GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TÖAESEÇ002 DİKSİYON EĞİTİMİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 4,00

Lisans


Türkçe


Bu ders, öğrencinin Türkçenin ünlü ve ünsüzlerinin çıkış yerlerini, Türkçenin seslerini ve bunların doğru seslendirilişini öğrenmesini; ulama, vurgu ve tonlama gibi Türkçenin ezgisini sağlayan ögeleri doğru kullanmasını; Türkçede yanlış okunan bazı alıntı kelimelerin doğru okunuşlarını bilmesini; nefes ve sesini kontrol ederek duygu ve düşüncelerini uygun, akıcı ve rahat bir şekilde, bilinçli jest ve mimikler yardımıyla ifade etmesini sağlar.


Dr. Ebru KABAKÇI


1 Doğru nefes alma tekniklerini öğrenme; sesini doğru kullanabilme becerisini edinme.
2 Türkiye Türkçesindeki seslerin çıkış yerlerini bilme ve sesleri doğru çıkarma.
3 Ulama, vurgu, tonlamayı bilme ve doğru kullanma.
4 Türkiye Türkçesinde birbirine karıştırılan veya yanlış bilinen/kullanılan bazı sözlerin doğrusunu öğrenme.
5 Türkiye Türkçesi İstanbul ağzında doğru, akıcı ve etkili konuşmayı öğrenme.

Birinci Öğretim


Yok.


Yok.


Öğrencilere nefes ve ses eğitimi verildikten sonra süre, tonlama, ezgi, vurgu, ulama, kavşak, durak, boğumlanma vb. kavramlar öğretilir ve bunlarla ilgili çalışmalar yaptırılır. Doğru sesletiminin önemi, ünlülerin ve ünsüzlerin doğru çıkarılış biçimleri, yazı dili ile konuşma dili arasındaki ayrımlar, standart konuşma ve yazı dilimiz olan Türkiye Türkçesi İstanbul ağzının kuralları öğretilir; topluluk önünde konuşurken soluğun denetim altına alınması sağlanır. Akıcı ve anlaşılır bir konuşma sağlandıktan sonra hitabet, doğaçlama ve beden dilinin etkili kullanımı ile ilgili çalışmalar yaptırılır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Dersin kapsamı, önemi ve kurallar. Kullanılacak olan kaynakların tanıtımı.
2 Türkiye Türkçesinin ünlü ve ünsüzleri. Türkiye Türkçesinde kullanılan sesler.
3 Türkiye Türkçesinde kullandığımız seslerinin çıkış yerleri. Seslerle ilgili çalışma.
4 Türkiye Türkçesinde kullandığımız seslerinin çıkış yerleri. Seslerle ilgili çalışma.
5 Doğru nefes alma çalışmaları. Soluk-ses uyumu çalışmaları.
6 Temrinler yoluyla doğru sesleri çıkarma çalışmaları.
7 Ara sınav.
8 Temrinler yoluyla doğru sesleri çıkarma çalışmaları.
9 Türkiye Türkçesinde yanlış okunan bazı sözlerle ilgili bilgi.
10 Ulama çalışmaları.
11 Vurgu çalışmaları.
12 Tonlama çalışmaları.
13 Vurgu ve tonlama çalışmaları.
14 Etkili konuşma çalışmaları.
15 Etkili konuşma çalışmaları.
16 Yarıyıl sonu sınavı.

Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu, Yazım Kılavuzu. Şenbay, N. (2019). Söz ve Diksiyon Sanatı. İstanbul: YKY
Gürzap, C. (2019). Söz Söyleme ve Diksiyon/ Konuşan İnsan. İstanbul: Remzi. 
Sözer V. (2008) Dilinizi Eşek Arıları Sokmasın. İstanbul: Gürer. Ayverdi, İ. (2020). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Kubbealtı. Aktunç, H. (2019). Büyük Argo Sözlüğü (Tanıklarıyla). İstanbul: YKY. Aksoy, Ö. A. (2016) Dil Yanlışları- 2000 Sözün Eleştirisi. İstanbul: İnkılap. Taşer, S. (1980). Örneklerle Konuşma Eğitimi. İstanbul: Örgün.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 21
Uygulama/Pratik 12 1 12
Gösterme 12 1 12
Rol Oynama / Dramatize Etme 12 1 12
Bireysel Çalışma 12 2 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 2 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 2 6
Okuma 6 1 6
Performans 12 1 12
Toplam İş Yükü (saat) 111

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 3 4 3 3 3 2 3 3 3 4 3
ÖÇ 2 3 4 3 3 3 2 3 3 3 4 3
ÖÇ 3 3 4 3 3 3 2 3 3 3 4 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5 3 4 3 3 3 2 3 3 3 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek