GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AESBÖ010 SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TARİHSEL KANIT, YEREL VE SÖZLÜ TARİH Seçmeli Ders Grubu 2 4 4,00

Lisans



Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel kanıt, yerel ve sözlü tarih kullanımının önemini kavramaları ve kendi sınıflarında kullanmaları için gerekli teorik ve pratik donanıma sahip olmalarını sağlamak.


Dr. Öğr. Üyesi Hülya GÖLGESİZ GEDİKLER


1 Kanıt temelli öğrenme, yerel ve sözlü tarih konuları ile ilgili temel kavramları bilir
2 Kanıt temelli öğrenme, yerel ve sözlü tarih kavramlarının sosyal bilgiler öğretimi programındaki temel beceriler ile ilişkisini açıklayabilir.
3 Sosyal bilgiler dersinde kanıt kullanmanın önemini kavrar.
4 Sosyal bilgiler dersinde yerel tarih unsurlarını kullanmanın önemini kavrar.
5 Sosyal bilgiler dersinde sözlü tarih çalışmalarının önemini kavrar.
6 Derslerinde tarihsel kanıt kullanma becerisi kazanır.
7 Derslerinde yerel tarih unsurlarını kullanma becerisi kazanır.
8 Bir sözlü tarih projesi yürütmeyi öğrenir ve öğrencilerine rehberlik yapabilme becerisi kazanır.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Tarihsel kanıt, yerel tarih ve sözlü tarih çalışmalarının teorik bilgisi; örnek araştırma ve uygulamalar; sosyal bilgiler öğretiminde bu tür tarih çalışmalarından faydalanılmasının teorik ve uygulamalı örnekleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği, amacı, işlenişi ve yararlanılacak kaynaklarla ilgili bilgilendirme.
2 Sosyal tarih bilgilerde konuları; tarihçinin çalışma yöntemi; tarihsel araştırma ve sorgulama becerisi; temel kavramlar
3 Tarihin kaynakları, tarihsel kanıt ve sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel kanıt kullanma, kanıt sorgulama
4 Sosyal bilgiler derslerinde tarihsel kanıt kullanma ile ilgili sınıf içi etkinlik
5 Tarihsel kanıt çalışması içeren bir ders tasarlama ve ders planı hazırlama
6 Yerel tarih nedir? Yerel tarih çalışmalarının sosyal bilgiler öğretimindeki yeri ve önemi
7 Kanıt temelli öğrenmeyle ilgili hazırlanan ders planlarının sunumu
8 Ara sınav
9 Sözlü tarih nedir? Eğitimde sözlü tarih projelerinin önemi ve örnek çalışmaların incelenmesi
10 Sözlü tarih çalışmasının tasarlanması, planlanması ve uygulanması için teorik çerçeve
11 Sözlü tarih çalışması içeren bir yerel tarih projesi tasarlama ve uygulama önerileri geliştirme
12 sınıf dışı etkinlik
13 sınıf dışı etkinlik
14 Projelerin sunumu
15 Final

1. Thompson, Paul (1999). Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Yay. 2. Stephen Caunce (2008). Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay. 3. Yasin Doğan (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih. A. Şimşek ve S. Kaymakçı S. (Ed.). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi (s.113-142). Ankara: Pegem Yayınları. 4. David Kyvig &Myron Marty (2000). Yanıbaşımızdaki Tarih. (Çev. Özsoy, N.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 5. Danacıoğlu, Esra (2007). Geçmişin İzleri: Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Klavuz. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 6. Yücel Kabapınar (ed.) (2019). Kimlik Belirleyen Derslerde Kanıt Temelli Öğrenme, Ankara: Pegem Yayınları. 7. Mehmet Açıkalın (2017). Araştırmaya Dayalı Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi 8. D. A. Richtie (2015). Doing Oral History. New York: Oxford University. 9. İlker Dere (2019). Sosyal bilgilerde sözlü tarih, İçinde T. Çelikkaya, Ç.Ö. Demirbaş, T. Yıldırım & H. Yakar (Ed.) Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi II, (ss. 407 -431). Ankara: Pegem. 10. Oral History Association, https://www.oralhistory.org 11. Tarih Vakfı. Sözlü Tarih Klavuzu. www.tarih.org.tr 12. R. S. Busby (2011). Learning through doing: preservice teacher training in historical inquiry through oral history projects. The Oral History Review, 38 (1), 1-10. 13. M. S. Crocco (1998). Putting actors back on stage: oral history in the secondary school classroom. The Social Studies, 8 (1), 19–24.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Uygulama/Pratik 6 2 12
Soru-Yanıt 5 2 10
Proje Hazırlama 2 6 12
Proje Sunma 2 4 8
Seminer 14 2 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 2 2
Toplam İş Yükü (saat) 74

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 1
ÖÇ 2 1
ÖÇ 3 2
ÖÇ 4 1 2
ÖÇ 5 1 1
ÖÇ 6 2 2 2
ÖÇ 7 1 1 1 1
ÖÇ 8 1 2 1 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek