Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BÖTEMBSEÇ001 | EĞİTİM FELSEFESİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Felsefe ile ilgili temel kavramaları anlama, felsefe ve bilim arasındaki ilişkiyi açıklayabilme, felsefenin temel alanlarını kavrama, felsefenin ilgilendiği temel konuları açıklayabilme, eğitim felsefesi teorilerini açıklama
Dr. Öğr. Üyesi Turhan ŞENGÖNÜL
1 | Felsefe ile ilgili temel konuları ve kavramları anlayabilme |
2 | Varlık felsefesinin temel sorularını kavrayabilme |
3 | Varlık felsefesinde temel sorulara verilen cevapları söyleyebilme |
4 | Bilgi felsefesinin temel sorularını söyleyebilme |
5 | Gerçekciliği (realizmi), deneyciliği (empirizmi) ve akılcılığı (rasyonalizm) açıklayabilme |
6 | Pozitivizm ve analitik felsefeyi kavrayabilme |
7 | Pragmatizmi anlayabilme |
8 | Ahlak/değerler felsefesi alanında değerleri anlayabilme ve tanıyabilme |
9 | Daimiciliğin ilkelerini söyleyebilme |
10 | Temel esascılığı açıklayabilme |
11 | İlericiliği (progressivism) kavrayabilme |
12 | Eleştirel/radikal eğitim anlayışını ve yeniden inşacılık görüşünü açıklayabilme |
13 | Varoluşcuğu anlayabilme |
14 | Davranışcılığı açıklayabilme |
15 | Sokrates, Platon ve Aristoteles’in eğitim görüşlerini söyleyebilme |
16 | Hobbses ve J. J. Rousseau’un insan doğası ve eğitim hakkındaki görüşlerini anlayabilme |
17 | Farabi ve İbn-i Sina’nın eğitim hakkındaki görüşlerini söyleyebilme |
18 | Modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımlarını ve eğitimin işlevini açıklayabilme |
19 | Eğitim sisteminin felsefi temellerini kavrayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, empirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik (perennialism), temel esascılık (essentialism), ilericilik (progressivism), varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Felsefenin temel konusu ve kavramları | ||
2 | Varlık felsefesinin problemleri Varlık felsefesi ve bilimler arasındaki ilişkiler Varlık felsefesi (ontoloji), Tanrıbilim (Theology) ve metafizik arası ilişkiler Varlık maddedir | ||
3 | Varlık madde değildir, tinseldir Varlık hem maddidir, hem tinseldir | ||
4 | Bilgi felsefesi: Bilginin imkanı Bilginin kaynağı ve ölçütleri Bilginin alanı, kapsamı, sınırları Deneycilik (Empirizm) Akılcılık (Rasyonalizm) | ||
5 | Eleştiri felsefesi Sezgicilik Pozitivizm Analitik felsefe Pragmatizm | ||
6 | Ahlak/değerler felsefesi Değer ve olgu Değerlerin ayırt edici özellikleri Arzu ya da tercih olarak değer Ahlaki değerler Antikçağda değerler sorunu Sofistlerin değer relativizmi Mutlulukçu etik Sokrates’in mutluluk etiği Aristo’nun ahlak anlayışı | ||
7 | Hazcılık (hedonizm): Değerli olan, haz verici olandır Epikuroscular’ın hazcılık eleştirisi Kinizm: Aldırmazcı mutlulukculuk Yararcılık Kant’ın ödev etiği İçerikli Değer Etiği Yeniçağda değerler sorunu: Hümanizm ve aydınlanmada değerler Sosyal Yanlı Değerler: Sosyal Yanlı Gelişme, Sosyal Yanlı Davranış | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Düşünce okulu olarak daimicilik | ||
10 | Düşünce okulu olarak temel esascılık | ||
11 | Düşünce okulu olarak ilericilik ve yeniden inşacılık, eleştirel/radikal eğitim | ||
12 | Düşünce okulu olarak varoluşçuk Düşünce okulu olarak davranışçılık | ||
13 | Sokrates, Platon ve Aristoteles’in eğitim görüşleri, Hobbses ve J. J. Rousseau’un insan doğası ve eğitim hakkındaki görüşleri | ||
14 | Farabi ve İbn-i Sina’nın eğitim hakkındaki görüşleri | ||
15 | Modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitimin işlevi, eğitim sisteminin felsefi temelleri | ||
16 | Final sınavı |
Arslanoğlu, İ. (2018). Eğitim Felsefesi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara Arslan, A. (1994). Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara Gutek, G.L. (çev. Nesrin Kale) (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ütopya Yayınevi, Ankara Özlem, D. (2004). Etik-Ahlak Felsefesi, İnkılap Kitabevi Yay. İstanbul Özlem, D. (1996) Felsefe ve Doğa Bilimleri, İnkılap Kitabevi Yay. İstanbul. Sönmez, V. 2007; Eğitim Felsefesi, Anı Yayıncılık, Ankara Tozlu, N.2003, Eğitim Felsefesi, MEB; Ankara
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Alan Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Rapor Sunma | 2 | 6 | 12 |
Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 105 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | |||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 6 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 7 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 8 | 3 | 5 | 3 | ||||||||
ÖÇ 9 | 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 10 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 11 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 12 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 13 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 14 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 15 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 16 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 17 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 18 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 19 | 3 |