GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
2801002042017 SAĞLIK BİLİMLERİNDE ETİK Ders 2 4 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin, tıp etiği alanındaki temel kavramları ve yaklaşımları kavrayarak, ebelik uygulamaları sırasında etik kurallar doğrultusunda bakım vermelerini sağlamaktır.


Doç. Dr. Hafize ÖZTÜRK CAN, Dr. Öğr. üyesi Aytül HADIMLI


1 Etik kavramını, etiğin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini kavrayabilme
2 Ebelik uygulamaları öncesinde sözel ve yazılı hasta onamı alabilme
3 Ebelik uygulamaları sırasında hasta mahremiyeti ile ilgili gerekli önlemleri alabilme, uygulayabilme
4 Ebelik bakımı sırasında malpraktise karşı gerekli önlemleri alabilme, uygulayabilme
5 Sağlık ekibi içindeki etik ihlaller konusunda gerekli önlemleri alabilecek yeterliliğe ulaşabilme
6 Sağlık ekibi içindeki etik ihlaller konusunda gerekli önlemleri alabilecek yeterliliğe ulaşabilme
7 Ebelik uygulamalarını çevreleyen etik sorunları değerlendirebilme

Uzaktan Eğitim (İkinci Öğretim)


Yok


Yok


Etiğe kavramsal giriş, etiğin önemi ve etiğin tarihsel gelişimi. İnsan, hasta, kadın, gebe, çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları. Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği. Malpraktis. Genetik araştırmalar ve etik boyutu. Jinekoloji ve obstetrik uygulamalar ve etik boyutu. Yardımcı üreme teknikleri ve etik boyutu. Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu, Kontrasepsiyon, abortus ve etik boyutu. AIDS/HIV. v.b bulaşıcı hastalıklar ve etik boyutu. Hasta iletişiminin etik boyutu.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı Etiğe kavramsal giriş Ve Tarihsel Gelişimi
2 Etik İlkeler
3 Ebelik Etik Kodları
4 İnsan, hasta, kadın, gebe, çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları
5 Sağlık Çalışanlarının Hakları
6 Aydınlatılmış Onam
7 Malpraktis
8 Vize
9 Jinekoloji Ve Obstetrik Uygulamalar Ve Etik Boyutu
10 Prenatal tarama ve antenatal bakımı etik boyutu
11 Yardımcı üreme teknikleri ve etik boyutu
12 Kontrasepsiyon, abortus ve etik boyutu
13 Bulaşıcı hastalıklar ve etik boyutu
14 Hasta iletişiminin etik boyutu
15 Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği
16 Final

1- Çobanoğlu N, Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun yayınevi, Ankara, 2009. 2- Üstün Ç., Tıp Etiği Kavramlarına Giriş, E.Ü.T.F Yayınları, İzmir, 2002. 3- Bernard LO., Resolving Ethical Dilemmas A Guide for Clinicians,Walters Kluew Company, California. 4- Aydın E., Tıp Etiğine Giriş, Pegem A Yayınları, Ankara, 2001. 5- Dietrich V. Engelhardt., Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik, Çeviren: Arın NAMAL, Nobel Tıp Kitapevleri, 2000. 6- Sal Fiscina MD, JD .,Janet B. Seifert, JD., Legal Check-up Medical Practice Essential Guide for the Health Care Team. 7- Elçioğlu, Ö. Ş. "Hasta Hakları Açısından Hekimlik Sırrı." Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi. Ankara: Hekimler Birliği Yayını, 1997. 8- Oğuz, N. Y. "Hasta Hakları Alanındaki Gelişmeler ve Değişen Değerler." Türkiye Klinikleri: Tıbbi Etik Dergisi. Ankara: Hekimler Birliği Yayını, Cilt 5, 1997. 9- Vural, G. "Hasta Hakları". Kriz Dergisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını. 10- Sağlık Bakanlığı Hasta Hakları Yönetmeliği. http://www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-15943/h/hastahaklariyonetmeligi.pdf 11- Bilim Etiği. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048. 12- Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi. http://www.yok.gov.tr 13- International Code Of Ethics For Midwives. ICM. http://www.internationalmidwives.org/ 14- Frith L., Draper H. Ethics and Midwifery. Elsevier. 2003 15- Şentürk SE. Meslek olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. 16- Yıldırım G, Koçkanat P, Duran Ö. Ulusal Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri. Sted, 23(4): 148-154. 17- Şahinoğlu S, Örs Y. Kadın Sağlığında Tıbbi Etik Sorunları. http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/kadin_sagliginda_tibbi_etik.pdf. 18- Tazebay UH. Genetik Araştırmalar ve Etik. http://www.21yyte.org/assets/uploads/files/051-61%20H.%20Tazebay%20.pdf. 19- Eşrefoğlu M. Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Etik. Turkiye Klinikleri J Med Ethics 2002;10(2):81-6. 20- Arısoy Y. Sağlık Çalışanlarının Hukuki Sorumlulukları. DEUHYO ED 2009, 2 (4), 183-187. 21- Bosek M, Savage T. The Ethical Component of Nursing Education. Lippincott Williams & Wilkins. 2007. 22- Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik. (Çed. Ed. Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü). İstanbul Tıp Kitapevi, 2013, İstanbul. 23- Foster IR, Lasser J. Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. (Çev Ed. ErsoyN, Özcan M, Ergin A.) Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Sti. 2015, Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 20
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 80

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Örnek Vaka İncelemesi 6 2 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 30 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 40 40
Okuma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 127

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 4 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5 4 4
ÖÇ 6 5 2 2
ÖÇ 7 5 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek