Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3403001222021 | ANADOLU TARİHİ VE SANATI-I (PALEOLİTİK VE NEOLİTİK) | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; Anadolu kültür tarihinde, insanoğlunun varlığına ilişkin ilk kanıtların elde edildiği en erken dönemlerden başlayarak ve kültürel evrim süreci izleyerek, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ ve Neolitik Çağ’da Anadolu’da varlık göstermiş uygarlıkları inceleyerek, Turist Rehberliği öğrencilerine Anadolu turları sırasında ve sonrasındaki mesleki yaşamlarında örnek bir bilgi ve yaklaşım temeli oluşturabilmek.
Doç. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU
1 | Dönemle ilgili temel arkeoloji sorunları, terimleri ve kronoloji mantığını kavrama |
2 | İnsanoğlunun geçirdiği kültürel ve biyolojik evrimi Afrika kökenleri ve kanıtları ile birlikte idrak etme |
3 | Günümüzde ilk sanat eserleri olarak tanımlanan mağara resimleri ve şişman kadın figürinlerini kendi mantığı ve dönemi içinde değerlendirip, tartışabilme ve çağdaş insan mantalitesi ile karşılıklı olarak değerlendirebilme |
4 | İnsanoğlunun günümüzden yaklaşık 12 bin yıl kadar önceki Neolitik Çağın başlangıcında, Türkiye’nin güneydoğusunda neden yerleşik yaşama geçip, tarım ve hayvancılığa başladığını kavrayıp, günümüz kültürü ve yaşamı ile karşılıklı olarak değerlendirebilme |
5 | Anadolu coğrafyasında yerleşik yaşama geçiş, Neolitik Çağdaki düşün ve yaşam biçimi ve höyükleşme arasındaki bağlantıyı açıklayabilme |
6 | Türkiye’nin Göbeklitepe ve Çatalhöyük gibi Prehistorik uygarlıklarının, kendi dönemlerinde çevre kültürler içindeki önemini idrak etme ve bu farkındalığı turizmde yeni ve değerli birer ürün olarak pazarlayabilme |
7 | Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan Paleolitik, Mezolitik ve Neolitik dönemlere ait mimari, heykel ve diğer buluntu türlerini tanıma, tanımlama ve bu eserlere ilişkin yorumları örnekleyebilme |
8 | Prehistorik dönemler ile ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanıma ve takip etme |
9 | Dönemle ilgili öğrendiği arkeolojik yerleşmeleri ve eserleri en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek |
10 | İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu ortaya koyabilme ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte edebilme |
11 | Geçmişteki ve günümüzdeki Anadolu uygarlıkları, kültürü ve coğrafyasının değerini ve niteliklerini hakkıyla bilme ve değerini bilecek farklı kültürlere tanıtabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersin içeriğini, Anadolu uygarlıklarının; tarihsel süreç içindeki zamandizinsel yerleri, mimari, çanak çömlek, heykeltıraşlık yapıtları ve diğer önemli maddi kültür öğeleri yanında, kültürel, toplumsal, siyasal, dinsel ve düşünsel yapıları oluşturmaktadır. Ülkemiz kültür tarihindeki en önemli ören yerleri arasındaki Göbeklitepe, Çayönü, Nevali Çori ve Çatalhöyük gibi merkezleri, kent planları ve slaytları eşliğinde tanımak da ders içeriğinde önemli bir yeri tutarlar.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: kapsamı, önemi | ||
2 | Anadolu uygarlık tarihine genel bir bakış; kronoloji ve terimler | ||
3 | Dönemle ilgili arkeoloji terimlerinin ve kronoloji mantığının pekiştirilmesi | ||
4 | Paleolitik Çağ | ||
5 | Paleolitik Çağ | ||
6 | Paleolitik Çağ turizmi ve Avrupa örnekleri | ||
7 | Mezolitik Çağ | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yerleşik yaşama geçiş ve höyükler | ||
10 | Neolitik Çağa genel bir bakış | ||
11 | Akeramik Neolitik Çağ: Çayönü, Nevali Çori, Halan Çemi ve Göbeklitepe | ||
12 | Akeramik Neolitik Çağda ölü gömme gelenekleri, teknolojik gelişmeler, değiş-tokuş sistemi | ||
13 | Göbeklitepe’nin ülkemiz ve dünya kültür tarihi ve turizmindeki yeri ve önemi | ||
14 | Çanak Çömlekli Neolitik Çağ: Çatalhöyük; mimari ve duvar resimleri ve diğer eserler | ||
15 | Çatalhöyük’ün ülkemiz ve dünya kültür tarihi ve turizmindeki yeri ve önemi | ||
16 | Final Sınavı |
1.Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi, Başlangıçtan Perslere Kadar, Der Yayınları, İstanbul, 2003. 2.Arkeo Atlas, Anadolu’nun Tarihöncesi, Yazısız Zamanlar, Paleolitik-Mezolitik-Neolitik-Kalkolitik, Sayı 1, 2002. 3.TAY, Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri, Paleolitik, Mezolitik ve Neolitik 4.Klaus Schmidt, Taş Çağı Avcılarının Gizemli Kutsal Alanı GÖBEKLİ TEPE En Eski Tapınağı Yapanlar, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2007, İstanbul. 5.Ian Hodder, Çatalhöyük, Leoparın Öyküsü, Yapı ve Kredi Yayınları, İstanbul, 2006 6.M. Özdoğan – N. Başgelen, Anadolu’da Uygarlığın Doğuşu ve Avrupa’ya Yayılımı, Türkiye’de Neolitik Dönem, yeni kazılar, yeni bulgular (metinler-levhalar, 2 cilt), Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2007.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 10 | 3 | 30 |
Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 11 | 5 | 5 | 5 | 5 |