Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3403002012020 | DİNLER TARİHİ-I | Ders | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Dinler Tarihi I dersinin amacı; günümüzde hala yaşayan ya da tarihe karışmış dünyanın çeşitli bölgelerindeki geleneksel dinleri ve bugün için az ya da çok sayıda inananı olan çeşitli Yakındoğu dinlerini inceleyerek, hem öğrencilerin kendi bireysel gelişimlerine katkıda bulunmak hem de ülkemize gelen farklı dinsel inanç ve kültürlere sahip konuklarımızı daha iyi tanıyabilmeyi ve söz konusu dinsel gelenekleri ilgili oldukları arkeolojik eserler üzerinde anlatabilmeyi sağlamaktır.
Doç. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU
1 | Totemizm, Animizm gibi dinsel içerikli kavramlarla ifade edilen kimi geleneksel dinlerin ve Yahudilik ve Hıristiyanlık dinlerinin, tarihsel gelişimlerini, temel prensiplerini, mezheplerini ve inanç ve ibadet esaslarını çeşitli yayınlardan ve arkeolojik eserlerden kavrayıp, aktarabilme |
2 | Efes, Sardis, İzmir, Yalvaç, Antakya, Urfa, Konya-Çatalhöyük, İstanbul ve Kapadokya gibi belirgin bir dinsel karakteri olan ören yerleri ve kültür bölgelerinin, eski uygarlıkların dinleri ve Hıristiyanlık ve Yahudilik için önemlerini idrak etme ve bu farkındalığı inanç ve kültür turizminde yeni ve değerli birer ürün olarak pazarlayabilme |
3 | İçerikle ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanıma ve takip |
4 | İçerik dahilinde öğrendiği dinsel gelenekleri ve bu geleneklerle ilgili eserleri en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek |
5 | İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu algılama ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte edebilme |
6 | Geçmişteki ve günümüzdeki farklı dinsel geleneklerin niteliklerini hakkıyla bilme, temel prensiplerine saygı duyma, dinlerin farklılıklarından çok ortak noktaları üzerine yoğunlaşma ve bu bakış açısını hem kendi bireysel ilişkilerinde hem de meslek yaşantısında gelen konuklarına karşı yaşama geçirebilme |
7 | Türkiye’nin günümüzde hala yaşayan ya da tarihe karışmış pek çok dine yurtluk yapmış bir coğrafya olmasının nedenlerini tahlil edebilme ve bu kültürel zenginliği genlerimize işlemiş bir özellik olarak algılayarak günümüz kültürü ve yaşamı içine entegre edebilme |
8 | Din tanımı, dinlerin sınıflandırılması gibi konuların bakış açısına göre değişebildiklerini idrak etme ve bu nedenle dogmatik gibi görünen bu konularda daha esnek ve saygılı bir yaklaşıma sahip olma |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersin içeriğini; Yakındoğu’da semavi dinler olarak tanımlanan Yahudilik ve Hıristiyanlık ve bu dinsel geleneklerle ilişkili merkezler, eserler ve yaşayan gelenekler ve kültürler oluşturur. İnanç turizmi açısından oldukça zengin ülkemizde, bu kapsamdaki Efes, Sardis, İzmir, Yalvaç, Antakya, Urfa, Konya-Çatalhöyük, İstanbul ve Kapadokya gibi belirgin bir dinsel karakteri olan ören yerleri ve bu yerlerle bağlantılı Meryem Ana, St. John, St. Paul, İbrahim Peygamber gibi dinsel karakterler ve Yedi Kilise, Ayasofya, Kariye Müzesi, Anadolu’lu azizler, Süryanilik vb. konular da dersin içeriğiyle yakından ilişkilidir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Anadolu ve dinler tarihi ve inanç turizmi; dinler tarihi dersinin amacı, içeriği ve bakış açısı | ||
2 | Din kavramı, dinlerin sınıflandırılması ve dinin ögeleri | ||
3 | Günümüzde dinsel coğrafya ve yaşayan dinler | ||
4 | Geleneksel Dinler (Totemizm, Animizm, Naturizm, Ata Kültü kavramları) | ||
5 | Yahudilik:Yahudilikle ilgili temel terimler | ||
6 | Yahudiliğin tarihsel gelişimi | ||
7 | Yahudiliğin tarihsel gelişimi | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yahudiliğin temel özellikleri | ||
10 | Günümüzde Yahudilik ve mezhepler | ||
11 | Yahudilikte inanç temelleri | ||
12 | Yahudilikte ibadet | ||
13 | Hıristiyanlık:Hıristiyanlıkla ilgili temel terimler | ||
14 | Hıristiyanlığın tarihsel gelişimi | ||
15 | Hıristiyanlığın tarihsel gelişimi | ||
16 | Final Sınavı |
- Baki Adam (editör), Dinler Tarihi, Grafiker Yayınları, 2015. - Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi (III cilt), Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000. - Şinasi Gündüz (editör), Yaşayan Dünya Dinleri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007. - Şinasi Gündüz, Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi Yayınları, Ankara, 1998. - Felicien Challaye, Dinler Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul, 1998. - Mary Pat Fisher, Living Religions, Prentice Hall, 2005. - Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, İsam Yayınları, 2006. - Şinasi Gündüz, Pavlus, Hıristiyanlığın Mimari, Ankara Okulu Yayınları, 2001. - Ali İhsan Yitik, Hz. Meryem ve Efes, Dinler Tarihi Yazıları, Tibyan Yayıncılık, 2001. - Zafer Duygu, Kristolojiye Giriş, Divan Kitap, 2018. - Zafer Duygu, Hıristiyanlık ve İmparatorluk, Divan Kitap, 2017. - Zafer Duygu, İnciller Güvenilir Metinler midir?, Düşün Yayıncılık, 2020. - Zafer Duygu, Nikomedia ve Hıristiyanlık, Düşün Yayıncılık, 2018. - Zafer Duygu, İsa, Pavlus ve İnciller, Düşün Yayıncılık, 2019. - Turhan Kaçar, Geç AntikÇağ’da Hıristiyanlık, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2015. - www.dunyadinleri.com
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
Tartışma | 8 | 2 | 16 |
Alan Gezisi | 2 | 4 | 8 |
Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 |