GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AERÖ002 SANAT FELSEFESİ Seçmeli Ders Grubu 2 4 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin; sanatın, sanatçı, sanat eseri, sanat eseri alımlayıcısı ve toplum gibi unsurlarla olan ilişkisini kavrayabilmelerini, sanat kuramlarını öğrenmelerini, sanatın felsefi boyutunu somut eserler üzerinde değerlendirebilmelerini sağlamaktır.


Öğr. Gör. Dr. Seda AĞIRBAŞ


1 Sanatın tanımını yapabilme.
2 Sanatçı, sanat eseri, sanat eseri alımlayıcısı ve toplum arasındaki dinamik etkileşimi açıklayabilme.
3 Estetiğin tanımını yapabilme.
4 Estetik ile sanat ilişkisini açıklayabilme.
5 Sanat kuramlarını açıklayabilme.
6 Sanatsal yaratma ve estetik yargı ilişkisini açıklayabilme.
7 Sanatta biçim öz ilişkisi üzerine örnekler vererek yorum yapabilme.
8 Estetiğe katkıda bulunmuş filozofların görüşlerini anlayarak tartışabilme.
9 Sanatın felsefi boyutunu somut eserler üzerinde açıklayabilme.
10 Güncel sanat olaylarını anlayıp değerlendirebilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, sanat kavramının, sanatçı, sanat eseri, tüketici ve doğa, toplum gibi unsurlarla ilişkisini, sanatın kuramlarını (yansıtmacı, anlatımcı, biçimci, işlevsellik), sanat kuramlarında söz sahibi olan düşünürlerin görüşlerini kapsamaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Sanat Nedir? Sanatların Sınıflandırılması.
2 Sanat Teorileri: Platon ve Mimemis
3 Aristo ve Katharsis Kavramı. Doğal Güzel ve Estetik Güzel A
4 Sanat Kuramları: Anlatımcı Sanat Kuramı
5 Fonksiyonel Sanat Teorisi
6 Sanatsal Yaratma. Sanatçı Nasıl Yaratır? Sanat ve Oyun.
7 Estetik Yargı
8 Ara sınav
9 Resimde Anlam Sorunu
10 Geleneksel Sanatta Biçim ve Öz Sorunu
11 Soyut Sanatta Biçim ve Öz Sorunu
12 Kavramsal Sanata İlişkin Değerlendirmeler
13 Göstergebilim ve Sanata Etkileri
14 Eylem Sanatları ve Felsefi Söylemleri
15 Yaşadığımız Çağın Felsefecileri ve Güncel Sanat Söylemleri
16 Final Sınavı

ADORNO, T., W. (1997). Aesthetic Theory. Univ. of Minnesota Press, Minnesota -AKARSU, Bedia (1994). Çağdaş Felsefe, İstanbul: İnkılap Yayınları. -BOZKURT, Nejat (2000). Sanat ve Estetik Kuramları, Bursa: Asa Kitabevi.- -DOĞAN, Mehmet (2003). Estetik, 3.Baskı, İzmir: Gerçek Yayınevi. -FISCHER, Ernest (1974). Sanatın Gerekliliği. Çev:Cevat Çapan, Konuk Yay. İstanbul. - GEIGER, Moritz. (1986). Estetik Anlayış, Çev. Tomris Mengüşoğlu, İstanbul. - HEGEL, W.G. (1994). Estetik. Payel Yay., İstanbul - HEIDIGER, Martin (2003). Sanat Eserinin Kökeni, Erzurum: Babil Yayınları. - KAGAN, M., (1982). Estetik ve Sanat Dersleri, Ankara: İmge Yayınları. -KOSUTH, J. (1993).Art After Philosophy. MIT Press, Massachusetts. -KUÇURADİ, İonna (1979). Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara: Ayraç Yayınevi. -LYNTON, Norbert (1982). Modern sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi. -MAY, Rollo (1987). Yaratma Cesareti, İstanbul: Metis Yayınları. -TİMUÇİN , Afşar (1987). Estetik. Süreç Yay. İstanbul -TUNALI, İsmail (1981) Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi. -TUNALI, İsmail (1989). Estetik. Remzi Kitabevi, İstanbul. -TURANİ, Adnan (1999).Çağdaş Sanat Felsefesi. 3. baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi, İstanbul. -TURGUT, İhsan (1993). Sanat Felsefesi. İzmir: Üniversite Kitabevi. -YENISEHIRLIOGLU, Şahin (1999) . Felsefe ve Sanat. Ümit Yay., Ankara -YILMAZ, Mehmet (2004) . Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 20 2 40
Tartışma 4 1 4
Makale Kritik Etme 4 1 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 16 16
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 16 16
Okuma 40 1 40
Toplam İş Yükü (saat) 122

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 1 2 3 4 5
ÖÇ 2 1 3 4 5 2
ÖÇ 3 2 4 3 1 5
ÖÇ 4 5 4 3 2 1
ÖÇ 5 3 4 5 1 2
ÖÇ 6 1 3 5 2 4
ÖÇ 7 2 1 4 3 5
ÖÇ 8 5 4 3 1 2
ÖÇ 9 1 3 5 4
ÖÇ 10 5 2 4 1 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek