GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
3403002092020 ANADOLU TARİHİ VE SANATI-II (KALKOLITIK VE TUNÇ) Ders 2 3 5,00

Lisans


Türkçe


Kültürel evrim süreci izlenerek anlatılan Anadolu Tarihi ve Sanatı dersi serisinin 2.si olan bu dersin amacı, kültür tarihinde Neolitik Çağ’ın ardından yaşanan Kalkolitik Çağ ve Tunç Çağ’da Anadolu’da varlık göstermiş uygarlıkları inceleyerek, Turist Rehberliği öğrencilerine Anadolu turları sırasında ve sonrasındaki mesleki yaşamlarında örnek bir bilgi ve yaklaşım temeli oluşturabilmek.


Doç. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU


1 Dönemle ilgili temel arkeoloji sorunları, terimleri ve kronolojiyi kavrama
2 İnsanoğlunun günümüzden yaklaşık 7 bin yıl kadar önce Kalkolitik Çağın ortalarında, Türkiye’nin güneydoğusunda neden kentleşme sürecine girdiğini tahlil edebilme ve bu süreci günümüz kültürü ve yaşamı ile karşılıklı olarak değerlendirebilme
3 Kalkolitik Çağdaki kültür süreçlerinden olan Halaf, Obeyd ve Uruk dönemlerini örnek yerleşmelerle birlikte açıklayabilme
4 Türkiye’nin Arslantepe, Troia, Alacahöyük, Hattuşa (Boğazköy) ve Kültepe gibi Kalkolitik, Tunç Çağ ve Hitit Dönemi yerleşmelerinin, kendi dönemlerindeki çevre kültürler içindeki önemlerini idrak etme ve bu farkındalığı turizmde yeni ve değerli birer ürün olarak pazarlayabilme
5 Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan Kalkolitik, Tunç Çağ ve Hitit dönemlerine ait mimari, heykel ve diğer buluntu türlerini tanıma, tanımlama ve bu eserlere ilişkin yorumları örnekleyebilme
6 Dönemle ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanıma ve takip etme
7 Dönemle ilgili öğrendiği arkeolojik yerleşmeleri ve eserleri en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek
8 İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu ortaya koyabilme ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte edebilme
9 Geçmişteki ve günümüzdeki Anadolu uygarlıkları, kültürü ve coğrafyasının değerini ve niteliklerini hakkıyla bilme ve değerini bilecek farklı kültürlere tanıtabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu dersin içeriğini Kalkolitik ve Tunç Çağlarda varlık göstermiş Anadolu uygarlıklarının; tarihsel süreç içindeki zamandizinsel yerleri, mimari, çanak çömlek, heykeltıraşlık yapıtları ve diğer önemli maddi kültür öğeleri yanında, kültürel, toplumsal, siyasal, dinsel ve düşünsel yapıları oluşturmaktadır. Ülkemiz kültür tarihinde en çok tanınan ve ziyaret edilen ören yerleri arasındaki Troia, Kültepe – Kaniş, Hattuşa (Boğazköy) ve Alacahöyük gibi, Tunç Çağ ve Hitit uygarlıklarına ait merkezleri, kent planları ve slaytları eşliğinde tanımak da ders içeriğinde önemli bir yeri tutarlar.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Geç Neolitik Çağ
2 Kalkolitik Çağ, kentleşme ve Güneydoğu Anadolu
3 Halaf kültürü
4 Obeyd kültürü
5 Uruk kültürü
6 Kalkolitik Çağın sonu ve Tunç Çağa geçiş: Etr kültürleri ve madenin yoğun kullanımının Tunç Çağ kültürlerine etkisi
7 Tunç Çağ genel özellikleri ve Troia
8 Ara sınav
9 Troia
10 Troia
11 Hatti Uygarlığı ve Alacahöyük
12 Orta Tunç Çağı: Asur Ticaret Kolonileri Çağı ve Kültepe (Kaniş Karum)
13 Hitit tarihi ve Eski Hitit Devleti
14 Hitit İmparatorluğu ve Hattuşa
15 Hitit dini ve dini mimarisi
16 Final Sınavı

1.Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi, Başlangıçtan Perslere Kadar, Der Yayınları, İstanbul, 2003. 2.Arkeo Atlas, Tunç Bakışlar, Son Kalkolitik ve İlk Tunç Çağı, Anadolu’da Kentleşme, Sayı 2, 2003. 3.TAY, Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri, Bakır-Taş Çağı (Kalkolitik), 1998 4.TAY, Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri, İlk Tunç Çağı (2 klasör), 2002 5.Troia, Düş ve Gerçek, Homer Kitabevi, İstanbul, 2001. 6.Arkeo Atlas, Hititler, Tunç Çağı, Sayı 3, 2004 7.Arkeo Atlas, Doğu’nun Demir Çağı, Sayı 4, 2005. 8.Ahmet Ünal, Hititler Devrinde Anadolu I-III, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2002-2003-2005 9.Sedat Alp, Hitit Çağında Anadolu, Tübitak Yayınları, 2003 10.Ekrem Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, Tübitak Yayınları, 2008


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 7 1 7
Beyin Fırtınası 14 2 28
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 10 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 5 15
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 142

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5
ÖÇ 7 5 5 5 5
ÖÇ 8 5 5 5 5
ÖÇ 9 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek