Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
3501003122021 | KELAM TARİHİ II | Ders | 3 | 6 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Kelam tarihi aynı zamanda İslam düşünce tarihinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Dolayısıyla kelam tarihini öğrenmek, insan ve toplum davranışlarına yön veren en önemli saiklerden biri olan dini düşüncenin sistematiğini öğrenmektir. Kelam tarihi dersi, geçmişten bugüne dini düşünce ve davranışlara yön veren öğretilerin hangi koşullarda ortaya çıktığının analizini yapmayı amaçlamaktadır. Böylece kişi din ile daha sağlıklı bir iletişim kurabilecektir. Aynı zamanda bireylerin ve toplumların eğilimlerinin teopsikolojik tahliline imkan verecektir.
Dr. Mehmet Ödemiş
1 | Mutezilî düşüncenin ortaya çıkışı ve İslam düşüncesindeki yerini kavrar. |
2 | Mutezile ekolünün temel düşüncelerini ve günümüze etkilerini öğrenir. |
3 | Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat ekolünün hangi tarihsel koşullarda ortaya çıktığını ve tarihin günümüzü nasıl etkilediğini öğrenir. |
4 | Ehl-i Sünnet'in temel düşüncesi ve İslam toplumu üzerindeki etkisinin sebeplerini analiz eder. |
5 | Eşariliğin ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimini öğrenir. |
6 | Eşariliğin temel öğretileri ve İslam düşüncesine etkisini tahlil eder. |
7 | Vize sınavı |
8 | Matüridiliğin ortaya çıkışı ve diğer Sünni ekollerden ayrıştığı noktaları öğrenir. |
9 | Matüridiliğin temel düşünceleri ve günümüz İslam dünyasına etkilerini analiz eder. |
10 | Selefiliğin tarihsel kökenleri, ana düşünceleri ve gelişim sürecini öğrenir. |
11 | Selefiliğin çağdaş veriyonları ile bunların İslam düşüncesi içerisindeki yerini analiz eder. |
12 | Yeni ilmi kelam döneminde ortaya çıkan yeni düşünceler, yöntemler ve bunların sebeplerini öğrenir. |
13 | Kelam ilminin modernite karşısındaki durumu ile onu kendini yenilemeye iten iç ve dış sebepleri analiz eder. |
14 | Çağdaş kelamın meseleleri ve metodolojisi hakkında geliştirilen düşünceleri kritik eder. |
Birinci Öğretim
[Yok]
İslam düşünce ekollerinin başlıcalarından olan Mutezile, Ehl-i Sünnet ve Selefilik okullarının düşünceleri ile Yeni ilmi kelam döneminde ortaya çıkan farklı görüşler dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Mutezilenin kökenleri ve ekolleri | ||
2 | Mutezilenin temel kavramları ve ana teolojisi | ||
3 | Ehli sünnetin tanımı ve ortaya çıkışını hazırlayan sebepler | ||
4 | Ehli sünnetin temel kavramları ve İslam düşüncesi üzerindeki etkileri | ||
5 | Eşariliğin tarihsel gelişimi | ||
6 | Eşariliğin dönemleri, ana temsilcileri ve temel teolojisi | ||
7 | Matüridiliğin ortaya çıkışı ve sosyokültürel ortam | ||
8 | Vize sınavı | ||
9 | Matüridiliğin temel ilkeleri ve temsilcileri | ||
10 | Selefi düşüncenin ortaya çıkışı, tarihsel gelişimi ve ilk temsilcileri | ||
11 | Selefiliğin temel düşünceleri ve çağdaş versiyonları | ||
12 | Yeni ilmi kelam döneminin ortaya çıkışına neden olan gelişmeler | ||
13 | Kelam ilminin modern dönemde yaşadığı yenilikler | ||
14 | Kelam ile felsefe ve bilim ilişkisi |
Mehmet Evkuran, Kelam Tarihi ve Ekolleri; Ali Sami en-Neşşar, İslam’da Felsefî Düşüncenin Doğuşu-I M. M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi I-IV Neşet Çağatay, İslam Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Orhan Şener Koloğlu, Kelam Tarihine Giriş.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 74 |
PÇ 1 | |
ÖÇ 1 | |
ÖÇ 2 | |
ÖÇ 3 | |
ÖÇ 4 | |
ÖÇ 5 | |
ÖÇ 6 | |
ÖÇ 7 | |
ÖÇ 8 | |
ÖÇ 9 | |
ÖÇ 10 | |
ÖÇ 11 | |
ÖÇ 12 | |
ÖÇ 13 | |
ÖÇ 14 |