GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
2801004032017 UYGULAMALI ANA ÇOCUK SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI (AÇSAP)HİZMETLERİ Ders 4 8 11,00

Lisans



Bu dersin amacı öğrencilerin; doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası anne ve yenidoğanın bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için gerekli ebelik bakımını temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde verebilecek yeterliliğe ulaşmasını sağlamaktır.


Prof. Dr. Dr. Esin ÇEBER TURFAN Prof. Dr. Rabia Ekti GENÇ Doç Dr. Ummahan YÜCEL Doç. Dr. Aysun EKŞİOĞLU Dr. Öğretim Üyesi Mahide DEMİRELÖZ AKYÜZ Arş. Gör. İlkay ÜNAL"


1 1. Temel sağlık hizmetleri felsefesini kavrayabilme
2 2. Ulusal sağlık politikaları, TSH hedefleri ve hedef 21 doğrultusunda anne ve yenidoğan sağlığı hizmetlerini kavrayabilme
3 3. Doğum sonrası dönemde; annenin ve bebeğin fiziksel bakımlarını sağlayabilme, riskli durumları önleyebilme, aile üyelerinin bu yeni duruma psikososyal uyumunu sağlamada yardım ve rehberlik edebilme
4 4. Yenidoğanın fizik muayenesini yapabilme, büyüme ve gelişimini değerlendirebilme
5 5. Bağışıklama becerilerini geliştirebilme
6 6. Aile Planlaması yöntemlerine yönelik danışmanlık verebilme
7 7. Sağlık politikaları ve sağlık politikalarındaki değişikliklerin ebelik mesleğine yansımasını kavrayabilme
8 8. Ebelik mesleğine yönelik konularda araştırma yapabilme ve etkili sunum tekniklerini kullanarak edindikleri bilgileri aktarabilme becerisini kazanabilme
9 9. Çalıştığı toplumu tanıyabilme ve etkili iletişim kurabilme
10 10. Çalıştığı alan ile ilgili kayıt tutabilme ve ilgili istatistikleri değerlendirebilme
11 11. Ekip çalışmasının önemini kavrayabilme
12 12. Sosyal hizmet veren kurum ve kuruluşları tanıyabilme

Birinci Öğretim


EBELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR ,DOĞUM ÖNCESİ BAKIM,DOĞUM VE DOĞUM SONU BAKIM,TOPLUM EBELİĞİ,YENİDOĞAN SAĞLIĞI


Yıllık derstir


Uygulamalı Ana Çocuk Sağlığı Ve Aile Planlaması Bilgisi dersi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü İntörn derslerinden biridir. Kadın ve çocuk sağlığı ve hastalıkları alanlarındaki güncel yaklaşımlar ve gelişmeler doğrultusunda belirlenen seminer konuları dersin teorik içeriğini oluşturmaktadır. Seminer konuları, gruplar halinde öğrenciler tarafından ders sorumlu öğretim üyesi danışmanlığında hazırlanmakta ve teorik ders saatinde sunulmaktadır. Dersin uygulama süreci Sağlık Bakanlığı’na bağlı Kadın Hastalıkları ve Üniversite Hastanesinin Aile Planlaması birimi ile yerel yönetimlere bağlı 1. basamak sağlık hizmeti veren sağlık kuruluşlarında, EÜ İzmir Atatürk SYO Ebelik Bölümü İntörn Uygulama Esasları doğrultusunda Uygulamalı Doğum Bilgisi dersi ile entegre yürütülmektedir.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanımı, Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi
2 Riskli Gebeliklerin Evde İzlem ve Bakımı Uygulama
3 Gebelikte Solunum ve Gevşeme Egzersizleri Uygulama
4 Ebelikte Kavram ve Kuramın Önemi Uygulama
5 Yenidoğanda Aile Merkezli Bakım Uygulama
6 Mesleki Kimlik ve Profesyonellik Uygulama
7 Ebeliği Güçlendirmeye Yönelik Küresel Hedefler Uygulama
8 SÖZLÜ SINAVI Uygulama
9 Perinatal Dönem Mental Sağlık Ebeliği Uygulama
10 EBELER GÜNÜ ETKİNLİĞİ Uygulama
11 Ebelikte Lisansüstü Eğitim Uygulama
12 RESMİ TATİL
13 Merhamet Yorgunluğu Uygulama
14 Ebelik Eğitiminde Kalite ve Akreditasyon Uygulama
15 ARA SINAV

Bobak, I.M., Jensen, D.: Maternity and Gynecologic Care, The C.V.Company, ST. Lous, 1993. 2.Güner, H. : Obstetrik Ve Jinekoloji, Atlas Kitapcılık, Ankara, 1995. 3.Martin, L. L., Ruder, J. : Maternity Nursing, J.B.Lippincott Company, Philadelphia, 1991. 4.May, K. A., Mahlmeister, L. R.: Comprehensive Maternity Nursing, Second Edition, Lippincott Company, Philadelphia, 1990. 5.Pelmall, M.L. : Çağdaş Obstetrik Ve Jinekolojik Teşhis Ve Tedavi, Cilt:1-2, Barış Kitabevi, İstanbul, 1994. 6.Scott, S., Disoia, P., Hommond, B.C., Sillacy, W.N.: Danforth’s Obstetrics And Gynecology, Sixth Edition, Lippincott Company, Philadelphia, 1990. 7.Taşkın, L.: Anne Sağlığı Hemşireliği, 3. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 1994. 8.Üstün C. Koçak İ. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Yayınevi, 2009. 9.Günalp S. Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi. Pelikan Yayınevi, 2004. 10.Köker İ. Kadın Hastalıkları ve Doğum Temel Bilgileri. Nobel Yayınevi, 2006. 11.Cengiz A. Williams Doğum Bilgisi I-II. Nobel Yayınevi, 2005. 12.Üstün C, Koçak İ. Sistemik Hastalıklar ve Gebelik. Nobel Yayınevi, 2003. 13.Danforth’s Obstetrics and Gynecology. Çev.Ed: Ayhan A. Güneş Kitabevi, 2009. 14.Şirin A, Kavlak O. Kadın Sağlığı. Bedray Yayınevi, 2008. 15.Coşkun A. Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008. 16.Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset Matbaacılık, 2005. İnternet Kaynakları: http://www.womenshealth-elsevier.com/doc/journals.html http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi http://www.istanbul.edu.tr/istanbultip/kadin/index.html http://www.elsevier-international.com/journals/midw/authinfo.cfm http://www.turkebelerdernegi.com/ http://www.internationalmidwives.org/ http://www.unfpa.org/mothers/midwives.htm http://www.who.int/en/ http://www.saglik.gov.tr www.tjod.org



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 34
Uygulama/Pratik 1 33
Sözlü Sınav 1 33
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Dersin klinik uygulaması; birinci basamak kliniklerde haftada 9 saat olarak yapılmaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 15 3 45
Uygulama/Pratik 14 13 182
Bireysel Çalışma 1 35 35
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 35 35
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 35 35
Toplam İş Yükü (saat) 334

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 4 5
ÖÇ 2 3 4
ÖÇ 3 3 3 4 5 4
ÖÇ 4 3 5 4 4
ÖÇ 5 3 5 3 5
ÖÇ 6 3 4 5 4
ÖÇ 7 4 3 4 5 3
ÖÇ 8 3 5 4
ÖÇ 9 3 4 3 4 4 5
ÖÇ 10 3 4 3 4 4 3
ÖÇ 11 3 4 2 4 4 3
ÖÇ 12 3 4 3 4 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek