GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
220001392018 SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK Ders 1 2 11,00

Lisans


Türkçe


Temel hemşirelik kavramlarını, etkili iletişim becerilerini, sağlıklı yaşam davranışlarını, koruyucu sağlık hizmetlerini, temel ilk yardım becerilerini, sağlık eğitimi süreci doğrultusunda yaşam boyu öğrenmeyi benimseterek, bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır.


Prof. Dr. Leyla Khorshid Prof. Dr. Meryem Yavuz Van Gıersbergen Prof. Dr. Ayten Zaybak Prof. Dr. İsmet Eşer Prof. Dr. Esra Engin Prof. Dr. Ayşegül Dönmez Prof. Dr. Aynur Uysal Toraman Prof. Dr. Süheyla Altuğ Özsoy Prof. Dr. Zümrüt Başbakkal Prof. Dr. Hatice Bal Yılmaz Prof. Dr. Oya Kavlak Prof. Dr. Asiye Durmaz Akyol Prof. Dr. Fatma Demir Korkmaz Prof. Dr. Şafak Dağhan Prof. Dr. Türkan Özbayır Doç. Dr. Dilek Sarı Doç. Dr. Fatma Orgun Doç. Dr. Şebnem Çınar Yücel Doç. Dr. Gülengül Mermer Doç. Dr. Figen Yardımcı Doç. Dr. Aslı Kalkım Doç. Dr. Esma Özşaker Doç. Dr. Yelda Candan Dönmez Dr. Öğr. Üyesi Fahriye Vatan Dr. Öğr. Üyesi Satı Doğan Dr. Öğr. Üyesi Serap Yıldırım Dr. Öğr. Üyesi Özlem Demirel Bozkurt Dr. Öğr. Üyesi Nurdan Akçay Didişen Dr. Öğr. Üyesi Figen Okçin Dr. Öğr. Üyesi Sezer Er Güneri Dr. Öğr. Üyesi Nilay Özkütük Dr. Öğr. Üyesi Eda Dolgun Öğr. Gör. Dr. Müjgan Solak Öğr.Gör. Dr. Zuhal E. Sert Arş. Gör. Dr. Emel Öztürk Turgut Arş. Gör. Dr. Gizem BeycanEkitli Prof. Dr. C. Gündüz Prof. Dr. Y. Uyanıkgil


1 Hemşirelikle ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2 Mesleki ve etik değerlerin farkında olabilme
3 Etkili iletişim becerilerini kavrayabilme
4 Sağlıklı bireyi gelişim dönemlerine göre biyo-psiko-sosyal olarak tanımlayabilme
5 Sağlıklı yaşam davranışlarının önemini kavrayabilme
6 Temel insan gereksinimlerini tanımlayabilme
7 Sürekli eğitimin gerekliliğinin farkında olabilme
8 Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirebilme
9 İlkyardım becerilerini laboratuar ortamında uygulayabilme
10 Aile ve toplum sağlık hizmetlerini tanımlayabilme
11 İnsan ve çevre etkileşimine duyarlılık gösterebilme
12 Mesleki ve etik değerlere uygun davranabilme
13 Temel insan gereksinimlerini karşılayabilme
14 Mesleki ve sosyal ilişkiyi ayırt edebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


1. Modül:Hemşirelik ve İletişim 2. Modül:Sağlıklı Yaşam I 3. Modül:Sağlıklı Yaşam II 4. Modül:İlkyardım 5. Modül:Yaşam Boyu Öğrenme 6. Modül: Sağlıklı Yaşam ve HemşirelikUygulaması


Hafta Konular (Teorik) Uygulama / Laboratuvar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 SağlığaZararlıAlışkanlıklar ÜremeSağlığı ÜremeSağlığıSorunlarıveProgramları AilePlanlaması AilePlanlamasıveHaklarDanışmanlık
2 DoğurganlığınBelirleyicileri AilePlanlamasıYöntemleriveFertilite, İnfertiliteHemşireliğineGiriş OrtaYaşMenopozveAndropozDönemiÖzellikleri YaşlılıkDönemi, YaşlılığınTanımıveFizyolojikDeğişiklikler YaşlılıkDönemiPsikososyalÖzellikleri Yaşlıileİletişim YaşlılıkDönemi, YaşlıNüfusveYaşlılığaYönelikToplumsalHizmetler StresveStresleBaşEtme
3 Hasta Değerlendirmesi TemelYaşamDesteği KırıkÇıkıklar Kanamalar
4 İlk YardımModülü (Lab) Yaralanmalar Hasta Taşıma – Triyaj KafaTravmaları
5 İlk YardımModülü (Lab) SıcakveSoğuğaMaruzKalma
6 Zehirlenmeler Ani BilinçKayıpları YaşamBoyuÖğrenme “Kavramlar” YaşamboyuÖğrenme “Öğrenmeyiöğrenme” ÖğrenmeStilVeStratejileri ÖğrenmeTeorileri
7 ÖğrenmeVeHatırlama HemşirelikEğitiminde Program Geliştirme YetişkinEğitimi HemşirelikteEğitimSistemleri EğitimdeHedefBelirleme
8 ÖğretimPlanları ÖğretimYaklaşımları ÖğretimdeGörselİşitselAraçGeliştirmeVeKullanma ÖğretimTeknikleri EtkiliSunumHazırlamaVeSunma ÖğretimTaktikleri ÖğretimdeGörselİşitselAraçGeliştirmeVeKullanma
9 HemşirelikEğitimindeDeğerlendirme ÖğrenmeModelleri SağlıkEğitimiSüreci SağlıkEğitimininYeriVeÖnemi
10 Bilgi Yönetimive Bilgi Güvenliği SiberGüvenlik SağlıkEğitimiSüreci “ÖğrenciEtkinlikler SağlıkEğitimiSüreci
11 Uygulama
12 Uygulama
13 Uygulama
14 Uygulama
15 Final Haftası
16 Final Haftası

• 10 Facts About Cancer. WHO. Updated February 2017. https://www.who.int/features/factfiles/cancer/en/ • 2018 TNSA (Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması), 2013. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye. • 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf • Ajdehiewicz, K. Temel Kavramlar ve Kuramlar (Felsefeye Giriş) Çev. Cevizci A. Gündoğan Yayınları, II.Basım Ankara, 1994. • Altıntop, İ., Kesgin, B. (2018). İnfertilite Tedavisi Gören Çiftlerin Kaygı, Psikolojik Dayanıklılık Düzeyleri İle Başa Çıkma Stratejileri. Journal Of International Social Research, 11(55). • Altıok HÖ., Üstün B., (2014) Profesyonellik: Kavram Analizi, DEUHYO ED 7 (2) 151-155 • Amin, Z. Ve Eng, K H. (2012). Tıp Eğitiminin Temelleri (Yıldırım. M, Topal. K, Çev.) İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri • Arıkan D, Çelebioğlu A, Tüfekçi G, F. Pediatri Hemşireliği Conk Z., Başbakkal Z., Bal Yılmaz H., Bolışık B(Ed) , Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2018; 79-80 • Aslan, A. Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, 6.Baskı, 2002. • Aşti AT, Karadağ A (Editör), Hemşirelik Esasları-Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Basınve Yayıncılık, 2012 • ATMIŞ, V., & VARLI, M. (2015). Yaşlılıkta Fiziksel Aktivite. Türkiye Klinikleri Spor Hekimliği-Özel Konular, 1(1), 39-46. • Av.Nesrin Özkaya Hemşirelik Mesleğinde Tıbbi Uygulamalardan Doğan Sorumluluklar. Türk Ceza Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237.pdf • Bakır, H., & Hisar, K. M. (2016). Bir Üniversitesi Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Egzersize İlişkin Yarar ve Engel Algıları ve Öz Yeterlilik Durumu. Genel Tip Dergisi, 26(3). • Baykal ÜT, Türkmen EC. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık: 2014; İstanbul. • Bilge A, Engin E, Keskin G, Akmeşe Zb, Siviloğlu T. “Büyüyorum, Çocuk Büyütürken Büyüklere Öneriler”. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 2014 • Birol, L. Hemşirelik Süreci, 3.Basım, Etki Matbaacılık, İzmir, 1997. • Blanco DV. (2016). Global Reproductive Health: Perspectives, Challenges and Future Directions. Asia-Pacific Social Science Review. 16(1): 62-80 • Bozdoğan Yeşilot S, Öz F.(2016) Hemşirenin Varlığı: Kuramsal Bir Bakış, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2016;7(2):94–99. • Çam O, Engin E.(Ed) Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Psikiyatri Hemşireliğinde Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020 • Çam O. Psikiyatri Hemşireliğinde Bakımın Sanatsal İncelikleri. Türkiye Klinikleri Psikiyatri Hemşireliği-Özel Konular, 1(1), 1-8. 2015 • Cancer Key facts 12 September 2018. WHO. https://www.who.int/en/news-room/factsheets/detail/cancer. • Çetinkaya M, Taş E. (2011) Canlıların Sınıflandırılması Konusu İçin Web Destekli Kavram Haritaları Ve Anlam Çözümleme Tablolarının Öğrenme Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16; 180-195. • Çınar Ş, Demir Y. (2009) Toplumdaki Hemşirelik İmajı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 12: 2 • Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı. (2005-2015). Sağlık Sektörü İçin. Ulusal Stratejik Eylem Planı. http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/616_1.pdf • Conk Z., Başbakkal Z., Balyılmaz H., Bolışık B. (Edt). (2018). Pediatri Hemşireliği. 2. Baskı. Akademisyen Tıp Kitapevi. • Dağhan Ş. Halk Sağlığı Hemşireliği Felsefesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2017; 10(2), 107-112 • Değer VB. (2018). Adölesan Dönemde Üreme Sağlığı, Cinsellik ve Cinsel Eğitimin Önemi. 13, 1423 – 1448. Doi: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13152 • Demirci, N., Beji, NK (2017) İnfertilite Hemşirliği El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. • Demirci, N., Beji, NK (2017). İnfertilite Hemşirliği El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. • Demirel Ö. (2015) Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. 22. Baskı, Ankara: Pegem Akademi • Demirel Ö., Kaya Z. (Ed.) (2007) Eğitim Bilimlerine Giriş. 2. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık • Dikici İC, Derya M, Andsoy II, Dinç S, Şahin AO. (2014) Mühendislik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Erkek Hemşirelere Karşı Bakış Açıları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi;3(1) • Dönmez, S., Karakuş, E. (2019). Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Mesleğe Bağlılıklarının İncelenmesi. Kocaeli Med J, 8; 1:146-152. • Dost A. (2014) Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Ölçeği Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü • Duman ZÇ, Akbaş H. Hemşirelik Öğrencilerinin Probleme Dayalı Öğrenmeye Yönelik Tutumları. DEUHYO ED 2010; 3(3): 146-152. • Dur B., Öztürk M. (2017). Türkiye'de ve Dünyada Çocuk İşçiliği ve Mücadele Politikaları: SDÜ MYO Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 22(3):613-635 • Dursun S., Aksakal A. (2018). Çalışan Çocukların Sorunları Üzerine Bir araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15). • Düzgün, F., Yılmaz, D. U., Karaman, D., Çinar, H. G., Dikmen, Y. ve Yılmaz, D. (2019). Yoğun bakım hemşirelerinin ekip çalışması tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 9(1), 32-36. • Emiroğlu N. Sağlık personelinin ve toplumun hemşirelik imajı. Hemşirelik Araştırma Dergisi. 2000; 2(1): 9-18. • Engellilerle Doğru İletişim. Türkiye Büyük Millet Meclisi Basımevi 2015. https://www.tbmm.gov.tr/yayinlar/brosurler/engellilerle_dogru_iletisim.pdf (Erişim Tarihi: 22.11.2017). • Eren, E. (2020). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Beta Basım Yayım Dağıtım. • Ergül Ş ve Bayık A (2004)Hemşirelik ve manevi bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi ,8 (1), 37-45. • Erikson, Eh. İnsanın 8 Evresi. Üçüncü Baskı. Çev: Gonca Akaya, İstanbul. Okuyan Us Yayınları. 2018 • Felsefe, www.felsefe.gen.tr, 13.08.2019 • Gaarder, J. Sofi’nin Dünyası, Çev. Kutal C. Pan Yayıncılık, 4. Basım, İstanbul, 1996. • Gelbal, S. (2013). Ölçme Ve Değerlendirme. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2845. ISBN 978-975-06-1509-2 • Göl İ., Özsoy S. Aşı Enjeksiyonlarında Ağrının Azaltılmasına Yönelik Kanıta Dayalı Uygulamalar. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics 2017;3(1):39-45. http://het.sagepub.com/content/31/10/1012.full • Görok, G., Savaşer, S., Yıldız, S. (2018). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. • Gözükara, F., Kabalcıoğlu, F., & Ersin, F. (2015). Şanlıurfa İlinde Kadınların Aile Planlamasına İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 12(1). • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2014). 2013 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve TUBİTAK, Ankara, Türkiye. • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019). 2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve TUBİTAK, Ankara, Türkiye. • Hançerlioğlu, O. Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1986. • Hemşirelik Bölümü Felsefesi http://www.acibadem.edu.tr, 07.03.2013 • Hemşirelik Yönetmeliği-2010. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13830&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 • Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2011 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm • http://bbs.karatekin.edu.tr/dersPlani.aspx?bkod=01&fkod=03 (Erişim Tarihi: 02.12.2016). • http://hemsirelik.ege.edu.tr/d-1574/DersProgramlari.html (Erişim Tarihi: 02.12.2016). • http://hemsirelikfakultesi.deu.edu.tr/index.php/egitim/lisans (Erişim Tarihi: 29.11. 2016). • http://tip.baskent.edu.tr/kw/upload/600/dosyalar/cg/sempozyum/ogrsmpzsnm16/16.P4.pdf (Erişim Tarihi: 29.11. 2016). • http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/Upload/hemsire%20brosur.pdf • İnanç, N., Üstünöz, A. Kadın, Güç ve Hemşirelik, Hemşirelik Forumu, 1:2, 1998,65-70. • Kahraman A.B, Tunçdemir NO, Özcan A. (2015) Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Mesleğe Yönelik Algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi (108-144) 18 (2) • Kahraman Ab, Tunçdemir NO, Özcan A. (2015) Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Mesleğe Yönelik Algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi,18(2). • Kalisch BJ., Begeny S., Neumann S. (2007). The Image Of The Nurse On The Internet. Nursing Outlook, (55); 182-188. • Karadağ A., (2002) Meslek Olarak Hemşirelik, Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 5(2) • Karaoğlu, M. K., & Akın, S. (2016). Hemşirelerin El Yıkama Alışkanlıklarına İlişkin Görüşleri ve El Hijyeni Uyum Oranlarının Değerlendirilmesi•. Clinical Research, 5507. • Karaöz S. (2004) Hemşirelerin Politik Gücü.C.Ü Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 8(1). • Kaya N, Turan N (2017) Hemşirelik Biliminde Kavram Analizi, Turkiye Klinikleri J Nurs Sci; 9(2):153-63 • Kaya P. İstanbul‟un Bir İlçesinde Kamu Ve Özel Sektörde Çalışan Hemşirelerin Mesleki Profesyoneliklerinin Belirlenmesi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011, İstanbul. • Keskin, D. D., & Keskin, S. (2015). Aile Planlaması: Geleneksel ve Modern Yöntemler. Selçuk Tıp Derg, 31(4), 351-354. • Kılınç, F. (2018). Hemşirelerde fiziksel aktivite düzeyi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Master's thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi). • Kızılkaya Beji N, Kadın Sağlı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitapevi,2016, İstanbul • Knowledge Level, Attitude, and Behaviors of Farmers in Çukurova Region regarding the Use of Pesticides. Hindawi BioMed Research International Volume 2018, Article ID 6146509, 7 pages https://doi. org/10.1155/2018/6146509 20. • Koç Z, Kızıltepe SK, Çınarlı T, Şener A (2017) Hemşirelik Uygulamalarında, Araştırmalarında, Yönetiminde ve Eğitiminde Kuramların Kullanımı, Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi 2017;14 (1): 62-72. • Kocaman N, Genel hastane uygulamasında psikososyal bakım ve konsültasyon Liyezon psikiyatrisi hemşireliği, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005, 9(1), 49-54) • Koçel, T. İşletme Yöneticiliği, 11. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul, 2020. • Komşu U. C (2013) Yetişkin Eğitimine Katılım, Eğitim İhtiyaçları, Güçlükler ve Kazanımlar: “Karaduvar Mahallesi Örneği”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 286-299 • Korkmaz F. (2011) Meslekleşme ve Ülkemizde Hemşirelik, Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi: 59-67 • Küçükoğlu, S., Çelebioğlu, A., Miroğlu, A., Çağlar, G., Bağcı N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(1):9-14. • Kudubeş İE., Kudubeş AA., Bektaş M. (2017). Küreselleşmenin Yarattığı Yoksulluk: Çocuk Yoksulluğu. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi.14 (1): 79-85 • Kuş, C. Avcı D. Öztürk E. Ve ark. Hemşirelik Meslek midir? http//www.vezyweb.com/selcanakin/meslek.htm • Link, M. S., Berkow, L. C., Kudenchuk, P. J., Halperin, H. R., Hess, E. P., Moitra, V. K., ... & Donnino, M. W. (2015). Part 7: adult advanced cardiovascular life support: 2015 American Heart Association guidelines update for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation, 132(18_suppl_2), S444-S464. • Madde Bağımlılığı Nedir? http://sakaryaobm.ogm.gov.tr. (Erişim Tarihi: 24.11.2017). • Ögel K. Sigara, Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları: Tanı, Tedavi ve Önleme (2010). Yeniden Yayınları, İstanbul. • Oktay A. (2015) Eğitim Bilimlerine Giriş. Gözden geçirilmiş 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi • Oktay A. (2015) Eğitim Bilimlerine Giriş. Gözden geçirilmiş 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi • Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE. (2014) Felsefe ve Hemşirelik Etiği. Kilikya Felsefe Dergisi . (1):53-61. • Önleyici Aile Eğitiminde 10. Hafta: Alkol ve Madde Bağımlılığı. http://aileakademisi.org/faaliyet/oenleyici-aile-egitiminde-10-hafta-alkol-ve-madde-bagimliligi (Erişim Tarihi: 24.11.2017). • Ozan C, Köse E, Gündoğdu K. (2012). Okul öncesi ve sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 75-92. • Özdelikara A, Boğa NM, Alkan SA. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki örgütlenme tutumunun belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2016;2(3):58-70. • Özdelikara A, Boğa Nm, Çayan N. (2015) Hemşirelik Öğrencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi; 5(2): 1-5 • Özgür H, Tosun N. (2012). Öğretmen adaylarının derin ve yüzeysel öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24), 113-125. • Özhan, N. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Bazı Bireysel Hijyen Alışkanlıkları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 9(3), 125-134. • Özkan H Ö ve Bilgin Z (2016) Hemşireliğin felsefi özü iyileştirme ve iyileştirici bakım yöntemleri, HSP;3(3):191-200, DOI: 10.17681/hsp.49209 • Özlem, D. Etik-Ahlak Felsefesi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2004. • Özsoy AS. (2000)Toplumda Hemşirelik İmajının Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 16 (2-3). • Öztaş D, Kurt B, Koç A, Akbaba M, İlter H. Knowledge Level, Attitude, and Behaviors of Farmers in Çukurova Region regarding the Use of Pesticides. Hindawi BioMed Research International Volume 2018, Article ID 6146509, 7 pages https://doi. org/10.1155/2018/6146509 20. • Öztürk C, Karayağız G. (2006) C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006, 10(1) 29 Teori İle Uygulama Arasında Yeni Bir Köprü: Kavram Haritası , C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006, 10(1); 29-36. • Panchal, A. R., Bartos, J. A., Cabañas, J. G., Donnino, M. W., Drennan, I. R., Hirsch, K. G., ... & Berg, K. M. (2020). Part 3: Adult Basic and Advanced Life Support: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation, 142(16_Suppl_2), S366-S468. • Polat O. (2019). Tüm Boyutlarıyla Çocuk istismarı-2 Önleme ve Rehabilitasyon. Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2.Baskı. • Polat, F. (2019). Sağlığı geliştirme modeline göre verilen egzersiz eğitiminin menopoz dönemindeki semptomlar üzerine etkisi. • Potter PA, Perry AG (Çev.Ed.Aşti AT, Karadağ A),Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Kitabevi, Nobel Kitabevi, Adana, 2011, • Ruh Sağlığı Ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Özcan C.T. Gürhan N. , Ed., Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara. 2016 • Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. DEUHYO ED 2012, 5(1): 16-22. • Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg 2012; 20(3): 184-192. • Sabancıoğulları S. Doğan S (2012). Profesyonel Kimlik Gelişimi Ve Hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,15:4. • Saracaloğlu AS, Karasakaloğlu N. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Çalışma ve Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (161), 98-115. • Saygılı, M., Özer, Ö. (2020). Sağlık Çalışanlarında Ekip Çalışması Tutumlarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Yıl: 2020, Cilt: 11, Sayı: 27, 444-454. • Scales P. (2015) Yaşam Boyu Öğrenme ve Öğretim. (Ü Köymen, Çev.). İkinci baskıdan çeviri, Ankara: Palme Yayıncılık • Şeker, H. (2014). Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar Ve Yaklaşımlar. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (23. Baskı).Ankara: Yargı Yayınevi. • Şengül F. Hemşirelik Eğitim Modellerinin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi: Çok Merkezli Çalışma. T.C. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2010, Adana. • Şentürk SE. (2013) Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, Ss: 1-7. • Siebens K, Casterle BD, Abraham I. et al. (2006). The Professional Self-Image of Nurses in Belgian Hospitals: a Crosssectional Questionnaire Survey. International Journal of Nursing Studies 43, 71–82. • ŞİMŞEKOĞLU, Nesibe, and Atilla Senih MAYDA. "Bir üniversite hastanesinde görevli hemşirelerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve sağlık kaygısı düzeyleri." Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6.1 (2016): 19-29. • Şirin A., Kavlak O.Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitapevleri,2016, İstanbul. • Şirin, A & Kavlak, O (2015) Kadın Sağlığı. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. • Sönmez, V. (2014). Program geliştirme Öğretmen El Kitabı. 17. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık. • Sönmez, V. (2015). Öğretim İlke ve Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. • T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı, Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, 2021. • T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı, Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, 2007. • Taşkın L. Riskli Doğum Eylemi, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, 261-299, 2016, Ankara. • Taşkın, L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi.2016. • Tekbaş Ö.F. (2010).Çevre Sağlığı, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Basımevi, Ankara • Temel Eğinli A. Yaşlı (kişiler) ile etkili iletişim. Ege Tıp Dergisi / Ege Journal of Medicine 2016; 55 (Ek Sayı / Supplement): 31-37. • THHP. Hava Kirliliği ve Sağlık Etkileri:Kara Rapor 2019.. https://www.temizhavahakki.com. • Toplanır E. Yaşam Doyumu Kendini Gerçekleştirme Ve Ölüm Korkusu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi; Yüksek Lisans Tezi, T.C. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulamalı Psikoloji Anabilim Dalı Uygulamalı Psikoloji Tezli Yüksek Lisans Programı. İstanbul – 2018; 16-19. • Topuz, Ş., Büyükkayacı Duman, N., & Güneş, A. (2015). Sağlık Bilimleri Fakültesi birinci sınıftaki kız öğrencilerin genital hijyen uygulamaları. • Törüner,E., Büyükgöneneç L.(2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 2. Baskı. • TÜİK İşgücü İstatistikleri, Haziran 2019. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30686. • TÜİK. İstatistiklerle Çevre, 2018. https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33675. • Tuna A, Hemşirelik Öğretiminde Kullanılan Kavram Haritası ve Video Çekme Yöntemlerine Yönelik Öğrencilerin Memnuniyeti, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 6(3), 2017, 1863-1875. • Türkeş M. İklim Değişikliğinin Fiziksel Bilim Temeli-II Dünyada ve Türkiye’de Gözlenen ve Öngörülen İklim Değişiklikleri ve Değişkenliği, Toplum ve Hekim, 2020;35(1):3-31. • Türkiye’deki Risk Altındaki Çocuklar Raporu. (2019). 25. Yıl TOGEV. https://www.tocev.org.tr/Uploads/Documents/TOCEV%20Rapor%5B2%5D.pdf?fp=2608929755. • Türkmen, L., & Bakır, B. (2017). Sağlık Teknikeri Adaylarının El Hijyeni (Rutin/El Yıkama) İle İlgili Bilgi, Davranış Ve Tutumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 122-127. • Ünsal A (2017) Hemşireliğin dört temel kavramı: İnsan, Çevre, Sağlık & Hastalık, Hemşirelik. Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 0 1 7, 1(11); 1 – 25. (Ünsal 2017) • Uyer, G., Kocaman, G. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı , İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 2016. • Uysal Toraman A, Bayık Temel A, Kalkım A, Erkin Balyacı Ö. Klasik Ve Entegre Eğitim Modeli İle Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Tutum Ve Farkındalıkları. DEUHYO ED 2013; 6(3): 132-138. • Varol S, Şekerci M. Hydrogeochemistry, water quality and health risk assessment of water resources contaminated by agricultural activities in Korkuteli (Antalya, Turkey) district center. Water Health. 2018;16(4):574-599. doi: 10.2166/ wh.2018.003.) • Velioğlu P, Hemşireliğin Düşünsel Temelleri. Alaş Ofset, İstanbul, 1994. • Velioğlu, P. Babadağ, K. Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, (Ed:Kazım Sezgin), T.C Anadolu Üniversitesi Yayınları No:562, Açıköğretim Fakültesi Yayınları No:260, Eskişehir, 1992, 25-36. • WHO (2012), A guide to family planning for community health workers and their clients. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data, ISBN 978 92 4 150375 4 Erişim: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44882/9789241503754_eng.pdf • Yağmur Y., Aytekin S. (2018). Mülteci Kadınların Üreme Sağlığı. DEUHFED. 11(1):56-60 • Yam BMC , JC Rossiter, Caring in nursing: perceptions of Hong Kong nurses, Journal of Clinical Nursing 2000; 9:2, 293-302. • Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği. https://www.saglik.gov.tr/TR,10518/yatakli-tedavi-kurumlari-isletme-yonetmeligison-degisiklerle-beraber.html. • Yazgan İnanç B, Yerlikaya EE. Kişilik kuramları, 14. baskı Sarıyıldız matbaacılıkAnkara, 2018 s.19 • Yıldırım N., Oflaz F. (Ed.) (2020). Psikiyatri Hemşireliği Sertifika Konuları. Birinci Baskı. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. • Yılmaz, KB, Çetin, G., Yerköy, AA. (2019). Hemşirelikte Mesleki Örgütlenme. Ordu University J Nurs Stud, 2(2), 131-138 • Yoder-Wise, P. S. (2014). Leading and managing in nursing-E-Book. Elsevier Health Sciences.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 5 1 5
Derse Katılım 14 10 140
Laboratuvar 14 3 42
Takım/Grup Çalışması 4 4 16
Bireysel Çalışma 15 4 60
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 5 8 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 24 24
Ev Ödevi 1 8 8
Toplam İş Yükü (saat) 335

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 4 5 4 5 4 5 4 5 4 4
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 4 5 4 5 4 5 4 4 5 4
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 7 5 4 5 4 5 4 5 4 5 5
ÖÇ 8 5 4 5 4 5 4 5 4 5 5
ÖÇ 9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 10 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 11 5 4 5 4 5 4 5 4 5 5
ÖÇ 12 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 13 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 14 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek