Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MBSEÇ008 | ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin genel amacı, düşünme ve düşünme becerilerinin önemini, temel düşünme becerilerini kavramak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini günlük ve mesleki yaşamda uygulayabilmektir.
1 | Düşünme ve düşünme becerilerini tanımlar |
2 | Temel ve ileri düzey düşünme becerilerini açıklar. |
3 | Safsata ve geçersiz akıl yürütmelerin farkında olabilir |
4 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi tanımlar. |
5 | Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar |
6 | Eleştirel ve analitik düşünmenin yaşamdaki önemini kavrar |
7 | Eleştirel ve analitik düşünür özelliklerini analiz eder. |
8 | Eleştirel ve analitik okuma, dinleme ve yazma yapabilir. |
9 | Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin öğretimine yönelik programları analiz eder. |
10 | Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin eğitim ortamlarında uygulanmasına ilişkin etkinlikler oluşturur. |
Birinci Öğretim
Dersin ön koşulu yok.
[Yok]
Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; argümanlar; geçersiz akıl yürütmeler; safsatalar ve türleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Düşünme ve düşünme becerilerini tanımı, düşünme yapılarında etkili bilişsel süreçler | ||
2 | İstemli ve istemsiz düşünce, Temel ve ileri düzey düşünme becerileri | ||
3 | Argümanlar ve geçersiz akıl yürütme | ||
4 | Safsatalar | ||
5 | Biçimsel ve biçimsel olmayan safsatalar | ||
6 | Eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri | ||
7 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler | ||
8 | Vize | ||
9 | Eleştirel ve analitik okuma | ||
10 | Eleştirel ve analitik dinleme | ||
11 | Critical and analytical writing | ||
12 | Dünyada uygulanan düşünme becerileri eğitim programları | ||
13 | Öğretim programlarında eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin incelenmesi | ||
14 | Öğrencilere yönelik eleştirel ve analitik düşünmeyi destekleyici faaliyetlerin oluşturulması |
Bowell, T. , Kemp G., (2018) Çevirmen: Tanrıseven, B., Eleştirel Düşünme Kılavuzu Tübitak Yayınları Dewey, J. (1991). How we think. NewYork: Pomethus Books. De Bono, E. (2011). Kendine düşünmeyi öğret (3. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi. Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi. McCall, C.C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (çev. K. Gülenç ve N. Boyacı). Ankara: Nobel Yayınları. Nosich, M. G. (2015). Eleştirel düşünme ve disiplinler arası eleştirel düşünme rehberi (çev. B. Aybek ). Ankara: Anı Yayıncılık. Paul, R., Elder, L. (2013). Kritik düşünce-Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev: Esra Aslan, Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Ankara. Ruggiero, V. R. Çevirmen: Dedeoğlu Ç., (2018). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber Alfa Yayıncılık Yılmaz, K. (2019). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Ankara, Pegem Akademi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 3 | 1 | 3 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Rapor | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 113 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||||
ÖÇ 5 | ||||||||||||
ÖÇ 6 | ||||||||||||
ÖÇ 7 | ||||||||||||
ÖÇ 8 | ||||||||||||
ÖÇ 9 | ||||||||||||
ÖÇ 10 |