Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TBS439 | KEMAN VII | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 8,00 |
Lisans
Türkçe
Kemanda Türk müziği geleneksel çalım tekniklerini V. Pozisyonda uygulama. V. III. I. Pozisyonlar kullanılarak oktav dönüşleri yapabilme. 1 ses aktarımla çalabilme. Dinleyerek ve çalarak çalgı repertuvarı geliştirme ve GTSM içinde farklı türlerde icra becerisinin yanında doğaçlama becerisi kazandırma
Ebru EKMEKÇİOĞLU, Doç. Dr. Nurdan Gürtunca
1 | 1. V. pozisyonda Türk müziği geleneksel çalım tekniklerini kurallaştırarak kavrama |
2 | 2. Geleneksel çalım tekniklerini V. Pozisyonda etütlerle pekiştirme |
3 | 3. 1 ses aktarımla çalabilme |
4 | 4. Makam dizilerini çalgının zorluk derecesine göre sıralama |
5 | 5. Kurulan makamsal sıraya göre çalgı repertuvarı oluşturma |
6 | 6. Eser icrasında dinleme ve taklit etme bilincini geliştirme |
7 | 7. Çalgı ile makam olgusunu ifade eden doğaçlamalar yapabilme. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Türk müziği geleneksel çalım teknikleri ders etütleri ile kurallı olarak V. pozisyonda öğretilecek ve yerinden çalınan eserler üzerinde ezgiler V. Pozisyon kullanılarak oktavdan çalınacak. 3 ses aktarım çalışmasına devam edilecek. Bunun yanında 1 ses aktarımla çalma becerisi edinilip geliştirilecek. Arşiv kayıtlarından oluşturulmuş örnek icralar ve doğaçlamalar dinlendikten sonra eser icrasına çalışılacak. Çalgı ile doğaçlama çalışmalarına başlanacak.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Çalgı Repertuvarı geliştirme Zeybek ve sirto türlerinde örnek icra dinleme ve eşlikli çalma becerisi kazandırma (yerinden ve 3 ses aktarımlı olarak) V. pozisyon parmak egzersizleri | Rast Zeybek (Tanburi Cemil Bey) Rast Sirto (Meçhul) Ders etütleri 3. Bölüm (V. Pozisyon parmak çalışmaları) | ||
2 | Çalgı Repertuvarı geliştirme ve Longa çalma becerisi kazandırma (yerinden ve 3 ses aktarımlı olarak) | Mahur Sazsemai (Refik Talat Alpman) Yegah Longa (Aydın Oran) Nişaburek Longa (Sedat Öztoprak) | ||
3 | Çalgı Repertuvarı geliştirme ve Oyunhavası çalma becerisi kazandırma (yerinden ve 3 ses aktarımlı olarak) | Hüseyni Sazsemai (Cinuçen Tanrıkorur) Köyde Sabah Tahir Oyun Havası (Sedat Öztoprak) Sivas | ||
4 | Çalgı Repertuvarı geliştirme ve Oyunhavası çalma becerisi kazandırma (yerinden ve 3 ses aktarımlı olarak) | Tahir Oyun Havası (Saadettin Arel) Gülizar Şarkı Bi Vefa Bi Çeşmi Bidad (Dede Efendi) –Aksak- | ||
5 | 1 ses aktarımla çalabilme Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Uşşak Methal (Alaaddin Yavaşca) Uşşak Sazsemai Arap (Anonim) | ||
6 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma V. III. I. Pozisyon geçişleri ile oktav dönüşleri yapabilme | M.Kürdi Sazsemai (Sadi Işılay) Ders etütleri III. Bölüm (oktav dönüşleri) | ||
7 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Acemaşiran Saz Eseri (Sedat Öztoprak) Zeybek Ferahfeza Sazsemai (Tanburi Cemil Bey) | ||
8 | Genel tekrar yapılıp öğrencilerin eksikleri tamamlanır. | |||
9 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Hicaz Sazlar Çalınır (Yesari Asım Arsoy) –Aksak- 3 Hicaz Sazsemai (Refik Talat Alpman) 3 | ||
10 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Hisarbuselik Longa (Santuri Ethem Bey) 3 Suzidil Sazsemai (Fahri Kopuz-Sedat Öztoprak) 3 | ||
11 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Nihavend Oyunhava (Hüseyin Saadettin Arel) Nihavend Sazsemai (Ferit Sıdal) | ||
12 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Nihavend Sazsemai (Vecdi Seyhun) Nihavend Sazsemai (Ömer Altuğ) | ||
13 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Nikriz Sirto (Refik Fersan) Şeddiaraban Bade-İ Vuslat İçilsin (Faize Ergin) Şeddiaraban Sazsemai (Tanburi Cemil Bey) | ||
14 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Sultaniyegah Peşrev (Refik Fersan) –Hafif- Sultaniyegah Sirto (Refik Fersan) - | ||
15 | Çalgı Repertuvarı geliştirme dinleme, çalma ve doğaçlama yapma becerisi kazandırma | Bayatiaraban Düşme Dağda Gezen Geyik (K. Nikolaki)-Sofyan Hüzzam Sazsemai (Refik Fersan) | ||
16 | FİNAL SINAVI |
Doç. Dr. Nurdan Gürtunca yayınlanmamış ders etütleri 3. Bölüm A (Geleneksel Çalım Tekniği İle V. Pozisyon Parmak Etütleri V. III. I. Pozisyon geçişleri ile oktav dönüşleri) TRT Arşiv Kayıtları Yardımcı kitaplar ÖZDEN, A. (2003). Türk Müziği’nde Keman Metodu, Senfoni Müzik, İzmir TRT, (2006). Türk Sanat Müziği Saz eserleri I-II, Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara TRT, (1999). Türk Sanat Müziği Seçme Eserler I-II, Müzik Daire Başkanlığı, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Gözlem | 10 | 4 | 40 |
Gösterme | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 4 | 32 |
Performans | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 240 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 0 | 5 | 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |