Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
2103002012005 | DİNLER TARİHİ-I | Ders | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Dinler Tarihi II dersinin amacı; bu ders serisinin ilkinde tanımaya başladığımız ancak ilk dönemde henüz tamamlayamadığımız, günümüzde hala yaşayan ve bugün için az ya da çok sayıda inananı olan çeşitli Yakındoğu dinlerini incelemeye devam ederek, hem öğrencilerin bireysel gelişimlerine katkıda bulunmak hem de ülkemize gelen farklı dinsel inanç ve kültürlere sahip konuklarımızı daha iyi tanıyabilmeyi ve söz konusu dinsel gelenekleri ilgili arkeolojik eserler üzerinde anlatabilmeyi sağlamaktır.
Doç. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU
1 | Türkiye’nin günümüzde hala yaşayan ya da tarihe karışmış pek çok dine yurtluk yapmış bir coğrafya olmasının nedenlerini tahlil edebilme ve bu kültürel zenginliği genlerimize işlemiş bir özellik olarak algılayarak günümüz kültürü ve yaşamı içine entegre edebilme |
2 | İlk dönemde incelenmesi tamamlanmamış olan Hıristiyanlık dininin ve İslamiyet’in tarihsel gelişimi, temel prensipleri, mezhepleri ve inanç ve ibadet esaslarını çeşitli yayınlardan ve arkeolojik eserlerden kavrayıp, aktarabilme |
3 | Efes, Yalvaç, Antakya, Urfa, Konya, İstanbul ve Kapadokya gibi belirgin bir dinsel karakteri olan ören yerleri ve kültür bölgelerinin, Hıristiyanlık ve İslamiyet dinleri için önemlerini idrak etme ve bu farkındalığı inanç ve kültür turizminde yeni ve değerli birer ürün olarak pazarlayabilme |
4 | İçerikle ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanıma ve takip etme |
5 | İçerik dahilinde öğrendiği dinsel gelenekleri ve bu geleneklerle ilgili eserleri en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek |
6 | İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu algılama ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte edebilme |
7 | Geçmişteki ve günümüzdeki farklı dinsel geleneklerin niteliklerini hakkıyla bilme, temel prensiplerine saygı duyma, dinlerin farklılıklarından çok ortak noktaları üzerine yoğunlaşma ve bu bakış açısını hem kendi bireysel ilişkilerinde hem de meslek yaşantısında gelen konuklarına karşı yaşama geçirebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersin içeriğini; Yakındoğu’nun yaşayan dinlerinden Hıristiyanlık, Nasturilik, Yezidilik, Keldanilik ve İslamiyet ve bu dinsel geleneklerle ilişkili merkezler, eserler ve yaşayan gelenekler ve kültürler oluşturur. İnanç turizmi açısından oldukça zengin ülkemizde, bu kapsamdaki Efes, İzmir, Yalvaç, Antakya, Urfa, Mardin, Konya, İstanbul ve Kapadokya gibi belirgin bir dinsel karakteri olan ören yerleri ve bu yerlerle bağlantılı Meryem Ana, Aziz Paulus, İbrahim Peygamber, Yedi Kilise, Ayasofya, Kariye Müzesi, Anadolu’lu azizler, Süryanilik, Anadolu’da Alevilik ve Bektaşilik, Mevlevilik vb. konular da dersin içeriğiyle yakından ilişkilidir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Hıristiyanlık:Hıristiyanlıkla ilgili temel terimler | ||
2 | Hıristiyanlığın temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi | ||
3 | Hıristiyanlığın tarihsel gelişimi | ||
4 | Hıristiyanlığın temel özellikleri | ||
5 | Günümüzde Hıristiyanlık ve mezhepler | ||
6 | Nasturilik, Yezidilik ve Keldanilik | ||
7 | Hıristiyanlığın inanç temelleri | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Hıristiyanlıkta ibadet, bayramlar ve özel günler | ||
10 | İslamiyet: İslamiyetle ilgili temel terimler | ||
11 | İslamiyetin temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi | ||
12 | İslamiyetin tarihsel gelişimi | ||
13 | İslamiyetin temel özellikleri | ||
14 | İslamiyet ve mezhepler | ||
15 | İslamiyette inanç temelleri | ||
16 | Final Sınavı |
- Baki Adam (editör), Dinler Tarihi, Grafiker Yayınları, 2015. - Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi (III cilt), Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000. - Şinasi Gündüz (editör), Yaşayan Dünya Dinleri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007. - Şinasi Gündüz, Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi Yayınları, Ankara, 1998. - Felicien Challaye, Dinler Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul, 1998. - Mary Pat Fisher, Living Religions, Prentice Hall, 2005. - Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, İsam Yayınları, 2006. - Şinasi Gündüz, Pavlus, Hıristiyanlığın Mimari, Ankara Okulu Yayınları, 2001. - Ali İhsan Yitik, Hz. Meryem ve Efes, Dinler Tarihi Yazıları, Tibyan Yayıncılık, 2001. - Zafer Duygu, Kristolojiye Giriş, Divan Kitap, 2018. - Zafer Duygu, Hıristiyanlık ve İmparatorluk, Divan Kitap, 2017. - Zafer Duygu, İnciller Güvenilir Metinler midir?, Düşün Yayıncılık, 2020. - Zafer Duygu, Nikomedia ve Hıristiyanlık, Düşün Yayıncılık, 2018. - Zafer Duygu, İsa, Pavlus ve İnciller, Düşün Yayıncılık, 2019. - Turhan Kaçar, Geç AntikÇağ’da Hıristiyanlık, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2015. - www.dunyadinleri.com - Kutsal Kitap, (Yeni Çeviri), Yeni Yaşam Yayınları, 2001.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
Tartışma | 8 | 2 | 16 |
Alan Gezisi | 2 | 4 | 8 |
Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |