GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
2802001002016 BESLENME İLKELERİ II Ders 1 2 6,00

Lisans



Vitamin ve minerallerin yapıları, sınıflandırılması, fonksiyonları, besinsel kaynakları, farklı yaş ve cinsiyetteki bireylerin günlük vitamin ve mineral gereksinimleri ve bu besin ögelerini sağlayacak besinlerin çeşit ve miktarlarının değerlendirilebilmesi, yetersizlik, aşırı alım ve toksik düzeylerinin kavranılması; besinlerin işleme ve pişirme yöntemleri ve bu süreçler esnasında yapılarında meydana gelen değişikliklerin anlaşılması amaçlanmaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Murat URHAN, Araş. Gör. Rana Nagihan AKDER, Araş. Gör. Ceren AKANALÇI


1 Su ve elektrolitlerin insan bedeninin çalışmasındaki önemini öğrenir.
2 Suda eriyen vitaminlerin insan bedenin metabolizmasındaki önemini öğrenir.
3 Yağda eriyen vitaminlerin insan bedeninin metabolizmasındaki önemini öğrenir.
4 Makro- ve mikrominerallerin insan metabolizmasındaki önemini kavrar.
5 Besinlerdeki besin ögesi kayıplarını en aza indirmek için besin hazırlama, pişirme ve işleme tekniklerini öğrenir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Su, vitamin ve minerallerin sağlıklı beslenmedeki önemi, yapısı, özellikleri, sınıflandırması; besinlerin vitamin ve mineral içerikleri, hazırlama ve pişirme yöntemleri sırasında oluşan besin ögesi kayıpları ve bu esnada yapılarında meydana gelen değişikliklerin beslenme ilkelerine uygun şekilde laboratuvar ortamında uygulanması.


Hafta Konular (Teorik) Laboratuvar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Besin Ögesi Gereksinimleri-Beslenme Rehberleri-Besin Piramitleri (Diyetle Referans Alım/Dietary Reference Index-DRI; Önerilen Diyetle Alım Miktarı/Recommended Dietary Allowance-RDA),; Beslenme rehberleri-Dört Yapraklı Yonca ve dünya örnekleri Beslenme Rehberleri ile İlgili Uygulamalar-TUBER'in incelenmesi. Yüz yüze, tartışma, sunum Yok
2 Su ve Hidrasyon Su/Sıvı tüketim kayıtlarının tartışılması Yüz yüze, sunum, tartışma Yok
3 Vitaminlerin Genel Özellikleri Yağda Eriyen Vitaminler A Vitamini/ E vitamini Yumurta (yumurtanın özellikleri, yapısı, tazeliği, besin değeri vb.)- süt ve ürünleri (süt çeşitleri ve özellikleri, kefir, yoğurt, kaymak, peynir çeşitleri ve özellikleri) Yüz yüze, sunum Yok
4 Yağda Eriyen Vitaminler D vitamini/ K Vitamini Yumurta ile ilgili uygulamalar Yüz yüze, sunum, uygulama, tartışma Yok
5 Suda Eriyen Vitaminler Tiamin/Riboflavin/Niasin/Pantotenik Asit Meyvelerle ilgili sınıf içi pratik Yüz yüze, sunum Yok
6 Suda Eriyen Vitaminler B6 vitamini/B12 vitamini/Folat/Biyotin Sebzelerle ilgili sınıf içi pratik Yüz yüze, sunum Yok
7 Suda Eriyen Vitaminler C vitamini/Karnitin/Kolin/İnositol/Koenzim Q Süt ve ürünleri ile ilgili uygulamalar Yüz yüze, sunum, uygulama, tartışma Yok
8 Ara Sınav
9 Mineraller Sodyum/Potasyum/Klor Etlerle ilgili uygulamalar Yüz yüze, sunum, uygulama, tartışma Yok
10 Mineraller Kalsiyum/Demir/Fosfor/Kükürt Yağlarla ilgili pratik/uygulamalar Yüz yüze, sunum, tartışma, uygulama Yok
11 Mineraller İyot/Çinko/Flor Sebze ve meyvelerle ilgili uygulamalar Yüz yüze, sunum, uygulama, tartışma Yok
12 Mineraller Selenyum/Manganez/Krom/Bakır Yöresel lezzetler uygulamaları Yüz yüze, sunum, tartışma, uygulama Yok
13 İçecekler Laboratuvar temizliği Yüz yüze, uygulama Yok
14 Prebiyotik/Probiyotik/Postbiyotik/Sinbiyotik Genel değerlendirme Yüz yüze, sunum, tartışma, uygulama Yok

1. Baysal, A. (2011) Beslenme (13. baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 2. McGuire, M., Beerman, KA. (2011). Nutritional Sciences (2nd Edition). Belmont:Wasdsworth Cengage Learning. 3. Türkiye Beslenme Rehberi. (2016). Sağlık Bakanlığı, Ankara. 4. Mahan, L.K.,Escott-Stump, S., Raymond, J. (2011) Krause'sFood&theNutritionCareProcess (13.baskı). Washington: Elseiver. 5. Brown, AC. (2011). Understanding food: Principles and prepation (4th). Belmont:Wasdsworth Cengage Learning.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 13 4 52
Gözlem 5 2 10
Beyin Fırtınası 13 2 26
Rapor Hazırlama 5 2 10
Proje Hazırlama 1 6 6
Proje Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 5 3 15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 3 9
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 3 15
Toplam İş Yükü (saat) 177

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5 5 3 1 2 1 1 3 3 4 1
ÖÇ 2 5 5 3 1 2 1 1 3 3 4 1
ÖÇ 3 5 5 3 1 2 1 1 3 3 4 1
ÖÇ 4 5 5 3 1 2 1 1 3 3 4 1
ÖÇ 5 1 3 5 5 3 1 1 3 3 5 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek