Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MBSEÇ008 | ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin genel amacı, düşünme ve düşünme becerilerinin önemini, temel düşünme becerilerini kavramak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini günlük ve mesleki yaşamda uygulayabilmektir.
Dr. Elif Kübra DEMİR
1 | Düşünme ve düşünme becerilerini tanımlar |
2 | Temel ve ileri düzey düşünme becerilerini açıklar. |
3 | Safsata ve geçersiz akıl yürütmelerin farkında olabilir |
4 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi tanımlar |
5 | Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar |
6 | Eleştirel ve analitik düşünmenin yaşamdaki önemini kavrar |
7 | Eleştirel ve analitik düşünür özelliklerini analiz eder. |
8 | Eleştirel ve analitik okuma, dinleme ve yazma yapabilir. |
9 | Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin öğretimine yönelik programları analiz eder. |
10 | Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin eğitim ortamlarında uygulanmasına ilişkin etkinlikler oluşturur. |
Birinci Öğretim
Dersin ön koşulu yok.
[Yok]
Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; argümanlar; geçersiz akıl yürütmeler; safsatalar ve türleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Düşünme ve düşünme becerilerini tanımı, düşünme yapılarında etkili bilişsel süreçler | ||
2 | İstemli ve istemsiz düşünce, Temel ve ileri düzey düşünme becerileri | ||
3 | Argümanlar ve geçersiz akıl yürütme | ||
4 | Safsatalar | ||
5 | Biçimsel ve biçimsel olmayan safsatalar | ||
6 | Eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri | ||
7 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler | ||
8 | Vize | ||
9 | Eleştirel ve analitik okuma | ||
10 | Eleştirel ve analitik dinleme | ||
11 | Critical and analytical writing | ||
12 | Dünyada uygulanan düşünme becerileri eğitim programları | ||
13 | Öğretim programlarında eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin incelenmesi | ||
14 | Öğrencilere yönelik eleştirel ve analitik düşünmeyi destekleyici faaliyetlerin oluşturulması |
Bowell, T. , Kemp G., (2018) Çevirmen: Tanrıseven, B., Eleştirel Düşünme Kılavuzu Tübitak Yayınları Dewey, J. (1991). How we think. NewYork: Pomethus Books. De Bono, E. (2011). Kendine düşünmeyi öğret (3. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi. Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi. McCall, C.C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (çev. K. Gülenç ve N. Boyacı). Ankara: Nobel Yayınları. Nosich, M. G. (2015). Eleştirel düşünme ve disiplinler arası eleştirel düşünme rehberi (çev. B. Aybek ). Ankara: Anı Yayıncılık. Paul, R., Elder, L. (2013). Kritik düşünce-Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev: Esra Aslan, Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Ankara. Ruggiero, V. R. Çevirmen: Dedeoğlu Ç., (2018). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber Alfa Yayıncılık Yılmaz, K. (2019). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Ankara, Pegem Akademi.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 3 | 1 | 3 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Rapor | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 113 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 2 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | |||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 2 | |||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | |||||
ÖÇ 7 | 2 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 9 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | |||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 |