Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3403001132020 | ARKEOLOJİYE GİRİŞ-I | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin amacı; diğer bilim dalları gibi gerçeği aramak yolunda bir araç olan Arkeoloji bilimini tüm teori, yöntem ve terminolojisi ile öğrencilerimize öğretebilmektir. İnsanoğlunun kendi içsel yolculuğunu aydınlatabilmesi ve kim olduğunu, ne olduğunu anlama ve insanlaşma yolunda gösterdiği çaba doğrultusunda öğrencilerimizin bu bilgileri analitik düşünerek, sentez yaparak kullanabilmesi ve değerlendirebilmesini sağlamaktır. Öğrencilerimizin, tüm bilim dünyası ve dalları içinde arkeoloji biliminin yeri ve önemini anlamalarını, özellikle de arkeoloji bilimi ve turizm arasındaki ilişkiyi kavramalarını, bilim kuramı ve felsefesi üzerinden arkeoloji biliminin temel ilke ve kuramlarını öğrenerek arkeoloji bilimi ile tanışmalarını, arkeoloji biliminde kullanılan mesleki terminolojiyi özümsemeleri ve arkeoloji bilim dalının temel konusu olan insanlık tarihindeki kronolojik gelişimlere ve süreçlere vakıf olmalarını sağlamak da dersimizin amaçları arasında yer almaktadır.
Doç. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU
1 | Varoluşsal anlamlar kazanabilme |
2 | Zaman kavramını algılayabilme ve tarih bilinci oluşturabilme |
3 | Geçmişten günümüze bir takım çıkarımlarda bulunabilme |
4 | Arkeolojik materyali günümüze uygun bir biçimde yorumlayabilme ve algılayabilme |
5 | Kültür ve toplumsal dinamiklerin ortaya çıkışını kavrayabilme |
6 | İnsanlık tarihini ve gelişimini öğrenebilme |
7 | Arkeolojik bilgiyi sentez yapabilme ve analitik düşünebilme |
8 | Arkeoloji, turizm ve turizm rehberliği bilim dalı arasındaki ilişkiyi doğru algılamak ve analiz etmek |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dersin içeriğini; bilim dünyası ve dalları içinde arkeoloji biliminin yeri ve önemini anlatmak, bilim kuramı ve felsefesi üzerinden arkeoloji biliminin temel ilke ve kuramlarını öğretmek, öğrencilerimizin arkeoloji bilimi tarihçesini, arkeolojinin yöntemlerini ve diğer bilim dalları ile olan ilişkisini anlatmak, kültür ve tabiat varlıkları koruma kanunu üzerinde durmak, kültürel miras, arkeoloji ve turizm ilişkisi üzerine bilgi vermek ve farkındalık yaratmak, arkeolojinin farklı dallarını konu almak, arkeoloji biliminde kullanılan mesleki terminolojiyi özümsemelerini ve arkeoloji bilim dalının temel konusu olan insanlık tarihindeki kronolojik gelişimlere ve süreçlere vakıf olmalarını sağlamak oluşturmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması; içeriğin ve dersin işlenişinde izlenecek yöntemin açıklanması, arkeolojinin tanımı | ||
2 | Bilim tarihi ve felsefesi içinde arkeolojinin yeri ve diğer bilim dalları ile ilişkisi | ||
3 | Arkeolojide kuramlar ve kavramlar | ||
4 | Arkeolojide kuramlar ve kavramlar | ||
5 | Arkeoloji bilimi tarihçesi; dünya arkeoloji tarihi, Türk arkeoloji tarihi | ||
6 | Arkeolojinin yöntemleri; araştırma yöntemleri (yüzey araştırması, kazı teknikleri, restorasyon, konservasyon), tarihlendirme yöntemleri (Rölatif ve absolut yöntemler) | ||
7 | Arkeolojinin yöntemleri; araştırma yöntemleri (yüzey araştırması, kazı teknikleri, restorasyon, konservasyon), tarihlendirme yöntemleri (Rölatif ve absolut yöntemler) | ||
8 | Arkeoloji ile ilişkili bilim dalları | ||
9 | Kültür ve tabiat varlıklarını koruma kanunu ve kültürel miras | ||
10 | Kültürel miras kavramı, UNESCO ve Türkiye Dünya Miras Listesi yerleşmeleri | ||
11 | Somut ve somut olmayan kültürel miras yönetimi, arkeoloji ve turizm ilişkisi | ||
12 | Arkeolojinin dalları; Tarihöncesi Arkeolojisi (Prehistorya, yazısız zamanlar), Öntarih ve Önasya Arkeolojisi (Protohistorya) ve Klasik Arkeoloji | ||
13 | Bazı temel kavramlar | ||
14 | Bazı temel kavramlar |
- Colin Renfrew ve Paul Bahn, Arkeoloji: Kuramlar, Yöntemler ve Uygulama, Çeviren: Gürkan Ergin, Homer Kitabevi, İstanbul, 2017. - Brian Fagan, Arkeolojinin Kısa Tarihi, Çeviren: Abdullah Yılmaz, Alfa Yayıncılık, 2019. - Colin Renfrew ve Paul Bahn, Arkeoloji; Anahtar Kavramlar, Çeviren: Selda Somuncuoğlu, İletişim Yayınları, İstanbul, 2013. - Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, İstanbul, 2019. - Metin Özbek, 50 Soruda İnsanın Tarihöncesi Evrimi, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, İstanbul, 2011. - Mehmet Özdoğan, Arkeolojinin Politikası ve Politik Bir Araç Olarak Arkeoloji, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2006. - Alaaddin Şenel, Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul, 2014. - Güven Arsebük, Uzak Geçmişimize Dair Okumalar, Ege Yayınları, İstanbul, 2012. - Necmi Karul (Editör), Tarihöncesinden Demir Çağına, Anadolu’nun Arkeoloji Atlası, Arkeoatlas, 2011/01. - Anadolu’nun Tarihöncesi, Yazısız Zamanlar, Arkeoatlas, Sayı: 1, 2002. - Antonia Sagona ve Paul Zimasky, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye’nin En Eski Kültürleri, MÖ 1.000.000 – 550, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2015.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 3 | 3 | 9 |
Soru-Yanıt | 6 | 1 | 6 |
Gözlem | 8 | 1 | 8 |
Beyin Fırtınası | 6 | 2 | 12 |
Bireysel Çalışma | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |