Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TBS127 | UD I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Lisans
Türkçe
Çalgıyı geleneksel icra üslubu ve tekniğiyle öğretmek.
Dr. Fatih Coşkun- Dr. Erkan Aydın
1 | Ud’daki perdeleri metodolojik düzen içinde öğrenme. |
2 | Mızrap tutuşunu ve tekniğini metodun ilerleyişine göre öğrenip, uygulayabilme. |
3 | Geleneksel icra üslubunu ve çalım tekniklerini kazanma. |
4 | Edindiği bilgileri kişisel beceriyle birleştirerek kullanabilme. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Onur Akdoğu’nun “UD Metodu” birinci bölümden- yedinci bölümüne kadar (1-102) olan etütlerin metodik icrası.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, önemi, izlenecek yöntemler, kurallar ve kullanılacak materyallerin tanıtımı. 1. Bölüm: Çalgının tanıtımı, tutuşu, pozisyon bilinci ve 1. pozisyon. Metodun tanıtımı . Ud’da akort ve düzen. İki dörtlük notlarda mızrap vuruşu. 2. Bölüm: Hüseyniaşiran, Acemaşiran, Rast, Dügah ve Kürdi perdeleri: Metottaki etüt numaraları (1- 18). | İlgili etütlerin Ud ile çalışılması (Çalgının tanıtımı, tutuşu, pozisyon bilinci ve 1. pozisyon. Metodun tanıtımı . Ud’da akort ve düzen. İki dörtlük notlarda mızrap vuruşu). 2. Bölüm: Hüseyniaşiran, Acemaşiran, Rast, Dügah ve Kürdi perdelerinin öğrenilmesi için ilgili etütlerin birlikte çalışılması. Metottaki etüt numaraları (s.1- 17) | ||
2 | Hüseyniaşiran, Acemaşiran, Rast, Dügah, Kürdi, Çargah, Neva, Hüseyni ve Acem perdeleri. | Hüseyniaşiran, Acemaşiran, Rast, Dügah ve Kürdi perdelerinin öğrenilmesi ile ilgili etütlerin dinlenilmesi (1- 18). Çargah, Neva, Hüseyni ve Acem perdelerinin öğrenilmesi ile ilgili etütlerin gösterilmesi ve ödev verilmesi: (19- 41). | ||
3 | Çargah, Neva, Hüseyni, Acem, Gerdaniye ve Muhayyer perdeleri. | Çargah, Neva, Hüseyni ve Acem perdelerinin öğrenilmesi ile ilgili etütlerin dinlenilmesi (19- 41). 1. ve 2. bölümün genel tekrarının yapılması (1- 41). Eksikliklerin birlikte çalışılması. 3. bölüm: Bir dörtlük notun gösterilip, mızrap vuruşunun üst- alt şekliyle uygulanması, kullanımı, Gerdaniye ve Muhayyer perdelerinin öğrenilmesi ile ilgili etütlerin gösterilmesi ve ödev verilmesi (42- 55). | ||
4 | Bir dörtlük notla ilgili mızrap vuruşunun üst- alt şekli, Gerdaniye, Muhayyer perdeleri, hız terimleri: (allegro, moderato) ve nüans işaretleri (forte, piyano, mezzoforte) | Bir dörtlük notla ilgili mızrap vuruşunun üst- alt şekliyle uygulanması, kullanımı, Gerdaniye ve Muhayyer perdelerinin öğrenilmesi ile ilgili etütlerin dinlenilmesi (42- 55). Hız terimleri (allegro, moderato) ve nüans işaretleri (forte, piyano, mezzoforte) kavramlarının öğretilmesi ve ilgili etütlerin ödev olarak verilmesi (56- 58). | ||
5 | Hız terimleri (allegro, moderato) ve nüans işaretleri (forte, piyano, mezzoforte) ve 3. bölüm (42- 58). | Hız terimleri (allegro, moderato) ve nüans işaretleri (forte, piyano, mezzoforte) kavramlarının öğretilmesi ve ilgili etütlerin öğrenci tarafından seslendirilmesi. (56- 58). 3. bölümün dinlenilmesi ve birlikte çalışılması. (42- 58). Yıl içi birinci performans (QUİZ I) için 1’den 58’e kadar tüm etütlerin ödev olarak verilmesi. | ||
6 | Quiz I: (1- 58), 4. bölüm: Sekizlik notun ve müzik yazısında nokta. | Yıl içi birinci performans (QUİZ I) için 1’den 58’e kadar tüm etütlerin seslendirilmesi ve değerlendirilmesi. 4. bölüm: Sekizlik notun ve müzik yazısında notun yanına konulan noktanın (.) öğrenilmesi ve ilgili etütlerin ödev olarak verilmesi (59- 72). | ||
7 | 1/8'lik notun ve müzik yazısında notun yanına konulan nokta (.) ile ilgili etütlerin dinlenilmesi (59- 72). Zorunlu etütlerin çalışılması ve ödev olarak verilmesi (46, 56, 57, 58, 63, 64, 65, 67, 68, 71, 72). | |||
8 | Zorunlu etütler, triole, nimzirgüle, nimşehnaz ve yegah perdeleri. | Zorunlu etütlerin dinlenilmesi (46, 56, 57, 58, 63, 64, 65, 67, 68, 71, 72). 5. Bölüm: Üçleme/ Triole kavramının uygulamalı olarak bona ve çalgı ile gösterilmesi ve Nimzirgüle, Nimşehnaz ve Yegah perdelerinin öğrenilmesi ve ilgili etütler. ( (73- 82). | ||
9 | Üçleme/ triole, nimzirgüle, nimşehnaz, kabanimhisar, kababuselik, kabadügah ve kabakürdi perdeleri. | Üçleme/ Triole kavramının uygulamalı olarak (bona ve çalgı ile), Nimzirgüle, Nimşehnaz ve Yegah perdeleri ile ilgili etütlerin dinlenilmesi (73- 82). Kabanimhisar, Kababuselik, Kabadügah ve Kabakürdi perdelerinin örneklendirilerek icra edilmesi ve öğrenilmesi ile ilgili etütlerin ödev olarak verilmesi (83- 89). Kabanimhisar, Kababuselik, Kabadügah ve Kabakürdi perdelerinin ilgili etütlerin dinlenilmesi (83- 89). Kabarast, Nimhicaz, Eviç ve Segah perdelerinin öğrenilmesi ile ilgili etütlerin ödev olarak verilmesi (90- 94). | ||
10 | Kabarast, Nimhicaz, Eviç ve Segah perdeleri. | Kabarast, Nimhicaz, Eviç ve Segah perdeleri ile ilgili etütlerin dinlenilmesi (90- 94). 5. bölümün genel tekrarı için ilgili etütlerin ödev olarak verilmesi (73- 94). | ||
11 | 5. bölüm tekrar, 6. bölüm: sesdaş (anarmonik), Irak, Eviç ve Nimhicaz perdeleri. | 5. bölümün genel tekrarı için ilgili etütlerin dinlenilmesi (73- 94). 6. bölüm: Sesdaş (anarmonik) seslerin öğretilmesi, Irak, Eviç ve Nimhicaz perdeleri ve ilgili etütlerin ödev olarak verilmesi (95- 97). Irak, Eviç ve Nimhicaz perdeleri ve ilgili etütlerin dinlenilmesi (95- 97). Yıl içi ikinci performans (QUİZ II) için 59’dan 98’e kadar olan etütlerin ödev olarak verilmesi. | ||
12 | Quiz II: (59-97), Kabanimhicaz, Nimzirgüle ve Kabanimzirgüle perdeleri (98-102). | Yıl içi ikinci performans (QUİZ II) için 59’dan 97’ye kadar olan etütlerin dinlenilip değerlendirilmesi. Kabanimhicaz, Nimzirgüle ve Kabanimzirgüle perdeleri ile ilgili etütlerin gösterilip, ödev olarak verilmesi (98- 102). Kabanimhicaz, Nimzirgüle ve Kabanimzirgüle perdeleri ve ilgili etütlerin dinlenilmesi (98- 102). 6. bölümün (genel tekrar) ödev olarak verilmesi (95- 102). | ||
13 | 6. bölüm (genel tekrar, zorunlu etütler: (76, 77, 78, 80, 84, 87, 91) | 6. bölümün genel tekrarının dinlenilmesi (95- 102). Zorunlu etütlerin ödev olarak verilmesi (76, 77, 78, 80, 84, 87, 91). Zorunlu etütlerin dinlenilmesi (76, 77, 78, 80, 84, 87, 91). Zorunlu etütlerin ödev olarak verilmesi (92, 93, 94, 95). | ||
14 | Zorunlu etütlerin dinlenilmesi (92, 93, 94, 95). Zorunlu etütlerin dinlenilmesi (97, 100, 101, 102). | İlgili etütlerin Ud ile çalınması (92, 93, 94, 95), (97, 100, 101, 102). | ||
15 | Final için zorunlu etütler: (46, 56, 57, 58, 63, 64, 65, 67, 68, 71, 72, 76, 77, 78, 80, 84, 87, 91, 92, 93, 94, 95, 97, 100, 101, 102) | Etütlerin Ud ile çalınması (46, 56, 57, 58, 63, 64, 65, 67, 68, 71, 72, 76, 77, 78, 80, 84, 87, 91, 92, 93, 94, 95, 97, 100, 101, 102). | ||
16 | Final: Zorunlu etütlerin doğru icrasını ve ilgili bölümlerin konularının teorik ve uygulamalı olarak sorgulamak. | İlgili etütlerin öğrenci tarafından Ud ile çalınması, öğrendiği teorik bilgileri verebilmesi ve öğrencinin performansını öğretim elemanlarının değerlendirmesi.(46, 56, 57, 58, 63, 64, 65, 67, 68, 71, 72, 76, 77, 78, 80, 84, 87, 91, 92, 93, 94, 95, 97, 100, 101, 102). |
Onur AKDOĞU “Ud Metodu”, Anadolu Matbaacılık, İzmir, 1992. UD Methodu ve UD.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 2 | 1 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Gözlem | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Performans | 14 | 1 | 14 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 16 |
Ev Ödevi | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 240 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | |||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 2 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | 5 |