GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
2801002012016 DOĞUM ÖNCESİ BAKIM Ders 2 3 10,00

Lisans


Türkçe


Bu ders ile öğrenciye intrauterin dönemden başlayarak; kadın ve erkek üreme organlarının gelişimi, anatomi ve fizyolojisi, gebeliğin oluşumu ve gebelikteki fizyolojik değişiklikler, doğurganlık ve kadın sağlığı ile ilgili temel veriler, doğum öncesi izlem ve fetal sağlığın korunması, yükseltilmesi ile gebelikte görülen dahili ve cerrahi hastalıklar ilgili bilgilerin kazandırılarak, sağlıklı ve riskli gebeliği olan kadına sağlık bakımı verecek yeterliliğe ulaşması hedeflenmiştir. Ders, yıllık bir ders olup güz ve bahar döneminde aynı kod ile müfredatta yer almaktadır. Güz döneminde sağlıklı gebelik ve ebelik bakımı, bahar döneminde ise riskli gebelik ve ebelik bakımı konuları ele alınmaktadır. Dersin değerlendirmesi; klinik uygulamadan alınan not, güz ve bahar döneminde birer ara sınav ve bahar dönemi sonunda final sınavı ile yapılmaktadır. Ders işlenişi, her dönem beş hafta teorik konu anlatımı ardından on hafta klinik uygulama şeklinde yapılmaktadır. Doğum Öncesi Bakım Dersi Uygulama Hedefleri 1. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere gebeden anamnez alma işlemi yapması, 2. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere kan alması (eğer bu mümkün olamıyorsa eğiticinin öğrenciyi değerlendirme durumuna göre öğrenci kan alma merkezine/polikliniğine de gönderilebilir), 3. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere gebe muayenesi yapması, 4. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere leopold manevrası yapması, 5. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere çocuk kalp sesi dinlemesi, 6. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere NST (Non-Stress Test) uygulaması, takibini ve yorumunu yapması, 7. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere intravenöz uygulama yapması, 8. Her öğrencinin (uygulama alanının özelliğine göre) eğiticileri ile en az 1’er kez olmak üzere gebeyi sezaryene hazırlaması, 9. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile birlikte en az 1’er kez olmak üzere, annenin genel fizik muayenesini, 10. Her öğrencinin her uygulama yerinde eğiticileri ile birlikte meme muayenesini ayrıntılı olarak yapması, 11. Her öğrencinin her uygulama yerinde en az bir riskli gebenin izlemini yapması ve bakım/eğitim vermesi (Bakım planı doldurması), 12. Her öğrencinin, poliklinik ve uygulama yaptığı diğer servislerde bakım verdiği/muayene ettiği hastalarına ait olan mezuniyet kriterlerine dair formlarını eğiticisine ilgili haftanın son gününe kadar teslim etmesi


Prof.Dr. Neriman SOGUKPINAR Prof.Dr. Birsen KARACA SAYDAM Dr.Ogr.Üy. Aytul HADIMLI


1 Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığını kavrayabilmesi
2 Üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi hakkında bilgi edinerek sağlıkta olabilecek değişiklikleri değerlendirebilmesi,
3 Genetik hastalıklar ve genetik danışmanlık konularında bilgi sahibi olabilmesi
4 Gebelik döneminin fizyolojik değişiklikleri, gebelik belirtileri ve tanılama konularında bilgi edinebilmesi
5 Gebelikte psiko-sosyal değişimleri tanıyarak kadının gebeliğe adaptasyonuna yardımcı olabilmesi
6 Doğum öncesi bakımın amacını ve önemini kavrayabilmesi
7 Doğum öncesi izlem ve risk tanılamasını yapabilmesi
8 Fetal sağlığın değerlendirilmesi ile ilgili tanı yöntemlerini öğrenmesi
9 Gebelik öncesinde var olan ya da gebelik sırasında gelişen riskli durumları tanımlayabilmesi ve gerekli bakımı verebilmesi

Birinci Öğretim


Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar


Yok


- Dünya’da ve Türkiye’de kadın sağlığı - Üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi - Genetik hastalıklar ve genetik danışmanlık - Gebelik döneminin fizyolojik değişiklikleri, gebelik belirtileri ve tanılama - Gebelikte psiko-sosyal değişimler ve gebeliğe adaptasyon - Doğum öncesi bakımın amacı ve önemi - Doğum öncesi izlem ve risk tanılama - Fetal sağlığın değerlendirilmesi ve tanı yöntemleri - Gebelik öncesinde var olan ya da gebelik sırasında gelişen riskli durumları tanımlayabilme ve bakım


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtım Dersin amaç ve hedeflerin anlatılması Ders programının tanıtılması Dünyada ve ülkemizde kadın sağlığı ve üreme sağlığı hizmetleri Üreme Organlarının Anatomisi – Kadın ve Erkek Üreme Organları Dersin tanıtımı Teorik ders anlatımı
2 Üreme Sistemi Fizyolojisi ve Gebeliğin Oluşumu Teorik ders anlatımı Klinik Uygulama
3 Prekonsepsiyonel Bakım ve Genetik Danışmanlık, Gebeliğin Tanılanması, Gebelikteki Değişiklikler, Gebelikte Anne ve Fetüs Sağlığının Yükseltilmesi Teorik ders anlatımı Klinik Uygulama
4 Doğum Öncesi Bakımın Amacı ve Önemi, Gebelik ve İmmunizasyon, Gebelikte Beslenme, Doğuma Hazırlık Sınıfları ve Felsefesi, Gebelikte İlaç Kullanımı ve Teratojenite Teorik ders anlatımı Klinik Uygulama
5 Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Örnek Vaka ve NST Trase Yorumları Öğrencileri gruplara ayırarak demonstrasyon yaptırma Teorik ders anlatımı
6 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
7 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
8 Ara Sınav Ara sınav
9 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
10 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
11 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
12 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
13 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik Uygulama
14 Ders konularının uygulamada kliniğe aktarılması Klinik uygulama

1- Soğukpınar N. Gebelikte Tıbbi Problemler: Ebeler için El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. Ankara. 2016. 2- Özkan B, Çeber Turfan E, Yaşaroğlu Toksoy S. Ebelik Uygulama Standartları. Vize Yayıncılık. Ankara 2016. 3- Taşkın L. Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayınları, 2011. 4- T.C. Sağlık Bakanlığı. Riskli Gebelikler Yönetim Rehberi, Anakara, 2014. 5- Karaca Saydam B. Doğum Öncesi Bakım, Vize Basın Yayın, 2018. 6- Üstün C. Koçak İ. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Yayınevi, 2009. 7- Günalp S. Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi. Pelikan Yayınevi, 2004. 8- Köker İ. Kadın Hastalıkları ve Doğum Temel Bilgileri. Nobel Yayınevi, 2006. 9- Cengiz A. Williams Doğum Bilgisi I-II. Nobel Yayınevi, 2005. 10- Üstün C, Koçak İ. Sistemik Hastalıklar ve Gebelik. Nobel Yayınevi, 2003. 11- Danforth’s Obstetrics and Gynecology. Çev.Ed: Ayhan A. Güneş Kitabevi, 2009. 12- Şirin A, Kavlak O. Kadın Sağlığı. Bedray Yayınevi, 2008. 13- Coşkun A. Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008. 14- Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset Matbaacılık, 2005. 15- Dölen İ. (Çev. Edit.) Obstetrik ve Jinekolojide Etik Konular. Figo Komitesi Üreme ve Kadın Sağlığında Etik Görüşler Çalışması. Kitaba www.tjod.org sayfasından ulaşılabilmektedir. 16- Osborne-Sheets C. Forward by Aston J. Pre and Perinatal Massage Therapy-A Comprehensive Practitioners’ Guide to Preganacy, Labor, Postpartum. Body Therapy Associates, Sixth printing, 2008.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Quiz 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Dersin klinik uygulaması; hastanelerde ve birinci basamak kliniklerde haftada 8 saat olarak yapılmaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 4 1 4
Derse Katılım 14 4 56
Uygulama/Pratik 15 8 120
Laboratuvar 3 4 12
Tartışma 4 2 8
Takım/Grup Çalışması 4 2 8
Gözlem 3 2 6
Örnek Vaka İncelemesi 2 2 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 28 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 36 36
Okuma 12 1 12
Quiz için Bireysel Çalışma 4 1 4
Toplam İş Yükü (saat) 300

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 4 3 3 2 2 3
ÖÇ 2 4 4 5
ÖÇ 3 4 5 5 4 3 2
ÖÇ 4 4 5 5 4
ÖÇ 5 4 5 5 5
ÖÇ 6 4 5 5
ÖÇ 7 4 5 5
ÖÇ 8 4 5 5
ÖÇ 9 4 5 5 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek