GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
BÖTEMBSEÇ001 EĞİTİM FELSEFESİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 4,00

Lisans


Türkçe


Felsefe ile ilgili temel kavramaları anlama, felsefe ve bilim arasındaki ilişkiyi açıklayabilme, felsefenin temel alanlarını kavrama, felsefenin ilgilendiği temel konuları açıklayabilme, eğitim felsefesi teorilerini açıklama


Dr. Öğr. Üyesi Turhan ŞENGÖNÜL


1 Felsefe ile ilgili temel konuları ve kavramları anlayabilme
2 Varlık felsefesinin temel sorularını kavrayabilme
3 Varlık felsefesinde temel sorulara verilen cevapları söyleyebilme
4 Bilgi felsefesinin temel sorularını söyleyebilme
5 Gerçekciliği (realizmi), deneyciliği (empirizmi) ve akılcılığı (rasyonalizm) açıklayabilme
6 Pozitivizm ve analitik felsefeyi kavrayabilme
7 Pragmatizmi anlayabilme
8 Ahlak/değerler felsefesi alanında değerleri anlayabilme ve tanıyabilme
9 Daimiciliğin ilkelerini söyleyebilme
10 Temel esascılığı açıklayabilme
11 İlericiliği (progressivism) kavrayabilme
12 Eleştirel/radikal eğitim anlayışını ve yeniden inşacılık görüşünü açıklayabilme
13 Varoluşcuğu anlayabilme
14 Davranışcılığı açıklayabilme
15 Sokrates, Platon ve Aristoteles’in eğitim görüşlerini söyleyebilme
16 Hobbses ve J. J. Rousseau’un insan doğası ve eğitim hakkındaki görüşlerini anlayabilme
17 Farabi ve İbn-i Sina’nın eğitim hakkındaki görüşlerini söyleyebilme
18 Modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımlarını ve eğitimin işlevini açıklayabilme
19 Eğitim sisteminin felsefi temellerini kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, empirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik (perennialism), temel esascılık (essentialism), ilericilik (progressivism), varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Felsefenin temel konusu ve kavramları
2 Varlık felsefesinin problemleri Varlık felsefesi ve bilimler arasındaki ilişkiler Varlık felsefesi (ontoloji), Tanrıbilim (Theology) ve metafizik arası ilişkiler Varlık maddedir
3 Varlık madde değildir, tinseldir Varlık hem maddidir, hem tinseldir
4 Bilgi felsefesi: Bilginin imkanı Bilginin kaynağı ve ölçütleri Bilginin alanı, kapsamı, sınırları Deneycilik (Empirizm) Akılcılık (Rasyonalizm)
5 Eleştiri felsefesi Sezgicilik Pozitivizm Analitik felsefe Pragmatizm
6 Ahlak/değerler felsefesi Değer ve olgu Değerlerin ayırt edici özellikleri Arzu ya da tercih olarak değer Ahlaki değerler Antikçağda değerler sorunu Sofistlerin değer relativizmi Mutlulukçu etik Sokrates’in mutluluk etiği Aristo’nun ahlak anlayışı
7 Hazcılık (hedonizm): Değerli olan, haz verici olandır Epikuroscular’ın hazcılık eleştirisi Kinizm: Aldırmazcı mutlulukculuk Yararcılık Kant’ın ödev etiği İçerikli Değer Etiği Yeniçağda değerler sorunu: Hümanizm ve aydınlanmada değerler Sosyal Yanlı Değerler: Sosyal Yanlı Gelişme, Sosyal Yanlı Davranış
8 ARA SINAV
9 Düşünce okulu olarak daimicilik
10 Düşünce okulu olarak temel esascılık
11 Düşünce okulu olarak ilericilik ve yeniden inşacılık, eleştirel/radikal eğitim
12 Düşünce okulu olarak varoluşçuk Düşünce okulu olarak davranışçılık
13 Sokrates, Platon ve Aristoteles’in eğitim görüşleri, Hobbses ve J. J. Rousseau’un insan doğası ve eğitim hakkındaki görüşleri
14 Farabi ve İbn-i Sina’nın eğitim hakkındaki görüşleri
15 Modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitimin işlevi, eğitim sisteminin felsefi temelleri
16 Final sınavı

Arslanoğlu, İ. (2018). Eğitim Felsefesi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara Arslan, A. (1994). Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara Gutek, G.L. (çev. Nesrin Kale) (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ütopya Yayınevi, Ankara Özlem, D. (2004). Etik-Ahlak Felsefesi, İnkılap Kitabevi Yay. İstanbul Özlem, D. (1996) Felsefe ve Doğa Bilimleri, İnkılap Kitabevi Yay. İstanbul. Sönmez, V. 2007; Eğitim Felsefesi, Anı Yayıncılık, Ankara Tozlu, N.2003, Eğitim Felsefesi, MEB; Ankara


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 2 28
Alan Çalışması 1 5 5
Rapor Sunma 2 6 12
Bireysel Çalışma 10 1 10
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 105

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 3 3
ÖÇ 2 3 3
ÖÇ 3 3 4
ÖÇ 4 3 3
ÖÇ 5 3 3
ÖÇ 6 3 3
ÖÇ 7 3 3
ÖÇ 8 3 5 3
ÖÇ 9 3 5
ÖÇ 10 3
ÖÇ 11 3
ÖÇ 12 3
ÖÇ 13 3
ÖÇ 14 3
ÖÇ 15 3
ÖÇ 16 3
ÖÇ 17 3
ÖÇ 18 3
ÖÇ 19 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek