Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TBO401 | TÜR VE BİÇİM BİLGİSİ III | Ders | 4 | 7 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Türk Müziği’ndeki tür, biçim ve bunları oluşturan kavramların örnekleriyle, açıklanarak öğrenilmesi.
Dr. Erkan Aydın- Didem Taştabanoğlu
1 | Türleri oluşturan ve birbirinden ayıran öğeleri farkedebilme. |
2 | Geleneksel müziklerin toplumsal yaşamdaki yerini ve etkilerini değerlendirebilme. |
3 | Müzik eserlerinin ve türlerin değişiminin sonuçlarını gözlemleyebilme. |
4 | Tür ve biçim bilgisini, müziğin yaratımında, tüketiminde ve icrasında kullanabilme. |
5 | Geleneksel ve Çağdaş Türk müziği türlerine ilişkin unsurlardan;yerelden ulusala, uluslararası çevreye uzanan bir çizgide yararlanabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Geleneksel Türk sanat müziği ve alt türleri, Geleneksel eğlence müziği ve alt türleri, Cami müziği ve alt türleri, Tasavvufi sanat müziği türleri ve alt türleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk Sanat Müziği; (Dizgesel ögeler, çalgısal ögeler, ezgisel ögeler, ritimsel ögeler, biçimsel ögeler, sözel ögeler, icrasal ögeler), Geleneksel Sanat Müziğinde Türler; Genel Olarak Şarkı; a) Çocuk ve gençlik şarkıları, b) Fasıl şarkısı, c) Solo şarkı, d) Piyasa şarkısı, e) Eğlence şarkısı türleri. | Onur Akdoğu/ Nihavend (Çocuk Şarkısı)/ Serçe, Hacı Arif Bey/ Rast (Fasıl Şarkısı)/ Hatırımdan Çıkmaz Asla, Avni Anıl/ Hicaz (Solo Şarkı)/ Sevmiyorum Seni Artık, Mahmut Oğul/ Hüseyni (Piyasa Şarkısı)/ Yağdır Mevla'm Su, Sadeddin Kaynak/ Hicaz (Eğlence Şarkısı)/ Tel Tel Taradım Zülfünü adlı eserler. (s.277- 284) | ||
2 | Aranağme, Taksim, Gazel, Peşrev, Genel Olarak Semaî; a) Yürüksemaî, b) Ağırsemaî, c) Sazsemaî, türleri. | Bimen Şen/ Kürdilihicazkar Şarkı ve Aranağme/ Seninle Ey Gül-i Ahsen, Tanburi Cemil Bey/ Hicaz Taksim, Ey Kamer-i Tal'at/ Gazel, Muallim İsmail Hakkı Bey/ Ferahfeza Peşrev, Onur Akdoğu/ Segah Peşrev/ Yüzlerce İnsan, Muallim İsmail Hakkı Bey/ Nihavend Yürüksemai/ Feryad İle Yad Eyler İken Ben Seni Her Bar, Muallim İsmail Hakkı Bey/ Nihavend Ağırsemai/ Ah, Seni Hükm-i Ezel, Tanburi Cemil Bey/ Ferahfeza Sazsemai adlı eserler. (s.286-309) | ||
3 | Beste, Kar, Kar-ı Natık, Takım, Fasıl türleri. | Zekai Dede/ Acemaşiran Beste/ Bin Cefa Görsem Ey Sanem Senden, Abdülali/ Rast Kar/ Şevkname, Dede Efendi/ Rast Kar-ı Natık/ Rast Getirip Fend İle, adlı eserler. (s.310-323) | ||
4 | Eğlence Müziği: (Dizgesel ögeler, çalgısal ögeler, ezgisel ögeler, ritimsel ögeler, biçimsel ögeler, sözel ögeler, icrasal ögeler), Eğlence Müziği'nin Türleri: Genel Olarak Oyun Havası; a)Sirto b) Longa c) Çiftetelli türleri. | Refik Fersan/ Nikriz Sirto, Kemani Sebuh/ Hicazkar Sirto, Santuri Ethem Bey/ Hisarbuselik Longa- Şehnaz Longa/ Kevser Hanım/ Nihavend Longa, Klarinet İbrahim Efendi/ Bahriye Çiftetellisi, alı eserler. (s.328- 334) | ||
5 | Mandra, Kanto, Köçekçe Takımı/ Tavşanca Takımı, Çingene Müziği türleri. | Lavtacı Andon/ Hicaz Mandra, /Kanto/ Saçların Ne Güzel Karakız, Katina'nın Elinde Makası, Gerdaniye Köçekçe Takımı, Anonim/ Mastika/, Anonim/ Kırmızıyı Severler, Erol Sayan/ Acemaşiran Oyun Havası, adlı eserler. (s.337- 343) | ||
6 | Cami Müziği; (Dizgesel ögeler, çalgısal ögeler, ezgisel ögeler, ritimsel ögeler, biçimsel ögeler, sözel ögeler, icrasal ögeler), Cami Müziğinin Türleri; Ezan, Kamet, Tardiyye, Tekbîr, Tehlîl, Telbiye türleri. | Anonim/ Sabah Ezanı, Hatip Zakiri Hasan Efendi/ Segah Tekbir/ Ali Kemal Belviranlı/ Hicaz Telbiye adlı eserler. (s.347- 351) | ||
7 | Genel Olarak Salat: Sabah Salatı, Cenaze Salatı, Bayram Salatı, Salatı Ümmiye türleri. | Hatip Zakiri Hasan Efendi/ Sabah Salatı- Cenaze Salatı (Hüseyni), Bayram Salatı (Bayati)/ Salat-ı Ümmiye (Segah) adlı eserler. (s.351-357) | ||
8 | Ara Sınav: Birinci hafta dan yedinci hafta dahil tüm konular. | Yazılı Sınav. | ||
9 | Cami İlahileri, 1) Dinsel Aylarla İlgili Olan İlahiler: a) Muharrem İlahisi b) Sefer İlahisi c) Rebîü’l Evvel – Rebîü’l Ahîr İlahisi d) Cemaziyel evvel ve Cemaziyel- ahîr İlahisi e) Recep İlahisi f) Şaban İlahisi g) Ramazan İlahisi h) Şevval, Zilkade, Zilhicce İlahisi. 2) Sözel İçerikle İlgili İlahiler: a) Hamdiye b) Mi’rac İlahisi c) Tevşih d) Tesbih İlahi, Kaside e) Kelime-i Tevhid İlahisi türleri. | Anonim/ Muharrem İlahisi/ Rast/ Şah Hüseyin'in Firkatine Ağlayan Beri Gelsin, Anonim/ Safer İlahisi/ Zirgüleli Hicaz/ Hak Şerleri Hayr Eyler, Anonim/ Rebiü'l Evvel İlahisi/ Hicaz/ Seyrettim Muhammed'i Doğmuş Nurlar İçinde, Zekai Dede/ Tövbe İlahisi/ Tövbe Edelim Zenbimize, Ali Rıza Şengel/ Ramazan İlahisi/ Onbir Ayın Sultabı Değil misin?, Anonim/ Zilhicce İlahisi/ Hüseyni/ İşte Geldi Iyd-i Adha, İzzettin Humayi/ Hamdiye/ Suzinak/ Şükredelim Hakk'a, Anonim/ Tevşih/ Uşşak/ Ey Şehinşah-ı Serir-i Enbiya, Zekai Dede/ Tesbih İlahisi/ Saba/ Ya Allah, ya Rahman, ya Alim, Rakım Efendi/ Kelime-i Tevhid İlahisi/ Hüseyni/ İsm-i Hüda Zikrimiz adlı eserler. (s.358- 370) | ||
10 | Na’t, Münacat, Mahvel Sürmesi, Temcîd, Mersîye, Şugl türleri. | Anonim/ Na't/ Acem/ Yine Dil Na't'ini Söyler Muhammed, Kenan Rıfai/ Münacat/ Hüseyni/ Biçareyim, Şeyh Abdülgani Gülşeni/ Mahvel Sürmesi/ Allahümme Entesselam ve Minkesselam", Hatip Zakiri Hasan Efendi/ Temcid ve Münacat/ Segah/ Ya Hazret-i Mevla, Şeyh Abdülgani Gülşeni/ Şugl/ Dügah/ Ya Latîfû ya Kafi adlı eserler. (s.371 - 383) | ||
11 | Mi’racîye türü. | Nayi Osman Dede/ Mi’racîye (s.386- 428). | ||
12 | Mevlîd türü. | Seslendiren: Necati Özer/ Mevlîd (s. 466- 474), Seslandiren: Ahmet Hafız Nalçacıoğlu/ Mevlîd (s.475- 478), Kazım Baba/ Ali Mevlidî (s.478- 479) adlı eserler. | ||
13 | Tasavvûfî Sanat Müziği; (Dizgesel ögeler, çalgısal ögeler, ezgisel ögeler, ritimsel ögeler, biçimsel ögeler, sözel ögeler, icrasal ögeler), Tasavvûfî Sanat Müziği'nin Türleri; Gülbang, Durak türleri. | Mehmed Ağa/ Durak/ Acem/ Çün Bahar Erüp, Hüseyin Sadettin Arel/ Durak/ Suzidil/ Musaffa Eyle Dil, adlı eserler. (s.485- 487) | ||
14 | Na’t, Taksim, İlk Peşrev, Son Peşrev, Son Yürük Sema’î türleri. | Itri/ Na't/ Rast/ Ya Hazret-i Mevlana, Dede Efendi/ Son Peşrev, Zekai Dede/ Son Yürük Semai adlı eserler. (s.488- 496) | ||
15 | Âyîn-i Şerîf, Âyîn-i Şerîf’te Bölmeler; A) 1. Selam B) 2. Selam, C) 3. Selam; a) Devrikebîr Bölmeciği, b) Aksaksemaî Bölmeciği, c) Yürüksemaî Bölmeciği, D) 4. Selam türleri ve Âyîn-i Şerîf’ler Hakkında Genel Görüşler. | İsmail dede Efendi/ Neva Âyîn-i Şerîf'i adlı eser. (TRT ve Ege DTM Konservatuvar Arşivi). | ||
16 | Final. | Bir ders saati (45 dakika) yazılı sınav. |
Onur Akdoğu, “Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler”, Meta Basım, İzmir, 2003.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | |||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | |||||||
ÖÇ 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 5 | |||||
ÖÇ 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |