GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ÖZEMBSEÇ002 KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM Seçmeli Ders Grubu 1 2 4,00

Lisans


Türkçe


Bu derste önerilen okuma listesi ve izlenmesi önerilen filmler, MEB tarafından önerilen listeden tercih edilmiştir. Bakınız https://oygm.meb.gov.tr/www/2015-2019-mesleki-calisma-programlari/icerik/693 Not: Belirtilen öykü kitapları, ulaşılabilirlik durumu göz önüne alınarak öğrenciler tarafından tercih edilen yayınevinden alınabilir. Dersin Tanıtımı: Sevgili öğrenciler, özel eğitim bölümünün Meslek Bilgisi seçmeli derslerinden biri olan Karşılaştırmalı Eğitim dersine hoş geldiniz. Bu ders, siz öğretmen adaylarının Karşılaştırmalı eğitimin tanımı, kapsamı, tarihçesi; karşılaştırmalı eğitimde yöntem ve araştırma; farklı ülkelerin eğitim sistemlerinin yapı, işleyiş, okul kademeleri, insan kaynakları, eğitimin finansmanı, eğitimde özelleşme, eğitimde politika oluşturma, planlama ve uygulama yönlerinden karşılaştırılması; farklı ülkelerde eğitimde cinsiyet, sosyal adalet ve eşitlik; farklı ülkelerde eğitimde reform ve yenileşme girişimleri; farklı ülkelerde öğretmen ve eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemleri; eğitimde küreselleşme ve uluslararasılaşma; eğitimle ilgili uluslararası sınavlar, kurumlar ve kuruluşlar konularında bilgi ve deneyim sahibi olmanız amacıyla planlanmıştır.


Doç. Dr. Nilay KAYHAN


1 Karşılaştırmalı eğitimi açıklar.
2 Karşılaştırmalı eğitimin kapsamını açıklar.
3 Karşılaştırmalı eğitimde yöntem ve araştırmalara farklı ülkelerin eğitim sistemlerinden örneklendirir.
4 Eğitimde politika oluşturma, planlama ve uygulama yönlerini karşılaştırır.
5 Farklı ülkelerde eğitimde cinsiyet, sosyal adalet ve eşitlik çalışmalarını karşılaştırır.
6 Farklı ülkelerde eğitimde reform ve yenileşme girişimlerini ayırt eder.
7 Farklı ülkelerde öğretmen ve eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemlerini açıklar.
8 Eğitimde küreselleşme ve uluslararasılaşma kavramlarını ilişkilendirir.
9 Eğitimle ilgili uluslararası sınavlar, kurumlar ve kuruluşları örneklendirir.

Birinci Öğretim


ÖZEMBSEÇ1 (ÖZEMBSEÇ002) Karşılaştırmalı Eğitim ÖZEMBSEÇ1 (ÖZEMBSEÇ002) dersi için ön koşul ders bulunmamaktadır.


Dönem 2, Teori+Uygulama 2+0, Kredi 2, AKTS 4 Gün, Saat ve Derslik: Çarşamba, 08:30-10:15 Z09 Bahar Yarıyılı 2022 Öğretim Elemanları: Doç. Dr. Nilay KAYHAN Ofis: Z19 Özel Eğitim Bölümü 1.Kat Ofis Saatleri: Doç. Dr. Nilay KAYHAN – (Danışmanlık Ofis Saati) E-mail: hatice.nilay.kayhan@ege.edu.tr Önkoşullar:


Bu dersin içeriği ile yükseköğretimde özel eğitim öğretmenliğine devam eden öğrencilerinin aşağıdaki kazanımları elde etmeleri amaçlanmaktadır. Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersi tamamlayan özel eğitim öğretmeni adayı, 1-Karşılaştırmalı eğitimi açıklar. 2- Karşılaştırmalı eğitimin kapsamını açıklar. 3-Karşılaştırmalı eğitimde yöntem ve araştırmalara farklı ülkelerin eğitim sistemlerinden örneklendirir. 4- Eğitimde politika oluşturma, planlama ve uygulama yönlerini karşılaştırır. 5-Farklı ülkelerde eğitimde cinsiyet, sosyal adalet ve eşitlik çalışmalarını karşılaştırır. 6- Farklı ülkelerde eğitimde reform ve yenileşme girişimlerini ayırt eder. 7-Farklı ülkelerde öğretmen ve eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemlerini açıklar. 8-Eğitimde küreselleşme ve uluslararasılaşma kavramlarını ilişkilendirir. 9-Eğitimle ilgili uluslararası sınavlar, kurumlar ve kuruluşları örneklendirir. Bu ders haftada üç saat olarak 16 hafta üzerinden yürütülmektedir. Vize ve final haftasında ders işlenmeyecektir. Bu anlamda öğretmen adayları olarak sizler 14 hafta boyunca aktif olarak ders devam edeceksiniz. Dersin olduğu zaman dilimlerinin resmi tatillere rastlaması ve öğretim üyesinin kongre, seminer vb. çalışmalarının ders günlerine denk gelmesi durumunda mutlaka dersin telafi yapılacaktır. Dersin 5 ve 6 haftaları vize öncesinden online olarak işlenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği ve işleniş hakkında bilgilendirme
2 Karşılaştırmalı eğitim ile ilişkili temel kavramlar:
3 Karşılaştırmalı eğitimin tanımı, kapsamı, tarihçesi; karşılaştırmalı eğitimde yöntem ve araştırma
4 Farklı ülkelerin eğitim sistemlerinin yapı, işleyiş, okul kademeleri
5 Farklı ülkelerin eğitim sistemlerinin yapı, işleyiş, okul kademeleri, insan kaynakları, eğitimin finansmanı, eğitimde özelleşme
6 Eğitimde politika oluşturma, planlama ve uygulama yönlerinden karşılaştırılması
7 Farklı ülkelerde eğitimde cinsiyet, sosyal adalet ve eşitlik; farklı ülkelerde eğitimde reform ve yenileşme girişimleri
8 Ara sınav haftası
9 Farklı ülkelerde öğretmen ve eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemleri
10 Farklı ülkelerde öğretmen ve eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemleri
11 Farklı ülkelerde öğretmen ve eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemleri (Konuk)
12 Eğitimde küreselleşme ve uluslararasılaşma
13 Eğitimle ilgili uluslararası sınavlar, kurumlar ve kuruluşlar
14 Eğitimle ilgili uluslararası sınavlar, kurumlar ve kuruluşlar
15 Genel tekrar
16 Final haftası

Ders Kaynakları Karşılaştırmalı Eğitim Tematik Bir Yaklaşım Editörler: Murat Gürkan GÜLCAN • Fatih ŞAHİN PEGEM Yayınları (Temel Kaynak) Bu derste ülkemizdeki özel eğitim dergisinden alan makalelerinden en az 6 tane okumanız önem taşımaktadır. Arşive bu adresten ulaşabilirsiniz https://dergipark.org.tr/tr/pub/ozelegitimdergisi/archive Diğer Yardımcı Kaynaklar DSM- V Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı (Prof. Dr. Ertuğrul KÖROĞLU, Amerikan Psikiyatri Birliği Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.ht Mahmut ÇİTİL, Yasalar ve Özel Eğitim (2018), Vize Yayıncılık Vuran, S., & Yücesoy, Ş. (2003). Türkiye'de özel gereksinimli bireylere yönelik hizmetlerin yasal yapılanmasında Avrupa Birliği'ne uyum çabalarının yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 141-157. Topçu, N. Türkiye’nin Maarif Davası, Dergah Yayınları Eğitimde Yasal Haklar http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/Egitim-Hakk%C4%B1-ve-E%C4%9Fitimde-Haklar.pdf Çağlar, S. (2011). Engelli Hakları Sözleşmesi’nde Ayrımcılık Yasağı ve Türkiye’nin Uyum Sorunu. TBB Dergisi, 96, 149-178. 571 Sayılı Özürlüler İdaresi Başkanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (1997, 30 Mayıs) T.C. Resmi Gazete, 23004. Okuma Serisi Bal Köpüğü, Dilek Şahin, Hale Çiftçi, Nobel yayınları Özen, Y., Gül, A. ve Gülaçtı, F. (2007). Demokratik Eğitim Politikası (Eleştirel bir Yaklaşım). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 111-130. Okuma Serisi (Listeden seçerek dilediğiniz 2 kitabı okumanız varsa filmini izlemeniz beklenmektedir) Uzun Çarşının Uluları-Mithat ENÇ Ötüken Neşriyat Sınıfın Önü / Front of the Class Tepetaklak Nelson / Half Nelson Bitmeyen Gece-Mithat ENÇ Selamlık Sohbetleri-Mithat ENÇ Louis Braille / Görmezlerin Kitap Okumasını Sağlayan Çocuk – Margaret Davidson  Öğretmen / Teaching Mrs. Tingle Film-(En az 2 filmi izlemeniz beklenmektedir, sınıf içerisinde tartışılacaktır) Canım Öğretmenim / Monsieur Lazhar (Film) Küçük Ağacın Eğitimi / The Education of Little Tree Zoraki Kral (Kral Kekeme) Dil Konuşma alanına yönelik Koro (https://gloria.tv/video/jeMsBrXiXarC2NfTzUpAreivk)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Rapor Hazırlama 2 1 2
Bireysel Çalışma 16 2 32
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 8 1 8
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 2 16
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Okuma 14 2 28
Ev Ödevi 2 1 2
Toplam İş Yükü (saat) 118

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4 3 3 4 4 3
ÖÇ 2 4 4 4 3 4 4 4 4
ÖÇ 3 3 4 3 2
ÖÇ 4 3 3 3 3 4 4 4
ÖÇ 5 5 4 5
ÖÇ 6 4 3 4 3 3 4
ÖÇ 7 4 4
ÖÇ 8 4 3 3 3
ÖÇ 9 3 3 3 3 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek