Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TBS138 | KEMENÇE II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 8,00 |
Lisans
Türkçe
Kemençe çalgısının geleneksel ve metodik yaklaşım yöntemleri kullanılarak öğretilmesi
Doç. Dr. Beril ÇAKMAKOĞLU
1 | Etütlerin farklı tempolarda çalınması ile çalgıda hız becerisini geliştirebilme |
2 | Çalgıda pozisyon bilincini oluşturabilme |
3 | Basit makamlar için oluşturulmuş etütleri çalarak makamsal ezgi özelliklerini kavrayabilme |
4 | Basit makamlara ait peşrev ve saz semai gibi çalgısal türlerin icrasını, usul özellikleri de göz önünde bulundurarak uygulayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Makamsal etütlerin çalınması, peşrev-saz semai gibi türlerin seslendirilmesi, çalgıda pozisyon kavramının öğretilmesi (ikinci pozisyon uygulaması)
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Rast makam dizisi içerisinde yer alan Segah ve Eviç perdelerinin ilgili etütler eşliğinde çalışılması (Etüt 169-171) | Rast makamı dizisi/Yine Bir Gülnihal Şarkı (Dede Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme | ||
2 | Sevdim Yine Bir Nevcivan/Rast Şarkı (Basmacı Abdi Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme | Rast Saz Semai (Benli Hasan Ağa) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Aksak Semai usulünü eser üzerinde benimsetme. | ||
3 | Uşşak makam dizisi içerisinde yer alan perdeleri ilgili etütler eşliğinde benimsetmek. (Etüt 173-175 ) | Cana Rakibi Handan Edersin (Giriftzen Asım Bey) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
4 | Uşşak Saz Semai (Dede Salih Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Aksak Semai usulünü eser üzerinde benimsetme. Eser üzerinde yay uygulamalarında bulunma. | Bayati makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 176-178) | ||
5 | Gül Yüzlülerin Şevkine Gel (Tabii Mustafa Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. Yürük Semai usulünü eser üzerinde benimsetme. Eser üzerinde yay uygulamalarında bulunma. | Bayati Peşrev (Neyzen Emin Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
6 | Ara Sınav I (Rast Saz Semai ve Uşşak Peşrevin dinlenilmesi ve değerlendirilmesi) | Bayati Saz Semai (Kanuni Ömer Efendi) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
7 | Kürdi makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 184-186) | Kürdi Peşrev (Akın Özkan) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
8 | Buselik makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 187-189 ) | Güle Sor Bülbüle Sor (İsmail Baha Sürelsan) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
9 | Buselik Peşrev (Kemençeci Nikolaki) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | Buselik Saz Semai (? ) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
10 | Hüseyni makam dizisi içerisinde yer alan perdelerin ilgili etütler eşliğinde çalışılması. (Etüt 181-183) | Hicran Oku Sinem Deler (Lavtacı Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
11 | Hüseyni Peşrev (Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | Hüseyni Peşrev (Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
12 | Ara Sınav II (Buselik Saz Semai ve Hüseyni Peşrev’in dinlenilmesi ve değerlendirilmesi) Deşifre | Hüseyni Saz Semai (Andon) Örnek eser üzerinde geleneksel icra becerisini geliştirme. | ||
13 | Yarıyıl içerisindeki makamlarda taksim çalışması | Yarıyıl içerisindeki eserlerin genel tekrarı | ||
14 | Kemençede ikinci pozisyon uygulamalarının çalışılması | Kemençede ikinci pozisyon uygulamalarının çalışılması | ||
15 | Yarıyıl içerisindeki makamlarda taksim çalışmaları | Yarıyıl içerisindeki eserlerin genel tekrarı | ||
16 | Final Sınavı | Final Sınavı |
Beril Çakmakoğlu-Mehmet Yalgın: KEMENÇE METODU 1, TRT Nota Arşivi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Gözlem | 10 | 4 | 40 |
Gösterme | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 4 | 32 |
Performans | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 240 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |