GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
14521201T11406 ANLAMBİLİM Seçmeli Ders Grubu 4 8 3,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, dilin temel yönetici ve düzenleyici düzlemi olan "anlam"ı inceleyen anlambilimin temel kavramlarının öğretilmesi ve anadili öğretiminde bu kavramlardan faydalanılmasını sağlamaktır.


DOÇ. DR. SONER AKŞEHİRLİ


1 Anlambilimin temel kavramlarını tanımlar ve ayırt eder.
2 Dilin anlam düzlemine ilişkin betimlemeler yapar.
3 Dildeki anlam birimleri ve bu birimler arasındaki ilişkileri tanımlayabilir ve açıklayabilir.
4 Anlamın gönderimsel, edimsel ve bilişsel yönlerini kavrar.
5 Anlambilimin kavram ve ilkelerinden hareketle Türkçe öğretim etkinlikleri hazırlar.


Yok


Yok


Sözlükbirimler Anlam (sense), gönderim, düzanlam (denotation), çağrışımsal anlam (connotation) Birleşimsellik Anlam Düzlemleri Nesne dil ve üst dil: Anlamı açıklama yolları Anlam ve Tanım Anlamsal ilkeller ve çekirdek sözvarlığı Anlam ve dış bağlam: gönderim ve gönderge Anlam ve iç bağlam: söz edimleri, uzlaşımsal ve iletişimsel ima Sözlüksel anlam ilişkileri: eş anlamlılık, karşıt anlamlılık, alt anlamlılık, parça-bütün ilişkisi Bilişsel anlambilim: kategorileştirme, kavramlaştırma, bilişsel modeller, imaj şemaları, metafor, metonimi Sözdizimsel ve Biçimbilimsel Kategoriler Anlam değişmeleri Anlam Tipolojisi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Anlambilimin tanıtımı, anlamın tanımı, dilde "anlam" sözcüğünün kullanım alanı
2 Anlam, gönderim, düzanlam ve yananlam
3 Sözlükbirimler, kavramlar ve sözlük
4 Anlam ve Tanım ilişkisi, tanım türleri
5 Birleşimsellik ve Anlam Düzlemleri
6 Anlamı Açıklama Yolları
7 Anlam ve Bağlam
8 Ara sınav
9 Anlam Bilgisi ve Olgu Bilgisi
10 Kişiler arası Bağlam(1): Söz Edimleri
11 Kişiler arası Bağlam(2): Uzlaşımsal ima, iletişimsel ima, işbirliği ilkesi, ilgi kuramı
12 Sözlüksel Anlam İlişkileri (1)
13 Sözlüksel Anlam İlişkileri (2)
14 Bilişsel Anlambilim: kategorileştirme, kavramlaştırma ve imaj şemaları
15 Dilbilgisel Kategoriler ve anlam
16 Final sınavı

Riemer, N. (2010) "Introduction to Semantics" Cambridge University Press


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 1 5 5
Tartışma 1 5 5
Proje Hazırlama 1 46 46
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 90

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 1 4 5 2 2 5 5 4 1 5 3
ÖÇ 2 4 5 5 5 4 4 4 4 1 1 3
ÖÇ 3 4 5 5 5 4 4 4 4 1 5 4
ÖÇ 4 4 5 5 5 4 4 4 4 1 5 4
ÖÇ 5 5 5 5 5 4 4 4 4 1 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek