Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3201004152023 | SES TASARIMI | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Sinema, reklam, animasyon ve multimedyada ses ve müziğin kullanım alanlarını incelemek. Modern kayıt teknikleri, edit ve miks yöntemlerini öğrenmek. Geleneksel ve dijital medyada görsel ve işitsel tasarım araçlarını kullanabilmek.
1 | Ses tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme |
2 | Ses tasarımının tarihi ve teknolojik gelişim aşamalarında araç ve kayıt teknikleri hakkında bilgi sahibi olma |
3 | Adobe Audition, Ableton Live, Apple Logic, Cubase ve AVID Protools programlarında ses tasarımı yapabilme |
4 | Geleneksel ve dijital medyada görsel ve işitsel tasarım araçlarını kullanabilme |
Birinci Öğretim
[Yok]
• Ses tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmek. • Ses tasarımının tarihi ve teknolojik gelişim aşamalarında araç ve kayıt teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. • Adobe Audition, Ableton Live, Apple Logic, Cubase ve AVID Protools programlarında ses tasarımı yapabilmek.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin amaç ve hedefleri belirtir ve yapılacak uygulamalar anlatılır. | Anlatım | ||
2 | Hafta 2: Görüntü için Post-Prodüksiyon I: Sinemada ses ve müziğin kullanımına örnekler üzerinden giriş yapılır. Görüntü ve işitsel örüntülerden bahsedilir. Sesin algısal özellikleri, seçim ve kombinasyonları sinematografik kesitler üzerinden tanımlanır. Transfer, Voice-Over ve ADR, Ses Efektleri, Foley ve Müzik gibi ses elementleri betimlenir. | Anlatım | ||
3 | Hafta 3: Görüntü için Post-Prodüksiyon II: Ritim, uygunluk, derinlik ve zaman gibi ses boyutları sinema üzerinden anlatılmaktadır. Diegetic ses ve ses kaynağı kavramları işlenir. Ses perspektifi ve salon hoparlör düzenlemeleri tanımlanır. | İnceleme ve çözümleme | ||
4 | Hafta 4: Ses ve Duyum: Frekans, dalga boyu, titreşim genliği gibi ses fiziğinin temel kavramları ele alınır. Kulak anatomisi ve işitme sistemi anlatılır. Mono, stereo ve surround sesi işitmek ve tasarımlarından bahsedilir. Psikoakustik ve alansal ses kavramları detaylandırılır. | Anlatım | ||
5 | Hafta 5: Akustik Stüdyo Tasarımı: Kayıt ve kontrol odaları akustik yapılaşmasından bahsedilmektedir. Yansıma, difüzyon, emilme gibi fiziksel ses döngülerin stüdyolardaki etkileri tanımlanır. Sinyal seviyeleri, kablo ve konnektör kullanımı açıklanır. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
6 | Hafta 6: Ses İşlemcileri I: Endüstride sesin manipülasyonunda kullanılan sinyal işlemicilerinden bahsedilecektir. Sinyalin stüdyo ortamında izlediği işletim rotası tanımlanacaktır. | Stüdyo çalışması | ||
7 | Hafta 7: Ses İşlemcileri II: Frekans, dinamik alan, zaman kontrol ve automasyonu gibi ses işlemcileri kavramları ele alınır. Çeşitli hardware ve software tasarımlarında ses işlemcilerinin kullanım alanları betimlenir. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
8 | Ara Sınav | |||
9 | Hafta 9: Mikrofon Tasarım ve Uygulamaları: Modern kayıt tekniklerinde enstrümanların mikrofonlama teknikleri anlatılacaktır. Dinamik, Condenser, Ribbon ve Boundary gibi özel amaçlı mikrofonların mekanik ve elektronik yapılaşmaları anlatılacaktır. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
10 | Hafta 10: Kayıt Teknikleri I: 9 Kanal Davul Kayıdı • Vurmalı Çalgılar • Bas Gitar • Elektro-Gitar • Akustik Gitar • Telli enstrümanların kayıt aşamaları anlatılır. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
11 | Hafta 11: Kayıt Teknikleri II: Piyano • Üflemeli • Yaylı Enstrümanlar • Vokal • Okestra Kayıtları örneklendirilir. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
12 | Hafta 12: Dijital Ses Teknolojisi & DAW: Bit rate & depth, sampling, AD çeviriciler, ses dosyası formatları ve aktarım protokolleri tanımlanır. DAW teknolojisi ile edit, mix, ve master platformları Ableton Live, Garageband, Logic PRO, Cubase & AVID Protools programları üzerinden anlatılır. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
13 | Hafta 13: MIDI, Sentezliyiciler & Samplers: MIDI sistem bağlantıları, mesajları ve enstrümanlarının kullanım alanları gösterilir. MIDI synth ve saati tanımlanır. Hardware ve software sentezleyici, sıralayıcı ve örnekleyiciler sunulur. Sample ve müzik kullanım alanlarında telif haklarından bahsedilir. | Araştırma | ||
14 | Hafta 14: Multimedya & Oyun için Ses Tasarımı: Günümüz multimedia sanat ve oyun prodüksiyonlarında ses tasarımının tarihsel gelişimi incelenir. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
15 | Hafta 15: Post-Prodüksiyon & Multimedya için Ses Tasarımı: Kayıt, loop ve sample kullanımı ile öğrenci tarafından hazırlanmış veya bir buluntu görsel kesit ses ile ilişkilendirerek remix tasarlama projesi başlar. | Stüdyo çalışması ve uygulama | ||
16 | Final Sınavı |
• Stanley R. Alten, Recording and Producing Audio for Media, Cengage Learning • David M. Huber, Modern Recording Techniques, Focal Press • Ilhami Kul, Bilgisayarla Ses ve Müzik Teknolojisi, Sistem Yayıncılık • Ufuk Önen, Ses ve Müzik Teknolojileri, Çitlembik Yayınları • Mark Cross, Audio Post Production: For Film and Television, Berklee Guide • Jean-Luc Sinclair, Principles of Game Audio and Sound Design, Focal Press • Robin Beauchamp, Designing Sound for Animation, Jenson Books Inc.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 |