GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TÖAESEÇ010 DİLDE MATEMATİKSEL GÖRÜNÜMLER Seçmeli Ders Grubu 3 5 4,00

Lisans



Bu dersin amacı, insan bilişinin iki farklı görünümü olan dil ve matematik arasındaki bağıntıları kavratmaktır. Dersin temel vurgusu, evrensel dilbilgisinin matematiğin evrensel yasaları çerçevesinde biçimlendiğidir.


Doç.Dr. Soner Akşehirli


1 Formal dil ve doğal dil ayrımını kavrar.
2 Dil ve matematik arasındaki özdeşliğin üreticilik olgusuna dayandığını kavrar.
3 Temel küme kuramı ile doğal dil tümceleri arasındaki bağıntıyı çözer.
4 Doğal dil tümcelerinin, bir yüklemleyicinin üyelere işlev ataması yapması yoluyla kurulduğunu kavrar.
5 Genellenmiş niceleme kuramı çerçevesinde Türkçe tümceler üzerinde çözümleme yapar.

Birinci Öğretim


yok


[Yok]


Formal diller ve doğal diller Küme kuramı ve doğal dillerde tümce yapısı Yüklemler, üyeler ve işlev atama Genellenmiş Niceleme Kuramı


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Formal diller ve doğal diller anlatım ve tartışma
2 Üretici sistemler olarak dil ve matematik anlatım ve tartışma
3 Küme kuramı ve doğal dil tümceleri anlatım ve tartışma
4 Küme kuramı ve doğal dil tümceleri anlatım ve tartışma
5 Mantıksal işlemler ve kümeler anlatım ve tartışma
6 Mantıksal işlemler ve kümeler anlatım ve tartışma
7 ara sınav
8 Yüklemleme ve işlev atama anlatım ve tartışma
9 1, 2i ve 3 üyeli yüklemler ve tümce yapısı anlatım ve tartışma
10 Genellenmiş niceleme kuramı anlatım ve tartışma
11 Doğal dilde niceleyiciler anlatım ve tartışma
12 Türkçede niceleyiciler Anlatım ve Tartışma
13 Türkçede niceleyiciler anlatım ve tartışma
14 Lambda soyutlaması anlatım ve tartışma
15 Lamnbda soyıutlaması anlatım ve tartışma
16 Yıl sonu sınavı

Akşehirli, S. (2022). Biçimsel Anlambilim. Temel Kavramlar. Ankara: Anı Yayıncılık Bayırlı, İ.K. (2019). Türkçede Anlam Yasaları. Ankara: Pegem Özgen, M. (2022). Dilin Matematiği. Formal Anlambilime Giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 59 59
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 59 59
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek