GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GKSEÇ015 TÜRK İŞARET DİLİ Seçmeli Ders Grubu 2 4 3,00

Lisans


Türkçe


Öğrencinin, işaret dilinin tarihini öğrenmesini ve Türk işaret diliyle iletişim kurmasını sağlamak.


Dr. Ebru KABAKÇI


1 Sağır-dilsiz ve işitme engelli bireylerin fizyolojik durumlarını; yaşadıkları sosyal, toplumsal, ekonomik vb. sorunları öğrenir.
2 İşaret dilinin ve Türk işaret dilinin tarihsel gelişim sürecini öğrenir; Türk işaret dilinin grameri hakkında bilgi edinir.
3 Türk işaret dilinin temel kavramlarını öğrenir.
4 Türk işaret dilinde iletişim kurmayı öğrenir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Türk işaret dilinin tarihi, alfabesi ve temel kavramları öğretilir; öğrencilerin Türk işaret diliyle temel düzeyde iletişim kurmaları sağlanır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi, kurallar ve istifade edilecek kaynaklar. İşaret diliyle ilgili temel kavramlar (sağır-dilsiz, işitme engelli, işaret dili vb.).
2 Sağır-dilsiz ve işitme engelli bireylerin fizyolojik durumları. Dünyada ve Türkiye'de söz konusu bireylerin yaşadıkları toplumsal, sosyal, ekonomik vb. sorunlar ve bu sorunlara çözüm önerileri.
3 Türk işaret dilinin gramer özellikleri. Türk işaret dili alfabesi.
4 Sayılar; aile ve akrabalıkla ilgili kavramlar.
5 Zamanla ilgili kavramlar (günler, aylar, mevsimler, zaman zarfları); Coğrafyayla ilgili kavramlar (atmosfer olayları, yeryüzü şekilleri vb.).
6 Renkler; taşıtlar ve trafikle ilgili kavramlar.
7 Sıfatlar ve fiiller.
8 Ara sınav.
9 Eğitimle ilgili kavramlar.
10 Teknoloji ve finansla ilgili kavramlar; meslekler.
11 Eşya, giyim ve gıdayla ilgili kavramlar.
12 Hayvanlar; sporla ilgili kavramlar.
13 İller, İzmir'in ilçeleri, ülkeler.
14 Türk işaret diliyle temel düzeyde iletişim kurabilme uygulamaları.
15 Yarıyıl sonu sınavı.

Gerekli Okumalar: Akalın, Ş. H. (2013). "Türk İşaret Dili". Yeni Türkiye Dergisi Türkçe Özel Sayısı, s. 1496-1502. Aslan Demir, S.(2010). "Sessizliğin Dili: Türk İşaret Diline Dair Gözlemler", bilig 54:1-20. Kemaloğlu, Y. K. (2014). Konuşamayan İşitme Engellilerin (Sağırların) Tarihi. KBB ve BCC Dergisi. 22.1, 14-28. Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları. (Ed. E. Arık) İstanbul: Koç Üniversitesi. Akalın, Ş., Oral Z ve Cavkaytar S. (2014). Türk İşaret Dili. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Ankara Çankaya Sağırlar Uluslararası İşaret Dili Araştırma Eğitim Öğretim ve Spor Kulübü Derneği (2013). Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara: Nobel Akademik. Önerilen Okumalar: Akçamete, G. (1998). Türkiye’de Özel Eğitim. Özel Eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi. Özdemir S. (2006). Koklear Implant Uygulanan Hastaların İşitsel Performans Analizleri, Çukurova Tıp Fakültesi Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi, Adana. Kemaloğlu, Y. K. (2016). "Türkiye’de Sağırlığın Görünürlüğü ve Toplumsal ve Eğitsel Sorunları Üzerine Demografik Bir İnceleme", Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları. (2016). (Ed. E. Arık) İstanbul: Koç Üniversitesi. Türk İşaret Dili Sözlüğü. (2015). Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2015. Zwitserlood, I. "Sign Language Lexicography in the Early 21st Century and a Recently Published Dictionary of Sign Language of the Netherlands", International Journal of Lexicography, 23/4, (2010): 443-476.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 21
Uygulama/Pratik 10 1 15
Tartışma 2 1 3
Gözlem 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 2 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 3 15
Okuma 4 2 8
Performans 10 1 15
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 2 3 3
ÖÇ 2 3
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4 2 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek