Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
14521201T11406 | ANLAMBİLİM | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, dilin temel yönetici ve düzenleyici düzlemi olan "anlam"ı inceleyen anlambilimin temel kavramlarının öğretilmesi ve anadili öğretiminde bu kavramlardan faydalanılmasını sağlamaktır.
DOÇ. DR. SONER AKŞEHİRLİ
1 | Anlambilimin temel kavramlarını tanımlar ve ayırt eder. |
2 | Dilin anlam düzlemine ilişkin betimlemeler yapar. |
3 | Dildeki anlam birimleri ve bu birimler arasındaki ilişkileri tanımlayabilir ve açıklayabilir. |
4 | Anlamın gönderimsel, edimsel ve bilişsel yönlerini kavrar. |
5 | Anlambilimin kavram ve ilkelerinden hareketle Türkçe öğretim etkinlikleri hazırlar. |
Yok
Yok
Sözlükbirimler Anlam (sense), gönderim, düzanlam (denotation), çağrışımsal anlam (connotation) Birleşimsellik Anlam Düzlemleri Nesne dil ve üst dil: Anlamı açıklama yolları Anlam ve Tanım Anlamsal ilkeller ve çekirdek sözvarlığı Anlam ve dış bağlam: gönderim ve gönderge Anlam ve iç bağlam: söz edimleri, uzlaşımsal ve iletişimsel ima Sözlüksel anlam ilişkileri: eş anlamlılık, karşıt anlamlılık, alt anlamlılık, parça-bütün ilişkisi Bilişsel anlambilim: kategorileştirme, kavramlaştırma, bilişsel modeller, imaj şemaları, metafor, metonimi Sözdizimsel ve Biçimbilimsel Kategoriler Anlam değişmeleri Anlam Tipolojisi
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Anlambilimin tanıtımı, anlamın tanımı, dilde "anlam" sözcüğünün kullanım alanı | ||
2 | Anlam, gönderim, düzanlam ve yananlam | ||
3 | Sözlükbirimler, kavramlar ve sözlük | ||
4 | Anlam ve Tanım ilişkisi, tanım türleri | ||
5 | Birleşimsellik ve Anlam Düzlemleri | ||
6 | Anlamı Açıklama Yolları | ||
7 | Anlam ve Bağlam | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Anlam Bilgisi ve Olgu Bilgisi | ||
10 | Kişiler arası Bağlam(1): Söz Edimleri | ||
11 | Kişiler arası Bağlam(2): Uzlaşımsal ima, iletişimsel ima, işbirliği ilkesi, ilgi kuramı | ||
12 | Sözlüksel Anlam İlişkileri (1) | ||
13 | Sözlüksel Anlam İlişkileri (2) | ||
14 | Bilişsel Anlambilim: kategorileştirme, kavramlaştırma ve imaj şemaları | ||
15 | Dilbilgisel Kategoriler ve anlam | ||
16 | Final sınavı |
Riemer, N. (2010) "Introduction to Semantics" Cambridge University Press
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 1 | 5 | 5 |
Tartışma | 1 | 5 | 5 |
Proje Hazırlama | 1 | 46 | 46 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 3 |
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 |