GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
2801003062016 BİYOİSTATİSTİK Ders 3 6 2,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; öğrencilerin sağlık alanındaki çalışmalarda istatistiğin rolünü ve önemini kavrayarak tanımlayabilmesi, biyoistatistik ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmesi, istatistiğin sağlık bilimlerinde kullanımını öğrenebilmesi, temel çözümleme yöntemlerini öğrenerek uygulayabilmesi, tablo ve grafikleri tanımlayabilmesi, çözümleme sonuçlarını doğru yorumlayabilmesi ve ulusal ve/veya uluslararası araştırmalardaki çözümleme yöntemlerini tartışabilmesidir.


Prof. Dr. Esin ÇEBER TURFAN, Dr. Öğr. Üyesi Aysun Ekşioğlu


1 Sağlık bilimlerinde istatistik biliminin önemini kavrayabilmeli
2 Biyoistatistik ile ilgili temel kavramları (veri türleri, verilerin sınıflandırılması, bağımlı-bağımsız değişkenler, bağımlı-bağımsız gruplar vd.) tanımlayabilmeli
3 Tanımlayıcı istatistik yöntemlerini tanımlayabilmeli,
4 Araştırmalar için evren belirleyebilmeli,
5 Evrenden doğru yöntem ile yeterli örnek alma hesabı yapabilmeli,
6 Araştırma sonucunda elde edilen verileri tablolar ve grafikler ile özetleyebilmeli,
7 Tablo ve grafik yorumlayabilmeli,
8 Bağımlı ve bağımsız iki grup ortalamasını karşılaştırabilmeli,
9 Bağımlı ve bağımsız grup oranlarını karşılaştırabilmeli,
10 SPSS programında veri girişini ve temel çözümlemeleri yapabilmeli,
11 Çözümleme sonuçlarını doğru yorumlayabilmeli

Birinci Öğretim


Yok


Derste ve sınavlarda hesap makinası gerekmektedir, kullanım için hazırlıklı olunması önerilir.


Bu ders, Biyoistatistik ile ilgili temel kavramları, ver tipleri ve verilerin sunumu, tanımlayıcı istatistik, evren ve örnek seçim yöntemleri, tablo ve grafik yapımı, tek grup ortalaması testi, bağımlı ve bağımsız gruplarda t test, bağımlı ve bağımsız gruplarda Ki-kare testi, SPSS tanıtımı, SPSS ile tanımlayıcı ve nedensel çözümlemeler yapmayı içermektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtılması Dersin Amaç ve Hedefleri Dersten Beklentiler
2 Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistik Giriş, Veri Tipleri ve Verilerin Sunumu İstatistikte Temel Kavramlar
3 Tanımlayıcı İstatistik
4 Evren ve Örnek (Örneklem Seçim Yöntemleri)
5 Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi
6 Student t test I. Tek Grup Ortalaması
7 Student t test (devam) II. Bağımlı (Eş) İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılması (Bağımlı grupta t test)
8 Student t test (devam) III. Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılması (Bağımsız gruplarda t test)
9 Ara Sınav
10 Ki kare I. Bağımlı (Eş) Grup Oranlarının Karşılaştırılması (X2)
11 Ki kare (devam) II. Bağımsız İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması (X2)
12 SPSS - SPSS UYGULAMA I. Menüler II. Veri girişi III. Sayı-yüzde hesaplaması IV. Output çıktısının yorumlanması
13 SPSS - SPSS UYGULAMA V. Student-t test çözümlemesi VI. Ki kare çözümlemesi VII. Output çıktısının yorumlanması
14 Ara Sınav / Ders içeriğindeki Biyoistatistik çözümlemelerini içeren araştırma makaleleri ile ilgili yapılmış araştırmalara ilişkin öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi
15 Final sınavı

Ders Materyali: Hesap makinası Ders Kitabı/Önerilen Kaynaklar: 1. Aksakoğlu, G. (2013) Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme, D.E.Ü. Rektörlük Basımevi, İzmir 2. Bioistatistik, Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu, Özdemir Yayıncılık, Ankara 3. Özdamar K (2001) SPSS ile Bioistatistik, ETAM A.Ş. Matbaa, Eskişehir. 4. Sağlık istatistiği Öğretimi, S.K. Lawanga, Cho-yook Iye, Çev: Servet Özgür, Sedat Törel, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları no:31, Ankara 5. Bilgisayar, İstatistik ve Tıp, Murat Hayran, Oktay Özdemir, Hekimler Yayın Birliği, Ankara 6. İstatistiğe Giriş, Halis Püskülcü, Fikret İkiz, E.Ü. Basımevi, Bornova-İzmir 7. Basic & Clinical Biostatistic, Saunders-Dawson B., Trapp R.G. Prentice-Hall İnternational Inc, Toronto, 1994 8. Medical Epidemiology, Greenberg R.S. and et, Aplleton & Lange, Toronto 1996 9. Uygulamalı İstatistik, Şanslı Baskan, Ege Üniversitesi Basımevi: İzmir, 1993 10. Introduction to Classical and Modern Test Theory, Crocer L., Algina J., Holt, Rinehart and Winston: Newyork,1986 11. Research Methods in Psychology, Shaugnessy J.J, Zechmeister, Mcgrawhill.New York,1994 12. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Akgül A. YÖK Matbaası: Ankara, 1997. 13. Hayran M, Özdemir O (1996) Bilgisayar İstatistik ve Tıp, MEDİKOMAT Basım, Ankara 14. Foundation of Clinical Research Applications to Practice, Leslie Gross Portney, Mary P. Watkins, New Jersey, 2000 15. Hayran M., Hayran M. (2011) Sağlık Araştırmaları İçin Temel İstatistik. Omega Araştırma, Birinci Basım, Ankara. 16. H Boyacıoğlu, P Güneri - Hacettepe Dişhekimliği Fakültesi Dergisi, 2006 http://www.dishekdergi.hacettepe.edu.tr/htdergi/makaleler/20063.sayimakale-5.pdf 17. Ö Tülay, CAN Şengül - İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi …, 2018 https://www.researchgate.net/profile/Senguel_Can/publication/332800604_Saglikta_Biyoistatistiksel_Uygulamalar/links/5cca97964585156cd7c1bceb/Saglikta-Biyoistatistiksel-Uygulamalar.pdf 18. Sağlık çalışanları için araştırma ve pratik istatistik, örnek problemler ve SPSS çözümleri 19. Z Aktürk, H Acemoğlu, M Işık, F Akçay – 2011 http://www.aile.net/img/dosya/akturkzsaglikcalisanlariicinpratikistatistik.pdf



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 2 26
Tartışma 5 1 5
Soru-Yanıt 4 1 4
Gösterme 5 1 5
Makale Kritik Etme 1 2 2
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 8 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Okuma 8 1 8
Performans 2 1 2
Toplam İş Yükü (saat) 69

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 5 2 1 4 2 2 5 5 1 5
ÖÇ 2 5 5 4 1 2 2 3 5 5 1 5
ÖÇ 3 5 5 4 1 2 2 3 5 5 1 5
ÖÇ 4 5 5 4 1 4 3 3 5 5 1 5
ÖÇ 5 5 5 4 1 4 3 3 5 5 1 5
ÖÇ 6 5 5 2 1 5 2 2 5 5 1 5
ÖÇ 7 5 5 2 1 5 2 2 5 5 1 5
ÖÇ 8 5 5 2 1 5 2 2 5 5 1 5
ÖÇ 9 5 5 2 1 5 2 2 5 5 1 5
ÖÇ 10 5 5 4 1 5 2 2 5 5 1 5
ÖÇ 11 5 5 4 1 5 2 2 5 5 1 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek