Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
2200004842024 | AFET YÖNETİMİ VE HEMŞİRELİK | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 2,00 |
Lisans
Öğrencilere afetin önemi, afet çeşitleri, afetlere karşı alınacak önlemler, afet yönetimi, afetlerde hemşirelerin rolleri, görev ve sorumlulukları, afetlerin toplum sağlığı üzerine etkileri ve afetlere hazırlık sürecine ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Prof.Dr. Aynur UYSAL TORAMAN Arş.Gör.Dr. Ebru KONAL KORKMAZ
1 | Afete ilişkin güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklayabilme |
2 | Afet yönetiminde hemşirelerin rolünü tanımlayabilme. |
3 | Afetlerin sağlık üzerine etkilerini bilme ve değerlendirebilme. |
4 | Afetlere toplumsal hazırlık sürecini bilme. |
5 | Afet hemşireliğine özgü ulusal ve uluslararası bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme. |
6 | Afet hemşireliği etkinlik alanlarında eleştirel düşünme becerisini ve bilimsel problem çözme yaklaşımını kullanabilme. |
7 | Olası bir afetin durumunun nasıl yönetileceği ve organize edileceğini değerlendirebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Afet, afet epidemiyolojisi, afet yönetimi ve afet hemşireliği, afet triyajı, afetlerin sağlığa etkileri, afetlere hazırlık, afetlerde yasal ve etik konular.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin tanıtımı | ||
2 | Afetin Tanımı ve Sınıflandırılması | ||
3 | Dünyada ve Türkiye’de afetler Afet epidemiyolojisi | ||
4 | Afet Yönetimi | ||
5 | Afet Hemşireliği Afet Hemşireliği Yeterlilikleri | ||
6 | Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer (KBRN) Olayların Yönetimi ve Temel İlkeler | ||
7 | Afet Triyajı | ||
8 | Afetlerde Dezavantajlı Gruplar | ||
9 | Afetlerde Dezavantajlı Grupların Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri-Grup Çalışması | ||
10 | Ara Sınav | ||
11 | Afetlerde Çocuk Sağlığı | ||
12 | Afetlerde Kadın Sağlığı | ||
13 | Afetlerde Üreme Sağlığı | ||
14 | Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar ve Çevre Sağlığı | ||
15 | Afetlere Toplumsal Hazırlık (okullar, işyerleri, huzurevleri vb kurumlarda afete hazırlık) Afet planlaması | ||
16 | Dersin devamı | ||
17 | Afetlere Müdahalede Yasal ve Etik Konular | ||
18 | Afet Simülasyonu | ||
19 | Final Sınavı |
1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013. 2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/ 3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı. https://www.afad.gov.tr/ 5. Baack S, Alfred D. Nurses’ Preparedness and perceived competence in managing disasters. Journal of Nursing Scholarship. 2013;45(3):281-7. 6. Sawalha IH. A contemporary perspective on the disaster management cycle. Foresight. 2020;22(4):469-482. 7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland 8. Tapan B. Afetlerde risk ve kriz yönetimi yaklaşımı. Vehid S, editör. Afetlerde Güncel Bilgi ve Yaklaşımlar. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2022. p.1-4. 9. Akgün Ş. Afet Yönetimi. Atasoy E, Özpulat F, editör. Nobel Akademik Yayıncılık; 2022. 10. Veenema TG. Disaster nursing and emergency preparedness. 4th ed. Springer Publishing Company; 2018. 11. Macit İ. Bütünleşik afet yönetiminde Sendai çerçeve eylem planının beklenen etkisi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 2019;5(1):175-186. 12. UNISDR [İnternet]. (2015). Sedai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. United Nations Office for Disaster Risk Redcution, Geneva, Switzerland, Erişim linki: https://www.unisdr.org/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf 13. UNDRR [İnternet]. Sendai Framework Terminology on Disaster Risk Reduction. Erişim linki: https://www.undrr.org/terminology/disaster-risk-management
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 18 | 2 | 36 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Okuma | 4 | 3 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat) | 66 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 4 | 5 |