GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TBS138 KEMENÇE II Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Lisans


Türkçe


Kemençe çalgısının geleneksel ve metodik yaklaşım yöntemleri kullanılarak öğretilmesi


Doç. Dr. Beril ÇAKMAKOĞLU


1 Etütlerin farklı tempolarda çalınması ile çalgıda hız becerisini geliştirebilme
2 Çalgıda pozisyon bilincini oluşturabilme
3 Basit makamlar için oluşturulmuş etütleri çalarak makamsal ezgi özelliklerini kavrayabilme
4 Basit makamlara ait peşrev ve saz semai gibi çalgısal türlerin icrasını, usul özellikleri de göz önünde bulundurarak uygulayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Makamsal etütlerin çalınması, peşrev-saz semai gibi türlerin seslendirilmesi, çalgıda pozisyon kavramının öğretilmesi (ikinci pozisyon uygulaması)


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Rast makam dizisi içerisinde yer alan Segah ve Eviç perdelerinin ilgili etütler eşliğinde çalışılması (Etüt 169-171) Rast makamı dizisi/Yine Bir Gülnihal Şarkı (Dede Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme
2 Sevdim Yine Bir Nevcivan/Rast Şarkı (Basmacı Abdi Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme Rast Saz Semai (Benli Hasan Ağa) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Aksak Semai usulünü eser üzerinde benimsetme.
3 Uşşak makam dizisi içerisinde yer alan perdeleri ilgili etütler eşliğinde benimsetmek. (Etüt 173-175 ) Cana Rakibi Handan Edersin (Giriftzen Asım Bey) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
4 Uşşak Saz Semai (Dede Salih Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Aksak Semai usulünü eser üzerinde benimsetme. Eser üzerinde yay uygulamalarında bulunma. Bayati makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 176-178)
5 Gül Yüzlülerin Şevkine Gel (Tabii Mustafa Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Yürük Semai usulünü eser üzerinde benimsetme. Eser üzerinde yay uygulamalarında bulunma. Bayati Peşrev (Neyzen Emin Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
6 Ara Sınav I (Rast Saz Semai ve Uşşak Peşrevin dinlenilmesi ve değerlendirilmesi) Bayati Saz Semai (Kanuni Ömer Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
7 Kürdi makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 184-186) Kürdi Peşrev (Akın Özkan) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
8 Buselik makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 187-189 ) Güle Sor Bülbüle Sor (İsmail Baha Sürelsan) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
9 Buselik Peşrev (Kemençeci Nikolaki) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Buselik Saz Semai (? ) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
10 Hüseyni makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 181-183) Hicran Oku Sinem Deler (Lavtacı Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
11 Hüseyni Peşrev (Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Hüseyni Peşrev (Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
12 Ara Sınav II (Buselik Saz Semai ve Hüseyni Peşrev’in dinlenilmesi ve değerlendirilmesi) Deşifre Hüseyni Saz Semai (Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme.
13 Yarıyıl içerisindeki makamlarda taksim çalışması Yarıyıl içerisindeki eserlerin genel tekrarı
14 Kemençede ikinci pozisyon uygulamalarının çalışılması Kemençede ikinci pozisyon uygulamalarının çalışılması
15 Yarıyıl içerisindeki makamlarda taksim çalışmaları Yarıyıl içerisindeki eserlerin genel tekrarı
16 Final Sınavı Final Sınavı

Beril Çakmakoğlu-Mehmet Yalgın: KEMENÇE METODU 1, TRT Nota Arşivi



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 14 2 28
Gözlem 10 4 40
Gösterme 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 2 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 4 32
Performans 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek