Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÖAESEÇ010 | DİLDE MATEMATİKSEL GÖRÜNÜMLER | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Bu dersin amacı, insan bilişinin iki farklı görünümü olan dil ve matematik arasındaki bağıntıları kavratmaktır. Dersin temel vurgusu, evrensel dilbilgisinin matematiğin evrensel yasaları çerçevesinde biçimlendiğidir.
Doç.Dr. Soner Akşehirli
1 | Formal dil ve doğal dil ayrımını kavrar. |
2 | Dil ve matematik arasındaki özdeşliğin üreticilik olgusuna dayandığını kavrar. |
3 | Temel küme kuramı ile doğal dil tümceleri arasındaki bağıntıyı çözer. |
4 | Doğal dil tümcelerinin, bir yüklemleyicinin üyelere işlev ataması yapması yoluyla kurulduğunu kavrar. |
5 | Genellenmiş niceleme kuramı çerçevesinde Türkçe tümceler üzerinde çözümleme yapar. |
Birinci Öğretim
yok
[Yok]
Formal diller ve doğal diller Küme kuramı ve doğal dillerde tümce yapısı Yüklemler, üyeler ve işlev atama Genellenmiş Niceleme Kuramı
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Formal diller ve doğal diller | anlatım ve tartışma | |
2 | Üretici sistemler olarak dil ve matematik | anlatım ve tartışma | |
3 | Küme kuramı ve doğal dil tümceleri | anlatım ve tartışma | |
4 | Küme kuramı ve doğal dil tümceleri | anlatım ve tartışma | |
5 | Mantıksal işlemler ve kümeler | anlatım ve tartışma | |
6 | Mantıksal işlemler ve kümeler | anlatım ve tartışma | |
7 | ara sınav | ||
8 | Yüklemleme ve işlev atama | anlatım ve tartışma | |
9 | 1, 2i ve 3 üyeli yüklemler ve tümce yapısı | anlatım ve tartışma | |
10 | Genellenmiş niceleme kuramı | anlatım ve tartışma | |
11 | Doğal dilde niceleyiciler | anlatım ve tartışma | |
12 | Türkçede niceleyiciler | Anlatım ve Tartışma | |
13 | Türkçede niceleyiciler | anlatım ve tartışma | |
14 | Lambda soyutlaması | anlatım ve tartışma | |
15 | Lamnbda soyıutlaması | anlatım ve tartışma | |
16 | Yıl sonu sınavı |
Akşehirli, S. (2022). Biçimsel Anlambilim. Temel Kavramlar. Ankara: Anı Yayıncılık Bayırlı, İ.K. (2019). Türkçede Anlam Yasaları. Ankara: Pegem Özgen, M. (2022). Dilin Matematiği. Formal Anlambilime Giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 59 | 59 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 59 | 59 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |