Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3403002142020 | ANADOLU DEMİR ÇAĞI KRALLIKLARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Anadolu Tarihi ve Sanatı seri dersinin bir uzantısı niteliğinde sayılabilecek bu dersin amacı; Anadolu’da Demir Çağ’da varlık göstermiş uygarlıkları inceleyerek, Turist Rehberliği öğrencilerine Anadolu turları sırasında ve sonrasındaki mesleki yaşamlarında örnek bir bilgi ve yaklaşım temeli oluşturabilmektir.
Doç. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU
1 | Dönemle ilgili temel arkeoloji sorunları, terimleri ve kronolojisini kavrama |
2 | Günümüzden yaklaşık 3 bin yıl kadar önce, MÖ I. bin yılın 2. çeyreğinde, Türkiye’nin doğusundan batısına kadar uzanan bir coğrafyanın, neden “Krallıklar coğrafyası” olarak tanımlanmayı hak eden bir gelişim sürecine girdiğini tahlil edebilme ve bu süreci günümüz kültürü ve yaşamı ile karşılıklı olarak değerlendirebilme |
3 | Geç Hitit, Urartu, Lydia, Phrygia gibi MÖ I. bin yıl Anadolu Krallıklarını, Karatepe, Karkamış, Tuşpa (Van), Sardis (Salihli) ve Gordion gibi başkentler ve önemli yerleşmeleri eşliğinde tanıyıp, aktarabilme |
4 | MÖ I. bin yılın Karkamış, Tuşpa, Sardis, Gordion ve İonia gibi en önemli yerleşmeleri ve kültür bölgelerinin, kendi dönemlerindeki çevre kültürler içindeki önemlerini idrak etme ve bu farkındalığı turizmde yeni ve değerli birer ürün olarak pazarlayabilme |
5 | Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan Urartu, Lydia, Phryg ve Geç Hitit dönemlerine ait mimari, heykel ve diğer buluntu türlerini tanıma, tanımlama ve bu eserlere ilişkin yorumları örnekleyebilme |
6 | Dönemle ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanıma ve takip etme |
7 | Dönemle ilgili öğrendiği arkeolojik yerleşmeleri ve eserleri en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek |
8 | İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu ortaya koyabilme ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte edebilme |
9 | Geçmişteki ve günümüzdeki Anadolu uygarlıkları, kültürü ve coğrafyasının değerini ve niteliklerini hakkıyla bilme ve değerini bilecek farklı kültürlere tanıtabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersin içeriğini; Demir Çağ’da tam bir “Krallıklar Coğrafyası” olan Anadolu’daki uygarlıklarının, tarihsel süreç içindeki zamandizinsel yerleri, mimari, çanak çömlek, heykeltıraşlık yapıtları ve diğer önemli maddi kültür öğeleri yanında, kültürel, toplumsal, siyasal, dinsel ve düşünsel yapıları oluşturmaktadır. Geç Hitit, Urartu, Asur, Lydia, Phrygia gibi Anadolu Demir Çağ Krallıkları ve Karatepe, Karkamış, Tuşpa (Van), Sardis (Salihli), İonia gibi ülkemiz kültür turizminde en çok ziyaret edilen antik kentler ve bölgeler, kent planları ve buralarda ortaya çıkarılan buluntu ve kalıntıların slaytları da bu dersin içeriğinde önemli bir yeri tutarlar.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Geç Tunç Çağı ve Hitit İmparatorluğunun sonu | ||
2 | Demir Çağa giriş ve deniz halkları | ||
3 | Geç Hitit Kent Devletleri | ||
4 | Geç Hitit Kent Devletleri | ||
5 | Urartu Krallığı | ||
6 | Urartu Krallığı | ||
7 | Urartu Krallığı | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Phryg Krallığı | ||
10 | Phryg Krallığı | ||
11 | Lydia Krallığı | ||
12 | Lydia Krallığı | ||
13 | I. bin yılda doğu batı ilişkileri | ||
14 | I. bin yılda doğu batı ilişkileri | ||
15 | Kıta Yunanistan kültürü, İonia ve Anadolu kültürleri | ||
16 | Final Sınavı |
1.Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi, Başlangıçtan Perslere Kadar, Der Yayınları, İstanbul, 2003. 2.Troia, Düş ve Gerçek, Homer Kitabevi, İstanbul, 2001. 3.Arkeo Atlas, Hititler, Tunç Çağı, Sayı 3, 2004 4.Arkeo Atlas, Doğu’nun Demir Çağı, Sayı 4, 2005. 5.Altan Çilingiroğlu, Urartu Krallığı, Tarihi ve Sanatı, Yaşar Yayınları, İzmir, 1997. 6.B.B. Piotrovskii, The Ancient Civilizations of Urartu, Geneva, 1969. 7.Ekrem Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, Tübitak Yayınları, 2008
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
Tartışma | 10 | 2 | 20 |
Beyin Fırtınası | 8 | 2 | 16 |
Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 5 |