Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
300002542015 | AFETTE TOPLUMSAL SORUMLULUK | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
“Afette Toplumsal Sorumluluk” dersinin amacı; afetler konusunda temel bilgi ve becerilerine sahip, eğitilmiş bir toplum alt yapısı oluşmasına katkı sağlamaktır.
Assoc. Prof. Dr. Dr. Bintuğ ÖZTÜRK
1 | Temel afet bilincini kavrayabilme |
2 | Depremde yapısal olmayan tehlikelerin azaltılmasını (YOTA) kavrayabilme ve uygulayabilme. |
3 | Aile afet planının içeriğini kavrayabilme ve uygulayabilme. |
4 | Deprem anında yapılacakları kavrayabilme ve uygulayabilme. |
5 | Depremin ardından bina ve bölge tahliyesinin esaslarını kavrayabilme. |
6 | Yangında yapılacakları kavrayabilme ve küçük yangınlara müdahale edebilme. |
7 | Hafif arama-kurtarmanın sınırlarını, bileşenlerini, ekipmanlarını ve uygulamalarını örnekler yardımıyla kavrayabilme. |
8 | Bina değerlendirme ve yapısal hasar sınıflandırmasında izlenecek adımları kavrayabilme. |
9 | Hasarlı binalarda hafif arama ve kurtarmanın yöntem ve esaslarını kavrayabilme. |
10 | Hafif arama ve kurtarmada uluslararası bina işaretleme sistemini kavrayabilme. |
11 | “Basit Sınıflandırma ve Hızlı Müdahale” (BSHM) sistemi ile triajın esaslarının kavrayabilme ve örnekler senaryolar üzerinde uygulayabilme. |
12 | Afette tıbbi müdahale bölgesinin seçimi, planlaması ve kurulması ile ilgili esasların kavrayabilme. |
13 | Afet sonrası halk sağlığı uygulamalarının kavrayabilme. |
14 | Afette psikolojik ilk yardımın sınırlarını ve temel uygulama yöntemlerinin kavrayabilme. |
15 | Afet öncesinde risklerin azaltılması için hiyerarşik sorumluluk ve planlama sistemini kavrayabilme |
16 | Olay Yeri Kumanda Sisteminin (OKS) organizasyon yapısını, temel özellikleri, birleşik kumanda yapısı ve yönetilebilir kumanda aralığının esaslarını kavrayabilme. |
17 | OKS’de görev tanımlarını ve sorumluluk sınırlarını örnekler yardımıyla kavrayabilme. |
18 | OKS’de ekiplerin oluşturulmasını ve organizasyonunu kavrayabilme. |
19 | OKS’de kullanılan formların ve nasıl kullanılacağını kavrayabilme ve uygulayabilme. |
20 | Örnek senaryolar ile OKS uygulamaları yapabilme. |
Yok
Yok
Bu ders felaket öncesinde, sırasında ve sonrasında oluşabilecek zararın en aza indirilebilmesi için kullanılabilecek temel bilgi ve becerileri içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Afet çeşitleri, deprem zararlarını arttıran etkenler | ||
2 | Depremde yapısal olmayan tehlikelerin azaltılması (YOTA) deprem öncesi tehlike avı | ||
3 | Aile afet hazırlık planının hazırlanması, deprem anında ve ardından yapılacaklar ve bina ve bölge tahliyesinin esasları | ||
4 | Küçük yangınlarla mücadele, hafif arama-kurtarmanın sınırları, bileşenleri, ekipmanları ve uygulamaları, | ||
5 | Bina değerlendirmesi ve yapısal hasar sınıflandırması, acil durumlarda yaralı taşıma teknikleri | ||
6 | Hafif arama ve kurtarmada uluslar arası bina işaretleme sistemi | ||
7 | Basit sınıflandırma ve hızlı müdahale (BSHM) sistemi ile çok sayıda yaralı arasında öncelik belirleme (Triaj), | ||
8 | Afette tıbbi müdahale bölgesinin oluşturulması | ||
9 | Afet sonrası halk sağlığı uygulamaları | ||
10 | Afette psikolojik ilk yardımın uygulamaları | ||
11 | Olay Yeri Kumanda Sisteminin (OKS) organizasyon yapısını, temel özelliklerinin, birleşik kumanda yapısı ve yönetilebilir kumanda aralığının esaslarını kavrayabilme. | ||
12 | OKS’de görev tanımlarını ve sorumluluk sınırlarını kavrayabilme, örnekler görevlerin kimlerin sorumluluğunda olduğunu değerlendirebilme | ||
13 | OKS’de ekiplerin oluşturulmasını ve organizasyonunu kavrayabilme. | ||
14 | OKS’de kullanılan formların ve nasıl kullanılacağını kavrayabilme ve uygulayabilme, Örnek senaryolar üzerinde OKS uygulamaları yapabilme. | ||
15 | Ölçme ve değerlendirme |
James Harkins, Larry Collins, Marla Petal, “SİVİL SAVUNMA GÖREVLİLERİ - TOPLUM AFET GÖNÜLLÜSÜ ve HALKIN AFETE HAZIRLIK EĞİTİMİ EĞİTMEN KİTABI”, Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Afete Hazırlık Eğitim Programı, İstanbul, 2005.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 2 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||
ÖÇ 6 | |||||||||||
ÖÇ 7 | |||||||||||
ÖÇ 8 | |||||||||||
ÖÇ 9 | |||||||||||
ÖÇ 10 | |||||||||||
ÖÇ 11 | |||||||||||
ÖÇ 12 | |||||||||||
ÖÇ 13 | |||||||||||
ÖÇ 14 | |||||||||||
ÖÇ 15 | |||||||||||
ÖÇ 16 | |||||||||||
ÖÇ 17 | |||||||||||
ÖÇ 18 | |||||||||||
ÖÇ 19 | |||||||||||
ÖÇ 20 |