UNICEF) (2000). Domestic violence against women and girls. Innocenti Digest, 6. https://www.unicef-irc.org/publications/213-domestic-violence-against-women-and-girls.html adresinden elde edildi. • World Health Organization (WHO) (2012). Understanding and addressing violence against women: Sexual violence. https://www.who.int/reproductivehealth/topics/violence/vaw_series/en/ adresinden elde edildi. • World Health Organization (WHO) (2012). Understanding and addressing violence against women: Femicide. https://apps.who.int/iris/handle/10665/77421 adresinden elde edildi. • World Health Organization (WHO) (2012). Understanding and addressing violence against women: Intimate partner violence. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/violence/rhr12_36/en/ adresinden elde edildi. • World Health Organization (WHO) (2013). Global and regional estimates of violence against women: Prevalence and health effects of intimate partner violence and non-partner sexual violence. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/preventing-vaw-framework-policymakers/en/ adresinden elde edildi. • World Health Organization (WHO) (2014). Global status report on violence prevention. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/ adresinden elde edildi. • World Health Organization (WHO) (2019). Respect women: Preventing violence against women. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/preventing-vaw-framework-policymakers/en/ adresinden elde edildi.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Seminer | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Takım/Grup Çalışması | 1 | 12 | 12 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 |
Okuma | 1 | 56 | 56 |
Ev Ödevi | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 118 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 2 | 2 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 |