GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GKSEÇ016 TÜRK KÜLTÜR COĞRAFYASI Seçmeli Ders Grubu 2 3 3,00

Lisans


Türkçe


Türk kültürünü oluşturan belli başlı ögeleri tanıyarak tarihsel süreç içerisinde farklı kültürlerle etkileşime girdiğinin ve değişim geçirdiğinin farkına varmak, Türk kültürünün insanlık tarihindeki yerini, İnsanlığın ortak tarihine yaptığı katkıyı belirlemek ve günümüzde Türk coğrafyası içerisinde yer alan toplulukların benzer ve farklı yönlerini keşfetmek.



1 Kültür, toplum, uygarlık, mitoloji, etnografya gibi kavramları açıklayabilmek.
2 Türklerdeki devlet yapısını açıklayabilmek
3 Türklerde toplumsal yapı ve yaşamı açıklayabilmek
4 Türklerdeki inanç ve mitoljik unsurları ifade edebilmek
5 Türk tarihinin sözlü ve yazılı kaynakları ifade edebilmek
6 Türk göçlerini mekan ve zaman bağlamında değerlendirebilmek
7 Türklerin diğer uygarlıklarla etkileşimini analiz edebilmek
8 Türk göçlerinin sonuçlarını değerlendirebilmek
9 Türklerin İnsanlık tarihindeki yerini ve önemini kavrayabilmek
10 Türklerin insanlığın ortak uygarlığa yaptığı katkıyı kavrayabilmek

Birinci Öğretim


yok


yok


Kültür, insan ve toplum; Türk kültürü ve Türk uygarlığı; Türkler hakkındaki ilk etnografik kaynaklar; Tarihte Türk devletleri; Türklerde devlet, idari, askeri ve sosyal yapı; Türklerde halk inançları ve mitoloji; Türklerde insan ve mekan ilişkisi; Türklerde sözlü, yazılı ve maddi kültür; Türklerde aile yapısı; Türk tarihinde yaşanan göçlerin demografik ve kültürel sonuçları; Türk kültürünün yayılma alanları ve komşu coğrafyalar üzerindeki etkisi; Türkiye’nin sahip olduğu somut ve somut olmayan kültürel miras; doğal ve kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 1. Ders: Dersin amacı, kazanımları, içeriği ve kaynakları hakkında bilgilendirme. 2. Ders: Temel kavramlar: Kültür, uygarlık, toplum, kültürün özellikleri, kültür ögeleri, Türk kültürü, kültür ocağı, kültürel yayılma
2 1. Ders: Türkler hakkındaki ilk etnografik kaynaklar, 2. Ders: Türklerde insan ve mekan ilişkisi, Proje çalışması için grupların oluşturulması ve konuların belirlenmesi.
3 1. Ders: Tarihte Türk devletleri; yönetimsel, askeri ve toplumsal yapıları. 2. Ders: Grup Çalışması: Günümüz Türk coğrafyasındaki siyasi oluşumlar.
4 1. Ders: Tarihsel süreçte Türklerde toplum, aile, kadın ve evlilik. 2. Ders: Öğrenci sunumu: Günümüz Türk topluluklarında sosyal yaşam, kadın, aile yapısı ve evlilik.
5 1. Ders: Türklerde tarihsel süreçte giyim, kuşam, eğlenceler, bayramlar törenler 2. Ders: Öğrenci sunumu: Günümüz Türk topluluklarında giyim kuşam, eğlenceler, bayramlar ve törenler
6 Türklerde yazı, dil ve edebiyat.
7 1. Ders: Türklerde halk inançları ve mitoloji 2. Ders: Öğrenci sunumu: Günümüz Türk dünyasında hakim olan din ve inançlar.
8 Ara sınav
9 1. Ders: Tarihsel süreçte Türklerde bilim 2. Ders: Öğrenci sunumu: Türklerin bilime katkıları ve önemli Türk bilim insanları
10 1. Ders: Türklerin tarih boyunca sanat anlayışları ve sanatsal alandaki üretimleri 2. Ders: Öğrenci sunumu: Günümüzde önemini koruyan Türk sanatlarından örnekler
11 1. Ders: Türk tarihinde yaşanan göçlerin demografik ve kültürel sonuçları 2. Ders: Türk kültürünün yayılma alanları ve komşu coğrafyalar üzerindeki etkisi
12 1. Ders: Öğrenci sunumu: Türk dünyasında somut ve somut olmayan Türk kültür mirası, (UNESCO listesinde yer alan Türk kültür mirası) 2. Ders: Öğrenci sunumu: Türkiye’nin sahip olduğu somut ve somut olmayan kültürel miras unsurları, doğal ve kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması
13 Yakın çevrede kültür gezisi yapılması ve gezi ile ilgili gruplara proje ödevlerinin verilmesi
14 Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi
15 Final sınavı

Bedirhan, Y. (2014). İslamiyet Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü, Ankara: Nobel Yayınları. Ergin, M. (2001). Dede Korkut Hikayeleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Kafesoğlu, İ. (1977). Türk Kültür Tarihi, ss. 466, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayını, Ankara. Ögel, B. (2014) İslamiyet’ten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yayını Ögel, B.(2014). Türk Mitolojisi I- II, Ankara: Türk Tarih kurumu Yayınları Öztürk, C. (2015). Türk Tarihi ve Kültürü, Ankara: Pegem Akademi Şeşen, R. (2018). İbn Fadlan Seyahatnamesi, İstanbul: Yeditepe Yayınları Turan, Ş. (2014). Türk Kültür Tarihi, 7. Basım, Ankara: Bilgi Yayınevi


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 1 15 15
Toplam İş Yükü (saat) 80

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek