Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
220004152018 | HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM/YÖNETİM | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Hemşirelik bilimindeki bilgi kaynaklarını kullanarak, yetişkin eğitimi ilkeleri doğrultusunda hasta bireylerin gereksinimlerini belirleyerek hasta eğitimi programlarını planlama, yürütme ve değerlendirme yapma ve uygulama alanındaki tüm sağlık personeline yönelik hizmet içi eğitim programları yürütme becerisi ve tutumunu kazandırmaktır. Hemşirelik hizmetlerinin, hasta ve çalışan güvenliği, kalite standartları ve sağlık mevzuatı doğrultusunda yürütülmesini sağlayabilecek tutum ve beceriye sahip hemşireler yetiştirmektir.
Doç. Dr. Fatma ORGUN, Doç. Dr. Fahriye VATAN, Dr. Öğr. Üyesi Nilay ÖZKÜTÜK,
1 | Hasta gereksinimleri doğrultusunda etkili hasta eğitimi sürecini yürütebilme |
2 | Uygulama alanındaki tüm sağlık ekibine yönelik etkili hizmet içi eğitim programını yürütebilme |
3 | Hemşirelik eğitimine özgü yeni literatürü takip edebilme |
4 | Planladığı eğitimlere özgü etkili materyal geliştirebilme |
5 | Hasta ve sağlık profesyonellerinin eğitim gereksinimlerinin giderilmesindeki eğitim hemşiresinin rolünün öneminin farkında olabilme |
6 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme |
7 | Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak hareket edebilme |
8 | Uygulamalarında yönetim becerilerini sergileyebilme |
9 | Uygulamalarında liderlik davranışlarını sergileyebilme |
10 | Uygulamalarını hasta, çalışan güvenliği ve kalite standartları doğrultusunda yapabilme |
11 | Zaman yönetimi ve planlama yapabilme |
12 | Hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili esas alınan yasal düzenlemeleri ve hemşirelik mevzuatını kavrayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Hasta Eğitimi, Hizmet içi eğitim, araştırma/ literatür tarama uygulaması Araştırma/ literatür tarama uygulaması, yönetici hemşire ile yönetim uygulamalarına katılma, gözlem yapma, uygulama deneyimlerinin paylaşılması, değerlendirilmesi
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Uygulama alanının tanıtımı | Klinik başhemşiresi, sorumlu hemşireler ve diğer çalışanlarla tanışma. Uygulama dosyasının kullanımı hakkında toplantı. Klinik gözlemi. | ||
2 | Hasta ve Hizmet içi eğitimlerde gereksinim belirleme - Planlama | Hasta ve Hizmet içi eğitimlerde gereksinim belirlemek amacıyla klinik gözlem - Gözlem yapma, hemşirelik hizmetlerine yönelik SWOT analizi yapma | ||
3 | Belirlenen gereksinimlere özgü hedef ve hedef davranış - Çatışma yönetimi | Hasta ve Hizmet içi eğitimlerine özgü hedef ve hedef davranış hazırlama - Gözlem yapma, rapor yazma | ||
4 | Hasta ve Hizmet içi eğitimlerde kullanılabilecek öğretim yöntem ve teknikler - Değişim Yönetimi | Hasta ve Hizmet içi eğitimlerde kullanılabilecek öğretim yöntem ve teknikleri belirleme - Gözlem yapma, birimde bir sorun belirleyip, çözüm geliştirme ve rapor hazırlama | ||
5 | Hasta ve Hizmet içi eğitimlere özgü materyal geliştirme -Motivasyon ve İş doyumu | Etkili materyal geliştirme - Gözlem yapma, motivasyon ve iş doyumunu arttırıcı öneriler geliştirme, rapor hazırlama | ||
6 | Eğitim Ortamı -Liderlik | Klinik alanda eğitim ortamı oluşturma -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
7 | Hasta Eğitimi ve Hizmet içi eğitim programı geliştirme- planlama -Görev tanımları | Program geliştirmede planlama -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
8 | Hasta Eğitimi ve Hizmet içi eğitim programı geliştirme- uygulama -Zaman yönetimi | Program geliştirmede uygulama -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
9 | Hasta Eğitimi ve Hizmet içi eğitim programı geliştirme- değerlendirme -Bütçe yönetimi | Program geliştirmede değerlendirme -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
10 | Hasta Başı Hasta eğitimi Performans Değerlendirme-1 -Hasta kabul ve taburculuk işlemleri | Hasta başı hasta eğitimi performans değerlendirme -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
11 | Hizmet İçi eğitim Performans Değerlendirme-1 -Hasta güvenliği | Hizmet içi eğitim performans değerlendirme -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
12 | Eğitim Hemşiresinin rolü -Kalite güvence ve Toplam kalite yönetimi | Klinik alanda eğitim hemşiresinin rolü ve işlevi -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
13 | Bilişim Hemşiresinin eğitimdeki rolü -Personel seçme, yerleştirme ve oryantasyonu | Klinik alanda bilişim hemşiresinin rolü ve işlevi -Gözlem yapma, rapor yazma, yönetici hemşire ile yönetim uygulamalarına katılma | ||
14 | Sürekli Mesleki Gelişim ve Eğitimde İnovatif Yaklaşımlar -Yasa, yönetmelik ve yönergeler | Sürekli mesleki gelişim ve eğitimde inovasyon -Gözlem yapma, rapor yazma | ||
15 | Geri bildirim | |||
16 | Final sınavı | Final sınavı |
• Akça, M. (2017).The Impact Of Toxıc Leadershıp On Intentıon To Leave Of Employees. International Journal of Economics, Business and Management Research Vol. 1, No. 04 • Al-Yami, M. (2018). Leadership style and organisational commitment among nursing staff in Saudi Arabia. Nurs Manag;26:531–539. • American Nurses Association (2016) Healthy Work Environment. Available at: http://www.nursingworld.org/MainMenuCategories/WorkplaceSafety/Healthy-Work-Environment. • Amin, Z. Ve Eng, K H. (2012). Tıp Eğitiminin Temelleri (Yıldırım. M, Topal. K, Çev.) İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri • Aslan, Y. (2019). Hasta güvenliği kültürü: olay/hata raporlama. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 73-83. • Av.Nesrin Özkaya Hemşirelik Mesleğinde Tıbbi Uygulamalardan Doğan Sorumluluklar. Türk Ceza Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237.pdf • Bastable, S. B. (2017). Essentials of Patient Education. Jones & Barlett Learning. • http://tip.baskent.edu.tr/kw/upload/600/dosyalar/cg/sempozyum/ogrsmpzsnm16/16.P4.pdf (Erişim Tarihi: 29.11. 2016). • http://bbs.karatekin.edu.tr/dersPlani.aspx?bkod=01&fkod=03 (Erişim Tarihi: 02.12.2016). • Betschart, P., Staubli, S. E., Zumstein, V., Babst, C., Sauter, R., Schmid, H. P., & Abt, D. (2019). Improving Patient Education Materials: A Practical Algorithm from Development to Validation. Current Urology, 13(2), 64–69. https://doi.org/10.1159/000499291 • Boamah,S.A et al., (2018).Effect of transformational leadership on job satisfaction and patient safety outcomes. Nursing Outlook,66(2), 180–189. Çamveren H, Arslan Yürümezoğlu H, Kocaman G. Why do young nurses leave their organization? A qualitative descriptive study. Int Nurs Rev, 2020;00: 1-10. • Cortese CG. Predictors of critical care nurses’ intention to leave the unit, the hospital, and the nursing profession. Open J Nurs, 2012;2: 311–326. • Cummings et al., 2018 Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: a systematic review.Int. J. Nurs. Stud., 85 pp. 19-60. • Demirel Ö. (2015) Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. 22. Baskı, Ankara: Pegem Akademi • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya (24th ed.). Pegem A. Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786053180265 • Elsheikh, A. M., AlShareef, M. A., Saleh, B. S., & El-Tawansi, M. Y. (2017). Assessment of Patient Safety Culture: A Comparative Case Study Between Physicians And Nurses. Business Process Management Journal, 23(4), 792-810. doi:10.1108/BPMJ-02-2017-0029. • Eren, E. (2020). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Beta Basım Yayım Dağıtım. • Faller, M., and Gogek, J. (2019).Break From the Past: Survey Suggests Modern Leadership Styles Needed for Millennial Nurses. Nurse Leader. 17(2). Pages 135-140. • Fang, Y., & McDonald, T. (2018). Management capacity to promote nurse workplace health and safety. Journal of Nursing Management, 26(3), 288–294. https://doi.org/10.1111/jonm.12544 • Görgen, İ. (2017). Program Geliştirmede Temel Kavramlar. In H. Şeker (Ed.), Eğitimde Program Geliştirme (4. Baskı, pp. 1–18). Anı yayıncılık. • Handzel, S. 2017.Zero Tolerance: Stopping Nurse Bullying Begins With Leadership. https://www.oncnursingnews.com/publications/oncology-nurse/2017/march-2017/zero-tolerance-stopping-nurse-bullying-begins-with-leadership • Hemşirelik Yönetmeliği-2010. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13830&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 • Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2011 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm • http://hemsirelikfakultesi.deu.edu.tr/index.php/egitim/lisans (Erişim Tarihi: 29.11. 2016). • http://hemsirelik.ege.edu.tr/d-1574/DersProgramlari.html (Erişim Tarihi: 02.12.2016). • Jewitt, N., Hope, A. J., Milne, R., Le, L. W., Papadakos, J., Abdelmutti, N., Catton, P., & Giuliani, M. E. (2016). Development and Evaluation of Patient Education Materials for Elderly Lung Cancer Patients. Journal of Cancer Education, 31(1), 70–74. https://doi.org/10.1007/s13187-014-0780-1 • http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/Upload/hemsire%20brosur.pdf • https://www.jointcommission.org/standards/national-patient-safety-goals/-/media/c27cb0eca3154375a6da1ec2a7ed4c6f.ashx. • Kocaman, L., Arslan, H., & Seren, E. (2018). The Development of Healthy Work Environment Standards for Nurses in Turkey. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1), 30–38. https://doi.org/10.5222/HEAD.2018.030. • Koçel, T. İşletme Yöneticiliği, 11. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul, 2020. • Kodama, Y. et al., (2016). Is nurse managers’ leadership style related to Japanese staff nurses’ affective commitment to their hospital?. Journal of Nursing Management, 2016,24, 884–892 • Kutney-Lee, A., Stimpfel, A. W., Sloane, D. M., Cimiotti, J. P., Quinn, L. W., & Aiken, L. H. (2015). Changes in patient and nurse outcomes associated with magnet hospital recognition. Medical Care, 53(6), 550–557. https://doi.org/10.1097/MLR.0000000000000355 • Lavoıe-tremblay M. Et al.(2016)Transformational and abusive leadership practices: Impacts on novice nurses,quality of care and intention to leave.Journal of Advanced Nursing72(3),582–592.doi: 10.1111/jan.1286 • Li N, Zhang L, Xiao G, Chen J ve ark. The relationship between workplace violence, job satisfaction and turnover intention in emergency nurses. Int Emerg Nurs, 2019;45: 50-55. • Li X, Zhang Y, Yan D, Wen F ve ark. Nurses' intention to stay: The impact of perceived organizational support, job control and job satisfaction. J Adv Nurs, 2020;76(5): 1141-1150. Liu Y, Aungsuroch Y, Yunibhand J. Job satisfaction in nursing: A concept analysis study. Int Nurs Rev, 2016;63(1): 84–91. • Lin, P. Y., MacLennan, S., Hunt, N., & Cox, T. (2015). The influences of nursing transformational leadership style on the quality of nurses’ working lives in Taiwan: A cross-sectional quantitative study. BMC Nursing, 14(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12912-015-0082-x • Liu Z, Wei W, Wang L, Cui H, ve ark. The Relationship among job satisfaction, work engagement and organizational citizenship behavior of nurses. Chinese Journal of Behavioral Medicine and Brain Science, 2017;26(8): 747-750. • Lo WY, Chien LY, Hwang FM, Huang N ve ark. From job stress to intention to leave among hospital nurses: A structural equation modelling approach. J Adv Nurs, 2018;74(3): 677- 688. • Mo, J. Shi. (2018). The voice link: a moderated mediation model of how ethical leadership affects individual task performanceJ. Bus. Ethics. • Oktay A. (2015) Eğitim Bilimlerine Giriş. Gözden geçirilmiş 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi • Rızalar, S., Büyük, E. ve ark. (2016) Hemşirelerde Hasta Güvenliği Kültürü ve Etkileyen Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi; 9(1);9-15. • Sarp N. Hasta güvenliğinde hastanın rolü ve katılımının sağlanması. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2018: 22-29. • Scales, P., Kelly, B., & Senior, L. (2015). Yaşam Boyu Öğrenme ve Öğretim (Ü. Köymen (Ed.); 2. Baskı). Palme Yayıncılık. • Solbakken, R. (2018). International Nursing Caring in Nursing Leadership—A Meta-ethnography From the Nurse Leader’s Perspective.Nurs Admin Q Vol. 42, No. 4, pp. E1–E19. • Srigley JA, Furness CD, Gardam M. (2016). Interventions to improve patient hand hygiene:a systematic review. J Hosp Infect; 94:23-9.11. • Sullivan, E.J. Effective Leadership and Management in Nursing, Pearson; 9th edition (May 1, 2017). • Sönmez, V. (2014). Program geliştirme Öğretmen El Kitabı. 17. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık. • Şeker, H. (2014). Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar Ve Yaklaşımlar. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık • Tekingündüz, S., & Kurtuldu, A. (2015a). İşten ayrılma niyeti, iş tatmini, örgütsel bağlılık, liderlik ve iş stresi arasındaki ilişkilerin analizi: Bir hastane örneği. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1501. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3270 • Thompson, D. L. (2017). A framework to guide effective patient education. Primary Health Care, 27(2), 35–42. https://doi.org/10.7748/phc.2017.e1206 • Uyer, G., Kocaman, G. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı , İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 2016. • Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği. https://www.saglik.gov.tr/TR,10518/yatakli-tedavi-kurumlari-isletme-yonetmeligison-degisiklerle-beraber.html • Yeh, M., Wu, S., & Tung, T. (2018). The relation between patient education , patient empowerment and patient satisfaction : A cross-sectional-comparison study. Applied Nursing Research, 39(45), 11–17. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2017.10.008 • Yoder-Wise, P. S. (2014). Leading and managing in nursing-E-Book. Elsevier Health Sciences. • 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Uygulama/Pratik | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Uygulama/Pratik | 14 | 8 | 112 |
Rapor Hazırlama | 3 | 2 | 6 |
Makale Kritik Etme | 2 | 2 | 4 |
Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 159 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 10 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 11 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 12 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |