GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
7080047562024 EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Seçmeli Ders Grubu 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Dersin amacı, öğrencilerin toplumun siyasi, ekonomik ve kültürel gelişimlerinin eğitimle ilişkisini öğrenmelerini sağlamaktır.


Dr. Eren ALKAN


1 Sosyolojik sorunların eğitimdeki karşılığını analiz edebilme
2 Eğitimin toplumsal yapı, kültür ve değerlerle nasıl etkileşimde bulunduğunu ve bu etkileşimlerin bireyler ve toplum üzerindeki etkilerini anlayabilme
3 Eğitim sisteminin sosyal, ekonomik ve kültürel işlevlerini kavrayabilme
4 Eğitim yoluyla toplumsal normların ve değerlerin nasıl aktarıldığını inceleyebilme
5 Eğitimdeki sosyal eşitsizlikleri, ayrımcılığı ve fırsat eşitsizliğini analiz edebilme ve bu sorunların çözümüne yönelik stratejiler geliştirebilme
6 Eğitim politikalarının toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini inceleyerek, bu politikaların toplumsal eşitsizlikleri nasıl etkilediğini değerlendirebilme
7 Eğitim kurumlarının toplumsal değişim süreçlerindeki rolünü anlayabilme ve eğitim yoluyla toplumsal değişim süreçlerini inceleyebilme
8 Eğitim sosyolojisi alanında kullanılan araştırma yöntemlerini öğrenerek, bu yöntemlerle veri toplama, analiz etme ve sonuçları yorumlama becerilerini geliştirebilme
9 Eğitim sistemleri, politikaları ve toplumsal etkiler üzerine eleştirel düşünme yeteneğini geliştirerek bu konularda derinlemesine analiz yapabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Eğitim, toplum, sistem


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Oryantasyon: Dersin amacı ve hedefleri Anlatım EGEDERS’te 1. Hafta dosyasında bulunan TÜM dokümanları inceleyiniz.
2 - Eğitim Sosyolojisi Nedir? - Temel Kavramlar - Çalışma Alanları - Eğitim Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi Anlatım Derse, Anthony Giddens, Sosyoloji kitabında “Eğitim” bölümünü okuyarak ve önemli gördüğünüz kısımları not alarak geliniz.
3 - Eğitimin İşlevleri - Eğitsel Sosyoloji - Eğitimin Toplumsal Kurumlarla İlişkisi Anlatım ve tartışma Derse, Émile Durkheim’ın Eğitim Sosyolojisi, Eğitimin Doğası ve Yöntemi kitabını okuyarak geliniz.
4 - Sosyalleşme - Sosyalleşme ve Eğitim - Toplumsal Sistem Olarak Okul - Eğitim ve Yabancılaşma Anlatım ve tartışma Okunması gerekenler: “Önsöz: Eğitim, Devlet, İnsan”, Fatma Gök “Cumhuriyetçi Eğitim Versus Demokratik Eğitim: Cumhuriyetçi Eğitimin Demokratik Açmazları”, Seçkin Özsoy
5 - Sosyalleşmenin Fonksiyonları - Sosyal Tabakalaşma, Hareketlilik ve Eğitim - Sosyal Yapı ve Sosyal Hareketlilik - Türkiye Cumhuriyeti’nde Eğitim Hareketleri Anlatım ve tartışma Okunması gerekenler: “Müfredatlarda Yüzyıllık Yurttaşlık Tahayyülü ve Egemenlik Mücadelesi”, Adnan Gümüş “Cumhuriyetin ‘Ötekiler’i: Eğitimde Ötekiler ve Ötekileştirme”, L. Işıl Ünal
6 - Göç ve Eğitim - Okul ve Toplumu Bütünleştirme Bir Sosyal Kurum Olarak Okul - Medya ve Eğitim Anlatım ve tartışma Okunması gerekenler: “Cumhuriyet Döneminde Engellilerin Eğitimi: Tıbbi Bir Kayıptan Yeti Farkına Gelgitli Bir İlişki”, Engin Yılmaz “Cumhuriyet’in 100 Yılına Ders Kitaplarından Bakmak: Olgunlaşamayan ‘Genç Cumhuriyet’”, Kenan Çayır
7 - Küreselleşme ve Eğitim - Okuldaki Etkileşim ve Toplumsal Sonuçlar - Okul ve Şiddet Anlatım ve tartışma Okunması gerekenler: “Cumhuriyet Eğitim Politikalarında Laiklik ve Anti-Laiklik”, İ. Rıfat Okçabol “Seçici İhmal Yoluyla Kamusal Eğitimin Tahribatı: Neoliberal-Muhafazakâr Dönüşüm”, Sezen Bayhan
8 Vize Ölçme ve Değerlendirme Saha çalışması (dönem sonu teslimi)
9 - Toplumlar ve Okul Kuruluş Sistemleri - Toplumsal Değişme ve Eğitim Anlatım ve tartışma Okunması gerekenler: “100 Yılda Eğitim ve Toplumsal Cinsiyet”, Yeşer Torun
10 TARTIŞMA HAFTASI: Eğitim sosyolojisinde güncel meseleler Tartışma Okunması gerekenler: “Cumhuriyet’in Neoliberal Döneminde Annelik ve Eğitimde Görülmeyen Kadın Emeği”, Meral Apak “Bitmeyen Baskı, Tükenmeyen Direniş: 100. Yılda Ana Dilinde Eğitim Deneyimi”, M. Şerif Derince “Lgbti+’ların 100 Yıllık Eğitim Serencamından Kesitler: Görünmezlikten ‘Düşman Öteki’ye”, Remzi Altunpolat
11 Tartışma Haftası Tartışma Okunması gerekenler: “Gizli Müfredat Merceğiyle 100 Yılda Eğitim Pratikleri”, Sebahat Şahin “100 Yılda Kademeler Arası Geçiş Politikaları: Merkezi Sınavlar ve Özel Dershaneler”, Gülay Aslan
12 Tartışma Haftası Tartışma Okunması gerekenler: “Türkiye’de Orta Sınıf ve Eğitim: Yapısal Sorunlara Bireysel Çözümler”, Canan Aratemür Çimen “Yükseköğretim, Üniversite ve Üniversite Özerkliği: Darülfünun’dan Boğaziçi Direnişi’ne”, Reşit Canbeyli “Cumhuriyet’in 100 Yılında Üniversitenin Serüveni”, Gülhan Türkay Hoştürk
13 Saha Araştırması Bireysel-akran çalışması Okunması gerekenler: “Türkiye’de Eğitim Emekçilerinin Örgütlenmesi ve 100 Yıllık Mücadele Birikimi”, Özgür Müftüoğlu “Mesleki ve Teknik Eğitimin 100 Yılı Aşkın Keskin Dönemeçleri”, Fuat Ercan&Gizem Şimşek
14 Saha Araştırması Bireysel-akran çalışması Okunması gerekenler: “Türkiye’de Açık Öğretim Liseleri ve Öğrencilere Etkileri”, Zeynep Özdoğan Gacal “100 Yılda Merkezî Eğitim Örgütünün Yapısı, Merkeziyetçilik ve Eğitimin İdeolojik İnşası”, Erdal Küçüker
15 Saha Araştırması Bireysel-akran çalışması Okunması gerekenler: “Cumhuriyet’ten Günümüze Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz ve Öğretmenliğin Söylemsel Dönüşümü”, Ziya Toprak “Cafer Gök’le Söyleşi”, Erdal Atıcı “Cumhuriyet’in 100. Yılında Yetişkin Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme”, Ş. Erhan Bağcı
16 Saha Araştırması Bireysel-akran çalışması Okunması gerekenler: “Türkiye’de Çocukluk Halleri: Çocuk Eğitiminin 100 Yıllık Türkiye Birikimi”, Mine Göl-Güven “Eğitim Sisteminde Çocuğun Yeri: Çocuk Mu Toplum Mu?”, Melike Acar
17 Final Ölçme ve Değerlendirme Tüm dönem konuları
18 Bütünleme Ölçme ve Değerlendirme Tüm dönem konuları

• Durkheim, É. (2023), Eğitim Sosyolojisi, Eğitimin Doğası ve Yöntemi, Dorlion Yayınları. • Giddens, A. (2012), Sosyoloji, Kırmızı Yayınları. • Gök, F. (der.) (2024), Eğitim, Devlet, İnsan, Tarih Vakfı Yayınları. • Ders öğretim elemanı tarafından paylaşılan sunum dosyaları ve diğer materyaller DİĞER KAYNAKLAR • Akbaş, O. (2008), “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”, Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt: 6, No: 16, ss. 9-27. • Domina, T., vd. (Ed.). (2019). Education and Society: An Introduction to Key Issues in the Sociology of Education. University of California Press. • Güleç, İ, Çelik, S. & Demirhan, B. (2012, Aralık), “Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme”, Sakarya University Journal of Education, 2/3, ss. 34-48. • Hesapçıoğlu, M. & Dündar, S. (2011), Türkiye’de Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Postmodernizm, Eğitim Kitabevi. • Gunter, H. (2023), A Political Sociology of Education Policy. Policy Press. • İnce, Â. (2019), Eğitim Sosyolojisi, Bir Yayıncılık. • Nozaki, Y. (2006), “Riding Tensions Critically: Ideology, Power/Knowledge, and Curriculum Making, Ideology”, Curriculum, and the New Sociology of Education: Revisiting the Work of Michael Apple, (Eds.: Lois Weis, Cameron McCarthy, and Greg Dimitriadis), Routledge, ss. 69-90. • Özdemir M. Ç. (2014), Eğitim Sosyolojisi. Pegem Akademi. • Tan, M. (n.d.), “Eğitim Sosyolojisinde Değişik Yaklaşımlar: İşlevselci Paradigma ve Çatışmacı Paradigma”. N.P., n.p. • Tezcan, M. (1985), Eğitim Sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları. • Young, M. F. D. (2008). Bringing Knowledge Back In: From Social Constructivism to Social Realism in the Sociology of Education. Routledge.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Alan Çalışması 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 5 5
Derse Katılım 8 8 64
Alan Çalışması 1 40 40
Toplam İş Yükü (saat) 109

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 2 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 3 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 4 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 5 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 6 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 7 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 8 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
ÖÇ 9 2 3 4 3 5 3 3 3 4 3 3 4 4 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek