GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AEÖEÖ022 ZİHİNSEL YETERSİZLİKTE ÖĞRETİM UYARLAMALARI Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans



Bu dersi alan özel eğitim öğretmenliği öğrencilerinin, - Öğretimsel düzenleme, etkili öğretim, özel eğitimde yeni yaklaşımlar, engel, özür, yetersizlik, kaynaştırma, tanı ölçütleri, eğitsel değerlendirme kavramlarını açıklamaları, -Akranlarına göre farklı gelişim özellikleri olan özel gereksinimleri olan bireylerin eğitimlerine yönelik yapılan öğretimsel uyarlamalar hakkında temel kavramları, bu alanda etkili öğretim yöntemleri açıklamaları, -Zihin yetersizliği olan çocukların öğrenme biçimleri ve Kaynaştırma ortamlarında sınıf içi uygulamalara örnek vermeleri, -Zihinsel yetersizlik gösteren bireylerin eğitimleri, yaşadıkları toplumda (aile, okul ve sosyal çevre olmak üzere) yapılacak düzenlemeler ve hak temelli uygulamalar hakkında örnek vermeleri, -Zihin yetersizliği olan bireyler için tanı ölçütlerini, ZY tanısı alan özel gereksinimli öğrencilerin özelliklerini ve eğitim ortamlarına katılımlarına ait özellikleri açıklamaları, -ZY gösteren öğrencilere sağlanması gereken, eğitim ortamlarındaki destek hizmetleri açıklamaları, -Bu öğrencilerin sınıf içi katılımlarını artırıcı, akran etkileşimlerini destekleyici uygulamaları ve öğretmenlerin sorumluluklarını belirlemeleri, -ZY olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve stratejileri açıklamaları, -ZY olan öğrencilerin devam ettiği sınıflarda etkili öğretim becerilerine yönelik öğretmenlerin planlama, uygulama ve değerlendirme becerileri ile ilgili bu alanda kullanılan etkili öğretim yöntemlerinin kullanılmasına yönelik becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Nilay KAYHAN


1 Ö1. Zihin yetersizliği ve engel, yetersizlik, özür gibi kavramları açıklar.
2 Türkiye'de özel gereksinimi olan bireyler için eğitim kurumları ve toplum yaşamındaki var olan yasal düzenlemeleri değerlendirir.
3 Zihin engelli bireylerin eğitim ortamlarına yerleştirme süreçlerini açıklar.
4 Zihin engeli ile diğer özel gereksinim türleri arasındaki farklılıkları belirler.
5 Zihin engelli tanısı alan öğrencilerin eğitim öğretim ve toplum yaşamında karşılaştıkları güçlükleri açıklar.
6 Okul ortamlarında zihin yetersizliği gösteren çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve stratejileri belirler.
7 Özel gereksinimi olan öğrencilerin eğitimi alanında kullanılan etkili öğretim yöntemlerini okul öncesi, ilkokul, ortaöğretim ve yükseköğretim olmak üzere belirler.
8 Öğretimsel uyarlamalar ile ilgili özel gereksinimi olan öğrencilerin eğitim ortamlarına katılımlarını artırmak için aldığı sorumluluğu yerine getirmek amacıyla problem çözme becerilerini kullanır.
9 ZY olan öğrencilerin eğitiminde uygun öğretimsel düzenlemeler yapılması için aile ve meslektaşları ile işbirliği uygular.
10 ZY öğrenciler için sınıf içi uyarlamaların niteliği ve etkili öğretimi ilişkilendirir.
11 Öğretmenlerin etkili öğretim becerileri ve mesleki gelişimlerine yönelik hizmet öncesi eğitimleri tartışır.

Birinci Öğretim


AESEÇ12 (AEÖEÖ022) Zihinsel Yetersizlikte Öğretim Uyarlamaları Dönem 8, Teori+Uygulama 2+0, Kredi 2, AKTS 4 Teori: Pazartesi 08.30- 10.15 (çevrimiçi) Derslik: D214 Bahar Yarıyılı 2023


Yok


Zihin yetersizliği olan çocukların öğrenme biçimleri; bireyselleştirme kavramı ve eğitimdeki önemi; bireyselleştirme için yapılması gerekenler; öğretimi uyarlama; öğretimin içeriğinde yapılan uyarlamalar; öğretimin sunumunda yapılan uyarlamalar; özel eğitim sınıflarında ve okullarında bireyselleştirme ve uyarlama örnekleri; kaynaştırma/bütünleştirme sınıflarında bireyselleştirme ve uyarlama örnekleri; akademik ve akademik olmayan alanlara yönelik uyarlama örnekleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Zihin yetersizliği olan çocukların öğrenme biçimleri
2 Bireyselleştirme kavramı ve eğitimdeki önemi
3 Bireyselleştirme örnekleri
4 Öğretimi uyarlamaları
5 İçerik uyarlamaları
6 Sunumun uyarlamaları
7 Vize
8 Özel eğitim sınıflarında bireyselleştirme ve uyarlama örnekleri
9 Özel eğitim okullarında bireyselleştirme ve uyarlama örnekleri
10 Kaynaştırma sınıflarında bireyselleştirme örnekleri
11 Kaynaştırma sınıflarında uyarlama örnekleri
12 Akademik alanlara yönelik uyarlama örnekleri.
13 Akademik olmayan alanlara yönelik uyarlama örnekleri.
14 Final Sınavı

 Güzel Özmen, R. (2012). Sınıf ortamında düzenlemeler, öğretim ilkeleri ve öğretimsel uyarlamalar (Ünite 8). Ayşegül Ataman (Ed). Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim. (s.177-216). Ankara: Vize Yayıncılık. Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim. Ayşegül Ataman (Ed). (2016). Ankara: Vize Yayıncılık  Editör Bahattin Acat: Etkili Öğretim yöntemleri Araştırma Temelli Uygulama. Nobel Yayıncılık. Diğer Kaynaklar: 1.DSM- V Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı (Prof. Dr. Ertuğrul KÖROĞLU, Amerikan Psikiyatri Birliği, 2-Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği: (2018) http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf 3. Bümen, N.T. ve Yazıcılar, Ü. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı uyarlamaları üzerine bir durum çalışması: devlet ve özel lise farklılıkları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 183-224 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1086542 4-Özmen, E. R. (Ed.). Zihinsel engellilerde öğretmenlik uygulaması: Öğrencilikten öğretmenliğe geçiş süreci (sf.36-56 ). Ankara: Pegem Akademi. 5. Derse yönelik videolar ve makaleler (Dersin öğretim elemanı tarafından yurt içi ve yurt dışı akademik erişilebilirliği açık ve izinli olan kaynaklar, Eğitim Bilişim Ağında - EBA ortamında ulaşılan kaynaklar yazarları ile birlikte paylaşılacaktır) 5. Polloway, E., Patton, J.R. & Serna, L.(2014). Özel gereksinimli öğrenciler için öğretim stratejileri (Çeviri Editörü: Şerife YÜCESOY ÖZKAN). Nobel Yayıncılık 6. Bakkaloğlu, H., Sucuoğlu, B. & Yılmaz, B. (2019). Okul Öncesi Kaynaştırma Sınıflarının Kalitesi: Yordayıcı Değişkenler . Eğitim ve Bilim, (1-16). 7.Yılmaz, B. & Karasu, N. (2017). Okul öncesi kaynaştırmada kalite: kapsam ve değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Elektronik Yayın. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.279652,17(1-18). 8. Saraç, T. ve Çolak, A. (2012). Kaynaştırma Uygulamaları Sürecinde İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüş ve Önerileri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, (1), ss.13-28. 9. Özel Eğitim dergisi ve öğretimsel düzenlemeler ile ilgili makaleler (Ders sorumlusu tarafından paylaşılacaktır). Derste, ders sorumlusu tarafından etkili öğrenme ortamları ile ilişkili örnek videolar paylaşılacaktır.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Ev Ödevi 10 4 40
Toplam İş Yükü (saat) 107

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 4 5
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
ÖÇ 11
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek