GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AEOÖÖ003 ÇOCUKTA DAVRANIŞ YÖNETİMİ Seçmeli Ders Grubu 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının duyguların tanımı ve kapsamını (saldırganlık, öfke, korku, kaygı) öğrenmesini, çocukların duygu düzenleme ve yönetme becerilerinin gelişimini desteklemesini, çocukların olumlu ve olumsuz davranışlarını belirlemesini, ve çocukların saldırgan davranışları ve öfke duyguları ile baş edebilmek için uygun teknikleri ve önleyici yaklaşımları sergilemesini sağlamaktır.


Prof. Dr. Şakire Ocak Karabay


1 Öğretmen adayları çocuklarda olumlu olumsuz /saldırgan davranışları tanımlayabilir
2 Öğretmen adayları çocuklarda gözlenen saldırgan davranışların ve öfke duygularının tetikleyicilerini değerlendirebilir
3 Öğretmen adayları sınıf içinde olumlu sınıf iklimi yaratabilmek için alınabilecek önlemleri uygulayabilir
4 Öğretmen adayları sınıf ortamında saldırgan davranışlarla baş edebilir ve çocukların duygu düzenleme becerilerini geliştirebilir
5 Öğretmen adayları sınıf ortamında ortaya çıkan uyumsuz davranışları yönetmek için gerekli olan teknikleri, yaklaşımları ve okul öncesi eğitiminde yaygın olarak kullanılmakta olan önleyici müdahale programlarının temel boyutlarını uygulayabilir.
6 Öğretmen adayları sınıf yönetiminde etkili bir şekilde çeşitli teknikleri kullanabilir.

Birinci Öğretim


Yok


Alanda zor çocuklarla mücadele eden öğretmenleri ve ebeveynleri gözlemlemek.


Bu ders kapsamında çocuklarda olumlu ve olumsuz davranışları belirleme ve tanımlama süreci açıklanacaktır. Olumlu davranışları desteklemeye, olumsuz davranışları söndürmeye yönelik teknikler ele alınacaktır. Davranış yönetiminde öğretmen ve ebeveyn tutumları tartışılacak ve davranış yönetimi için ev ve okul ortamlarının düzenlenmesinin önemi üzerinde durulacaktır. Öğretmenlerin sınıfta görülen problem davranışlara yönelik uygulama örnekleri geliştirmeleri ve süreci değerlendirmeleri için çeşitli önleyici müdahale yaklaşımlarına yer verilecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çocuklarda davranış sorunlarına yol açan etmenler
2 Duyguların çeşitleri (olumlu/ olumsuz duygular) ve gelişimsel süreçleri
3 Sınıf içi ilişkiler ve sınıf iklimi
4 Çocuklarda duygu düzenleme becerileri
5 Çocuklarda sosyal yeterlilik ve problem çözme becerileri
6 Öğretmen ve ebeveyn tutumları
7 Öğretmen ve ebeveyn tutumları
8 Ara sınav
9 Uyumsuz davranışları belirleme
10 Çocukların uyumsuz davranışlarını yönetmek için gerekli olan teknikler
11 Çocukların uyumsuz davranışlarını yönetmek için gerekli olan teknikler
12 Çocukların uyumsuz davranışlarını yönetmek için gerekli olan yöntemler/stratejiler
13 Okul öncesi eğitiminde önleyici müdahale yaklaşımları
14 Okul öncesi eğitiminde önleyici müdahale yaklaşımları
15 Okul öncesi eğitiminde önleyici müdahale yaklaşımları
16 Final

Karabay, O. Ş (2019). Duygusal Gelişimin Temelleri ve Duygu Yönetimi: Erken Çocukluk Bakış Açısı. Ankara: Eğiten Kitap. Selimhocaoğlu, A.Ş. Vural, D.E., Ası, D. Ş. Uzun, E.M., Alat, K., Ergişi, M.B. Gangal, M., Ünver, N., Ölekli, N., Kol, S., Karabay, Ş.O. Alat, Z. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi (2017). (Ed. Yoleri, S.) Ankara: Eğiten Kitap. Bloomquist, M.L, & Schnell S.T. 2002. Helping Children with Aggression and Conduct Problems, The Guilford Press, New York. Denham, S. A, & Burton, R. (2003) Social and Emotional Prevention Programming For Preschooler, Kluwer Academic/ Plenum Publishers, New York. Shure, M.B. 2001 I Can Problem Solve (An Interpersonal Cognitive Problem-Solving Program) (ICPS). 2nd. edn., Illinois: Research Press. Domitrovich, C. E., Greenberg, M. T., Kusche, C., ve Cortes, R. (1999). Manual for the Preschool PATHS Curriculum. South Deerfield, MA: Channing-Bete Company Grosshans Beth A. & Burton Janet H. (2001). Beyond Time Out. New York: Sterling Publishing Jones, V., & Jones, L. (2015). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems, enhanced Pearson eText with updated loose-leaf version--access card package. Pearson. Makaleler Seyhan G. B., Karabay, Ş., Arda Tuncdemir T. B., Greenberg M. T., & Domitrovich C. (2019). The effects of promoting alternative thinking strategies preschool program on teacher-children relationships and children's social competence in Turkey. Internatıonal Journal of Psychology, 54, 61-69. (SSCI) ISSN1464-066X Ocak, S. (2010). The effects of child- teacher relationships on ınterpersonal problem solving skills of children. Infants & Young Children, 23(4), 312-322 DOI: 10,1097/IYC.0b013e3181f27769. (SSCI)ISSN0896-3746 Karabay Ş. Ası. D. (2019). Okul öncesi öğretmenleri sınıftaki farklı durumlarla nasıl başa çıkıyorlar? Öğretmen bildirimlerine dayalı bir çalışma. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5, 87-108. (DRJI/Research Bible) ISSN2149-7974 Güzeldere Aydın, D., Ocak Karabay, Ş. & Arıcı S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları önlemsel yaklaşım biçimlerinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(1), 132-159. (Türk Eğitim İndeksi) ISSN2146-7862 Ocak Karabay Ş., & Arda Tuncdemir T. B. (2014). Okul öncesi dönemde önleyici müdahale edici programların karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 171-188. (SSCI) e-ISSN2536-4758 Ocak, Ş. (2011). Önleyici müdahale programlarında tartışılmakta olan unsurlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Educational Sciences: Theory & Practice), KUYEP 11(3), 1375-1402. (SSCI) ISSN1300-4832 Ocak, S. (2010). The effects of child- teacher relationships on ınterpersonal problem solving skills of children. Infants & Young Children, 23(4), 312-322 DOI: 10,1097/IYC.0b013e3181f27769. (SSCI)ISSN0896-3746 Karabay Ş. Ası. D. (2019). Okul öncesi öğretmenleri sınıftaki farklı durumlarla nasıl başa çıkıyorlar? Öğretmen bildirimlerine dayalı bir çalışma. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5, 87-108. (DRJI/Research Bible) ISSN2149-7974 Güzeldere Aydın, D., Ocak Karabay, Ş. & Arıcı S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları önlemsel yaklaşım biçimlerinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(1), 132-159. (Türk Eğitim İndeksi) ISSN2146-7862 Ocak Karabay Ş., & Arda Tuncdemir T. B. (2014). Okul öncesi dönemde önleyici müdahale edici programların karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 171-188. (SSCI) e-ISSN2536-4758 Ocak, Ş. (2011). Önleyici müdahale programlarında tartışılmakta olan unsurlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Educational Sciences: Theory & Practice), KUYEP 11(3), 1375-1402. (SSCI) ISSN1300-4832


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Proje Hazırlama 1 60
Proje Sunma 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 25
Rapor Sunma 1 25
Proje Tasarımı/Yönetimi 1 25
Uygulama/Pratik 1 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 40 40
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 118

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4
ÖÇ 5 5 4 4
ÖÇ 6 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek